Op 7, 8 en 9 maart 2008 in het Euretco Expocenter te Houten vindt het evenement Rail 2008 plaats.
De hcc!Trainsim gg is hier ook met een stand aanwezig.

Openingstijden: 10.00 - 17.00 uur

Modelspoor zoals het bedoeld is. Rail staat borg voor een betaalbaar dagje modelspoor met de allermooiste banen.

- de recordbaan SPOOR-Z van 100 meter spoorlengte
- 12 niet eerder in Nederland getoonde banen van internationale klasse
- 18 banen van Nederlandse topbouwers
- Verkoopstands van detailhandel
- Modelspoorproducten voor verzamelaars
- Demonstraties
- 4 hallen en 2 zalen volledig benut

Zie voor meer informatie : www.rail.nl

Dit artikel is eerder op 08/03/2008 gepubliceerd.

      Nieuwsbrief 53: Februari 2008         

 

Activiteiten

In januari was het de eerste keer dat er een clubmiddag werd georganiseerd op de nieuwe locatie in De Meern. Gelukkig wisten weer veel leden de weg te vinden en mogen we terug kijken op een zeer geslaagde middag. Het was natuurlijk ook de dag waarop de nieuwe DVD met de door ons ontwikkelteam gebouwde routes werd gereleased. 
Helaas kan de clubmiddag in februari niet worden gehouden op de eerste zaterdag van de maand zoals inmiddels gebruikelijk is, maar wel op 9 februari. 

Algemene Ledenvergadering (ALV)

Op 22 maart zal er weer een Algemene Ledenvergadering (ALV) worden gehouden. In tegenstelling tot vorige jaren wordt de ALV dit jaar in De Meern gehouden. 
Tijdens de ALV zal er worden teruggekeken op het afgelopen jaar en ook een vooruitblik gemaakt op het komende jaar. Er is ook gelegenheid voor het stellen van vragen.
Naast het vergaderdeel is het ook een dag om samen met andere leden ervaringen uit te wisselen. 

DVD

Zoals bekend is in januari de nieuwe DVD in de verkoop gegaan met daarop de Westsluisroute en de Opperlandroute. Beide routes zijn fictieve Nederlandse routes die spelen rond het jaar 1960. 
Overigens een zeer boeiende tijd aangezien er zowel stoom, diesel als elektrische treinen op deze routes rijden. De hele scenery is geheel zoals Nederland er begin jaren '60 heeft uitgezien. 
Eigenlijk is de route wel een must voor elke liefhebber. Om een beeld te krijgen, de routes hebben wel elk een geheel eigen karakter, maar zijn wel te vergelijken met bijvoorbeeld de nog altijd bijzonder fraaie Burgerdamroute. De route kan worden besteld via de site www.hcc-trainsimgg.nl en daar staat de DVD al aangekondigd.

BURGERDAM EN STEINWALDBAHN

Nu als freeware beschikbaar gesteld

 

 

De Steinwaldbahn en Burgerdamroute, die onze GG nu alweer enkele jaren geleden als MSTS add-ons heeft uitgebracht, werden destijds goed ontvangen en beide oplagen waren al snel uitverkocht. Ook de extra oplagen die door de GG via het verzendhuis en op beurzen en manifestaties werden aangeboden vonden gretig aftrek. Inmiddels is door ons weer een nieuwe uitgave op de markt gebracht, een combi-DVD met de Westsluis- en Opperlandroute. Het bestuur heeft daarom besloten om Steinwald en Burgerdam niet langer als GG-artikel maar als freeware aan te bieden. Beide routes zijn inmiddels als gratis op onze website te downloaden: www.hcc-trainsimgg.nl

MAT ‘24 UITGEROLD

In de vorige Nieuwsbrief hebben we de komst van Materieel ’24 al aangekondigd. Inmiddels is dit project door ons afgerond en kunnen de TSGG-blokkendozen gratis vanaf de website gedownload worden. Er zijn twee afzonderlijke downloads beschikbaar: Een voor de gebruikers van de Opperlandroute, waarin twee extra activiteiten worden meegeleverd, en een versie met alleen de materieelobjecten. Deze omvatten:

 mBD9101
De eerste motorrijtuigen van Mat ’24, met een tweede klasse- en een bagageafdeling

mCd9401
Motorrijtuig met twee ‘doorloopkoppen’ 

mCd9114
Identiek aan de mCdD9114, maar nu speciaal  geschikt gemaakt  om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst

