De HCC!trainsim probeert regelmatig add-ons uit te brengen. Dat zijn meestal routes voor één van de treinsimulatieprogramma's die wij als club ondersteunen, zoals Microsoft Train Simulator, Open Rails, Trainz, Train Simulator 20xx (Railworks). Je hoeft, tenzij anders vermeld, geen lid te zijn van de HCC om een add-on bij ons te kunnen kopen.

Hieronder staan de routes beschreven die tot dusver zijn uitgebracht door ons. Ook vind je hier informatie over eventuele updates dan wel uitbreidingen op de uitgebrachte routes. Alleen de USB versies van de Berkendam-2 route en de Koningslijn route zijn te koop. De overige onderstaande routes zijn NIET meer verkrijgbaar. Beide routes werken naar behoren in Train Simulator Classic.

Om een HCC!trainsim Add-on te bestellen: schrijf een bericht in dit contactformulier.

Linken in oude artikelen kunnen mogelijk niet meer werken.


 

De Koningslijn voor Train Simulator 2019 - nu beschikbaar!

Het Ontwikkelteam heeft er heel lang aan gewerkt, maar sinds kort is hij eindelijk beschikbaar: de Koningslijn, ook wel bekend onder de naam 'VSM route'. Deze route is, in tegenstelling tot veel andere Nederlandse routes voor Train Simulator 2019 van Dovetail Games (DTG) een route naar realistisch voorbeeld. De route is op dit moment beschikbaar in versie 1.0.

Wat is de Koningslijn?

De Koningslijn is het spoortraject dat loopt van Apeldoorn naar Dieren. Was het een lijn waarop ooit personen- en goederenvervoer plaatsvond, tegenwoordig is het traject het vrijwel exclusieve domein van de VSM die er museumdiensten rijdt. Tot voor kort werd het traject ook gebruikt voor goederenvervoer in Apeldoorn zuid van en naar de VAM - die een installatie in Apeldoorn zuid langs het spoor exploiteert -, dit vervoer is inmiddels stopgezet. Daarmee is het laatste reguliere vervoer van de lijn verdwenen.

Het traject heeft eigenschappen die het bijzonder leuk maken om het in Train Simulator te spelen. Allereerst is de aard van het traject interessant. Het voert door een mix van stedelijke, dorpse en zeer landelijke en bosrijke omgeving. Van het oude industrieterrein in Apeldoorn tot de bossen en glooiende landschappen van de Veluwe voert het door verschillende werelden met elk hun eigen karakter.

Op het traject zijn vele plekken te vinden waar de aandacht van de machinist vereist is: overwegen zonder beveiliging met spoorbomen, en waar met beperkte snelheid grote kruispunten gepasseerd moeten worden, plaatsen waar de stoomfluit bediend moet worden, hellingen, en nog veel meer uitdaging wachten de virtuele machinist.

Er valt veel meer over de Koningslijn te vertellen dan in dit korte artikel mogelijk is.

Hoe kunt u deze route in bezit krijgen?

De route wordt verkocht voor de prijs van 20 euro, exclusief verzendkosten. Er is nog geen officiële bestelpagina, maar we willen u de route toch niet onthouden. U kunt de route op DVD USB bestellen door een bericht te schrijven in dit contactformulier. U ontvangt dan een bevestiging van uw bestelling, met instructies om het bedrag over te schrijven naar de juiste rekening. Na ontvangst van uw betaling krijgt u de DVD USB-stick per post toegestuurd. Het bestellen van de Koningslijn als digitale download is op dit moment niet mogelijk.

Aanvulling 15/02/2021: Deze add-on is nog steeds te koop. Alleen op USB-stick, de DVD versies zijn uitverkocht. De actuele prijzen zijn:

  • DVD versie: HCC-leden € 20,00, niet HCC-leden € 22,50.
  • USB versie: HCC-leden € 25,00, niet HCC-leden € 27,50.

De USB versie wordt eveneens verkocht bij beursdeelnames van de interessegroep en bij clubbijeenkomsten. In die gevallen kunt u de USB-stick direct meenemen na aankoop.

Om de route samen te stellen heeft het Ontwikkelteam, samen met een aantal andere betrokkenen, vele honderden uren besteed aan verzamelen van informatie over de route, bouwen van het traject en aankleding, testen, ontwikkelen van het beveiligingssysteem. De route is daarom geen freeware, en wordt tegen betaling geleverd. Met de opbrengst van de route wordt geen winst gemaakt; de opbrengst van de route financiert het ontwikkelen en uitdragen van de trainsim hobby en het ontwikkelen van nieuwe content.