Ces8103
Stuurstandrijtuig 3de klasse, twee ‘doorloopkoppen’

Ces8104
Identiek aan de Ces8103, maar nu speciaal  geschikt gemaakt  om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst

Aec8527
Eerste klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen

Bec8501
Tweede klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen

Cec8536
Derde klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen

Met deze bakken zijn de volgende treinstellen geformeerd (in MSTS-termen: consists):

HC5-NSMat24-4bak1: 4-wagentreinstel; mBD + Bec + Aec + Ces
HC5-NSMat24-4bak2: 4-wagentreinstel; mCd + Bec + Aec + Ces
HC5-NSMat24-5bak: 5-wagentreinstel; Ces + Bec + Aec + Cec + mCd
HC5-NSMat25-6bak: 6-wagentreinstel; mBD + Bec + Bec + Aec + Cec + mCd

In de eerste jaren van de elektrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over elektrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste elektrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geëlektrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden.

 Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’. Meer informatie over dit karakteristieke hoofdlijnmaterieel van de NS is te vinden in het uitstekende boekwerk van Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman: Elektrische treinen in Nederland, deel I (uitgegeven door De Alk).

ONTWIKKELTEAM ZOEKT BOUWERS

Uit eigen ervaring kunnen we melden dat deelname aan het TSGG-Ontwikkelteam niet alleen leuk en stimulerend is, maar ook heel leerzaam. Veel problemen waar je als objectenbouwer voor Trainz of MSTS tegenaan loopt kunnen door de gecombineerde kennis van het OT heel snel worden opgelost, terwijl het uitwisselen van ideeën binen het team heel erg inspirerend werkt. Dus als je zelf al bezig bent met het bouwen van routes of je eigen scenery- of materieelobjecten, denk dan eens na over deelname aan het TrainSimGG-ontwikkelteam. Ook als je graag zou willen bouwen maar de stap naar de MSTS- of Trainz-ontwikkelomgeving nog niet hebt gezet ben je welkom. We maken je graag wegwijs in de wereld van shapes en textures. Aanmelden kan op de clubmiddagen in De Meern, via de site of door een emailtje aan onze secretaris: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Add-Ons

Op het moment zijn er niet veel ontwikkelingen op het gebied van commerciële add-ons.

Tramway Berlin KoepenickOnlangs is de nieuwe route Berlin Koepenick verschenen en het gaat hier om een historische route. De tijd wordt teruggezet naar 1970 en in deze tijd was deze tram een belangrijke verbinding tussen diverse woon- en industriegebieden. De route begint in Mahlsdorf-Sued en gaat via Koepenic, Oberschoenweide naar Ostkreuz. In het pakket zit een netwerk van 10 routes, inclusief de bekende lijn 82. Naast de routes zijn er ook trams meegeleverd en niet minder dan 26 activiteiten. Belangrijk is om ook bij alle 56 haltes te stoppen. De activiteiten spelen op diverse momenten, zoals op zondag rond een belangrijke voetbalwedstrijd, maar ook op een normale werkdag als de ochtend- of avondspits aan de gang is. Een route met voldoende uitdaging en gebouwd met oog voor detail.
De prijs is  ongeveer 25 Euro en het pakket kan als CD worden besteld of worden gedownload via www.aerosoft.com

Dit artikel is eerder op 08/02/2008 gepubliceerd.

Op zaterdag 22 maart organiseert de HCC TrainSim GG een Open Dag in wijkcentrum De Schalm aan de Oranjelaan 10, in De Meern (Utrecht).

Ledenvergadering
Voorafgaand aan de Open Dag zullen wij een Algemene Ledenvergadering houden voor onze leden.  Voor leden zijn de vergaderstukken tijdig te downloaden van onze website. Een gedrukt exemplaar is vóór de vergadering verkrijgbaar in de zaal. De zaal is open vanaf 10.00 uur en de vergadering begint om 11.00 uur.

Open Dag
De Open Dag zal de inwoners van De Meern en omstreken de gelegenheid geven om kennis te maken met de activiteiten van onze gebruikersgroep. Voor mensen die niet bekend zijn met de HCC (Hobby Computer Club) zal informatie aanwezig zijn over regionale bijeenkomsten, gebruikersgroepen en lidmaatschap. Zij zijn van harte welkom vanaf 12.00 tot 16.00 uur.