Wat ontvangt u na aankoop?

  • Een persoonlijk serienummer dat u gebruikt voor installatie van de add on.
  • Het traject Apeldoorn-Dieren in virtuele vorm.
  • De Koningslijn bevat het gehele spoortraject van Apeldoorn naar Dieren via Beekbergen, Loenen en Eerbeek, naar het grote voorbeeld nagebouwd, met alle stations en werkplaatsen. Hart van het traject is station Beekbergen, dat net als de andere stations zeer herkenbaar is vormgegeven. Vele landmarks langs de route zijn terug te vinden. De stand van zaken in het traject geeft het tijdvak rond 2015 weer.
  • Een aantal interessante en afwisselende scenario's.
    De scenario's zijn met veel aandacht samengesteld en bieden u een aantal uren speelplezier. U treft onder meer speciale informatieschermpjes en soms zelfs gesproken instructies in de scenario’s aan. Hiermee gaan we veel verder in de scenario’s dan in scenario’s bij veel andere routes het geval is.
  • Een verzameling bijpassend materieel.
    U ontvangt een grote verzameling materieel dat in de meegeleverde scenario's of in eigen scenario's gebruikt kan worden. Onderdeel van de materieelset zijn de BR23 stoomloc, een aantal diesellocs en de zogeheten 'Oostenrijkers', een serie van de personenwagons die de VSM gebruikt om passagiers te vervoeren.
  • Een uitgebreide handleiding met beschrijving van de route en de scenario's.

Wat heeft u nodig?

Om de add on te installeren en te spelen heeft u het volgende nodig:

  • Een legale versie van Train Simulator 2019 van Dovetail Games;
  • Het European Loco and Asset pack van Dovetail Games, te koop via Steam;
  • Een computer die voldoet aan de systeemeisen zoals door DTG voor Train Simulator 2019 wordt voorgeschreven.

Gebruik van de 64-bits versie van DTG Train Simulator is bij het spelen van de route aanbevolen.

We hebben een actueel overzicht van de systeemeisen voor treinsims gemaakt. Dat is dit document: pdf Overzicht systeemeisen treinsimulatieprogramma's (83 KB)

HCC!trainsim add-on Berkendam-2 voor Train Simulator 2017 verkrijgbaar.

Wat begon als een testtraject om praktijkervaring op te doen met de klassieke NS-armseinen van Wilbur Graphics is na verloop van tijd uitgegroeid tot een volwaardige Train Simulator 2017 route, die weliswaar een fictief karakter heeft maar desondanks een verantwoord historisch beeld geeft van het Nederlandse spoorwegbedrijf in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw. Deze periode werd gekenmerkt door de wederopbouw van de NS na de Tweede Wereldoorlog, die vanuit het oogpunt van veel spoorwegliefhebbers buitengewoon aantrekkelijk is doordat de stoomlocomotief toen nog onmisbaar was en naast andere tractievormen kon worden aangetroffen.

De Berkendam-2 route bestaat uit drie dubbelsporige trajecten die in de gelijknamige denkbeeldige stad samenkomen en waarvan twee takken onder de draad zijn gebracht. Bovendien is er nog een enkelsporige lokaalspoorlijn ingebouwd. Op alle emplacementen zijn vanzelfsprekend voorzieningen aanwezig voor de verzorging van stoomlocomotieven. De hele route is beveiligd met armseinen en, waar nodig, met rangeerstoplantaarns en wordt geleverd met een grote verscheidenheid aan bijpassend rollend materieel en vele boeiende scenario’s. Alle scenery-objecten zijn speciaal voor deze route gebouwd en dragen bij aan het creëren van de typische jaren ’50-sfeer. Op de DVD is verder een uitgebreide gebruikershandleiding te vinden.

Deze add-on is zowel als CD/DVD (box) USB, en als download verkrijgbaar. De DVD USB versie van Berkendam-2 en de upgrade van Berkendam 1 naar Berkendam-2 zijn te koop op onze clubdagen en tijdens (sommige) evenementen in het land. Alle DVD USB versies en de downloads zijn ook te bestellen via een contactformulier op deze website. Je hoeft geen lid van de HCC te zijn om deze add-on bij ons te kunnen kopen.

Belangrijk: Het bezit van het European Asset & Loco Pack (ELAP) van Dovetail Games (DTG) is noodzakelijk voor de juiste werking van de Berkendam-2 route.

Verkoopprijzen:

  • HCC!trainsim-leden:
    • Download: € 17,50 via onze webshop;
    • Download upgrade van Berkendam-1 naar Berkendam-2: gratis via onze webshop;
    • DVD Box: € 20,00 op clubdagen en tijdens evenementen in het land;
    • DVD Box upgrade van Berkendam-1 naar Berkendam-2: € 2,00 op clubdagen en tijdens evenementen in het land;
    • DVD Box: € 22,50 inclusief verzendkosten via onze webshop;
    • DVD Box upgrade van Berkendam-1 naar Berkendam-2: € 5,00 inclusief verzendkosten via onze webshop.
  • Niet HCC!trainsim-leden:
    • Download: € 20,00 via onze webshop;
    • Download upgrade van Berkendam-1 naar Berkendam-2: gratis via onze webshop;
    • DVD Box: € 22,50 tijdens evenementen in het land;
    • DVD Box upgrade van Berkendam-1 naar Berkendam-2: € 2,00 op clubdagen en tijdens evenementen in het land;
    • DVD Box: € 25,00 inclusief verzendkosten via onze webshop;
    • DVD Box upgrade van Berkendam-1 naar Berkendam-2: € 5,00 inclusief verzendkosten via onze webshop.

Aanvulling 15/02/2021: Deze add-on is nog steeds te koop. Alleen op USB-stick, de DVD versies zijn uitverkocht. De actuele prijzen zijn:

  • DVD versie: HCC-leden € 20,00, niet HCC-leden: € 22,50.
  • USB versie: HCC-leden € 25,00, niet HCC-leden: € 27,50.

Dit bericht is op 15 februari 2021 aangepast.

Voor meer informatie over systeemeisen en voor schermvoorbeelden klik op Lees meer.

HCC!trainsim add-on Berkendam voor Train Simulator 2016 verkrijgbaar.

Wat begon als een testtraject om praktijkervaring op te doen met de klassieke NS-armseinen van Wilbur Graphics is na verloop van tijd uitgegroeid tot een volwaardige Train Simulator 2016 route, die weliswaar een fictief karakter heeft maar desondanks een verantwoord historisch beeld geeft van het Nederlandse spoorwegbedrijf in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw. Deze periode werd gekenmerkt door de wederopbouw van de NS na de Tweede Wereldoorlog, die vanuit het oogpunt van veel spoorwegliefhebbers buitengewoon aantrekkelijk is doordat de stoomlocomotief toen nog onmisbaar was en naast andere tractievormen kon worden aangetroffen.

De Berkendam-route bestaat uit drie dubbelsporige trajecten die in de gelijknamige denkbeeldige stad samenkomen en waarvan twee takken onder de draad zijn gebracht. Bovendien is er nog een enkelsporige lokaalspoorlijn ingebouwd. Op alle emplacementen zijn vanzelfsprekend voorzieningen aanwezig voor de verzorging van stoomlocomotieven. De hele route is beveiligd met armseinen en, waar nodig, met rangeerstoplantaarns en wordt geleverd met een grote verscheidenheid aan bijpassend rollend materieel en vele boeiende scenario’s. Alle scenery-objecten zijn speciaal voor deze route gebouwd en dragen bij aan het creëren van de typische jaren ’50-sfeer. Op de DVD is verder een uitgebreide gebruikershandleiding te vinden.

De verkoop start op 19 februari 2016 tijdens de modeltreinenbeurs RAIL 2016 in Houten. Deze add-on is niet meer verkrijgbaar.

Belangrijk: Het bezit van het European Asset & Loco Pack (ELAP) van Dovetail Games (DTG) is noodzakelijk voor de juiste werking van de Berkendam route.

Verkoopprijzen:

  • HCC!trainsim-leden:
    • Download: € 17,50 via onze webshop;
    • DVD Box: € 20,00 op clubdagen en tijdens evenementen in het land;
    • DVD Box: € 22,50 inclusief verzendkosten via onze webshop.
  • Niet HCC!trainsim-leden:
    • Download: € 20,00 via onze webshop;
    • DVD Box: € 22,50 tijdens evenementen in het land;
    • DVD Box: € 25,00 inclusief verzendkosten via onze webshop.

Dit bericht is op 14 oktober 2018 aangepast.

Voor meer informatie over systeemeisen en voor schermvoorbeelden klik op lees meer.

Eerste update voor de Heuvellandroute

Klik op de kleine afbeelding van de route hieronder voor vergroting

Dit weekend vindt de release plaats van de eerste update van de Heuvellandroute. Het versienummer wordt 1.002 en is gedateerd op 20 september 2010. Deze update bevat een aantal cosmetische wijzigingen en toevoegingen en bevat nieuwe sessies. Ook wordt vanaf nu een sessiehandboek meegeleverd, waarin de sessies beschreven worden. De update van de route wordt beschikbaar gesteld aan de kopers van de route tot nu toe. Exemplaren van de route die vanaf nu geleverd worden, worden in versie 1.002 uitgeleverd. De sessies die tot nu toe gemaakt zijn worden, tezamen met het sessiehandboek, dit weekend alvast op de site geplaatst. Het sporenplan is in deze update ongewijzigd gebleven. Als voorproefje op de update alvast een paar screenshots. Deze screenshots zijn, net als de eerder gepubliceerde screenshots, gemaakt in Trainz waarin de 'hdr'-tool actief is. Hdr is een grafische tool die ervoor zorgt dat de weergave van graphics in Trainz wordt verbeterd.

Achtergrond

Bijna twee weken geleden heeft de release plaatsgevonden van de Heuvellandroute. Zoals te verwachten viel, heeft de release veel reacties onder Trainz-liefhebbers losgemaakt. De Heuvellandroute is in essentie een ander product dan Rijnspoorweg 2, die twee jaar geleden werd opgeleverd. Werd de Rijnspoorweg ‘as is’ opgeleverd, de Heuvellandroute is een project dat nog volop in ontwikkeling is, en dat is te merken. Niet alleen vinden wij zelf dat er nog wel wat te verbeteren is aan de route, ook nodigt het traject uit tot het bouwen van uitbreidingen in elke richting. Het Ontwikkelteam maakt hierbij dankbaar gebruik van tips, feedback en opmerkingen van Trainzliefhebbers. Wij willen vanaf deze plek de Trainz community bedanken voor alle reacties tot nu toe.

Wat is er aangepast?

In elke route zitten schoonheidsfoutjes of zaken die voor verbetering vatbaar zijn, zo ook in de Heuvellandroute. Daarnaast was er na de release uitgebreid gelegenheid om te werken aan een aantal zaken waaraan we in eerste instantie niet toegekomen waren. Voorbeelden van wijzigingen ten opzichte van de eerste versie:

De route bevat in deze versie drie sessies. Nieuwe sessies zijn in ontwikkeling. Wanneer deze gereed zijn, worden ze inclusief bijbehorende documentatie op de Trainsim IG website gepubliceerd;

  • Station Heerlen is nu uitgebreider weergegeven dan de eerste versie, het stationsgebouw is nu ook opgenomen in de route;
  • Snelwegviaducten zijn aangepast;
  • Een aantal objecten, waaronder wegen zijn aangepast om een beter uiterlijk te krijgen;
  • De bovenleidingmasten bevatten nu voor een groot deel afwisselend links en rechts geplaatste uithouders.

Om problemen met sessies te voorkomen is niets aan het sporenplan gewijzigd.

Toekomstige updates

Het werk aan de Heuvellandroute gaat intussen in onverminderd tempo voort. De eerstvolgende grote update wordt waarschijnlijk de toevoeging van de ZLSM-tak naar Simpelveld. Deze uitbreiding biedt grote toegevoegde waarde, omdat daarmee meer ZLSM-diensten Valkenburg-Simpelveld kunnen worden gesimuleerd. Voordat wij in staat zijn om deze uitbreiding te bouwen is echter nog research op locatie nodig.

Daarnaast is het maken van cosmetische aanpassingen in de route nog lang niet voltooid. Er is nog veel werk te doen. Mocht u naar aanleiding van de aankoop van de route tips of feedback hebben, dan horen wij die graag.

Let op: Het materieel op de screenshots is door derden aangeleverd en maakt geen onderdeel uit van de route.

Dit artikel is eerder op 23/09/2010 gepubliceerd.

Klik op de kleine afbeelding van de route hieronder voor vergroting

Voor iedereen die de officiële presentatie van de Heuvelland route voor Trainz 2009 en Trainz 2010 op 11 september 2010 niet kon bijwonen nog wat extra screenshots van deze route,. 

Vanaf komende zaterdag is de Heuvellandroute verkrijgbaar via het TSIG verzendhuis (verzending vanaf 20 september 2010) en tijdens elke clubbijeenkomst van de Trainsim IG en op de beurzen waar de Trainsim IG acte de présence geeft.

hvl small 07 hvl small 08
hvl small 09 hvl small 10
hvl small 11 hvl small 12
Let op: Het materieel op de screenshots is door derden aangeleverd en maakt geen onderdeel uit van de route.

Dit artikel is eerder op 15/09/2010 gepubliceerd.