Vanaf 13.00 uur zullen er presentaties gegeven worden over routes die de afgelopen periode door ons Ontwikkel Team zijn gerealiseerd.
De routes zijn tegen geringe prijs te koop op DVD.

Actueel nieuws met betrekking tot de Open Dag is te vinden op onze website hcc-trainsimgg.nl .

Dit artikel is eerder op 27/01/2008 gepubliceerd.

Het nieuwe jaar begint met een voor onze gebruikersgroep met een grote verandering. Vorige maand hebben we al afscheid genomen van onze oude clublocatie in Vleuten en vanaf zaterdag nemen we dan onze intrek in De Meern. Voor de rest zal er weinig veranderen aan de vertrouwde clubmiddagen.

Voor het nieuwe jaar is er wel een goede opening, want op zaterdag 5 januari zal de nieuwste DVD van het ontwikkelteam gaan verschijnen en daarop twee geheel nieuwe routes. Reden genoeg om dus naar De Meern te komen.

Kijk hier voor de route beschrijving naar de clublocatie in De Meern

Meer informatie over de nieuwe TSgg DVD in de TSGG CD-Roms rubriek .

Dit artikel is eerder op 02/01/2008 gepubliceerd.

      Nieuwsbrief 52: Januari 2008         

Nieuwjaar

In de eerste plaats wil ik iedereen een gelukkig en gezond 2008 toewensen. 
Het nieuwe jaar begint met een voor onze gebruikersgroep met een grote verandering. Vorige maand hebben we al afscheid genomen van onze oude clublocatie in Vleuten en vanaf zaterdag nemen we dan onze intrek in De Meern. Voor de rest zal er weinig veranderen aan de vertrouwde clubmiddagen. Daarnaast zullen we ook in 2008 op een aantal beurzen in Nederland aanwezig zijn. Hierbij zijn we ook nog altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die ons daarbij kunnen ondersteunen. De data worden bekend gemaakt via de nieuwsbrief en via onze website.Voor het nieuwe jaar is er wel een goede opening, want op zaterdag 5 januari zal de nieuwste DVD van het ontwikkelteam gaan verschijnen en daarop 2 geheel nieuwe routes. Reden genoeg om dus naar De Meern te komen.

Januari 2008: Uitrol TSGG Combi-DVD

De afgelopen jaren hebben we als TrainSimGG ieder jaar een CD-ROM met add-ons voor MSTS of Trainz uitgebracht, samenvallend met de hcc!Dagen in november. Zoals we weten heeft dit evenement in 2007 geen doorgang gevonden, zodat we niet in de gelegenheid waren om de resultaten van het Ontwikkelteam aan jullie te presenteren.

Gelukkig heeft het TSGG-bestuur hiervoor een oplossing gevonden. Ter gelegenheid van het in gebruiknemen van een nieuwe locatie voor onze maandelijkse bijeenkomsten rollen we nu op 5 januari 2008 een TSGG CombiDVD uit met twee routes voor MSTS1. In de eerste plaats vinden we op deze DVD de al eerder aangekondigde Westsluisroute, die de trainsimmer terugbrengt naar de NS in het jaar 1938. De tweede route is eveneens in Nederlandse sfeer gehouden, maar nu gesitueerd rond 1960. Over de Westsluis-route is in deze Nieuwsbrief al het een en ander geschreven. Daarom zullen we nu even in gaan op de details van de Opperlandse Spoorwegen. 

De Opperlandse Spoorwegen exploiteren een traject tussen de havensteden Meereveld en Noorderhaven. Voor deze uitbeelding van de NS 'met een knipoog' is het jaar 1960 als uitgangspunt genomen, met een ruime marge naar boven en beneden. Daardoor kan het meegeleverde materieel zowel stoom-, diesel- als elektrische tractievormen omvatten. Bovendien zijn sinds 2001 vele NS-materieelobjecten voor MSTS verschenen, die in aanmerking komen voor het bouwen van je eigen activities of het aanpassen van de activities die we met de route meeleveren.

Voor beide routes geldt dat de trajecten fictief zijn, maar dat de hele aankleding tot in de details historisch verantwoord is uitgewerkt. Alle gebouwen zijn geschikt gemaakt voor het rijden bij nacht of met sneeuw.

Op de DVD zijn ook een aantal boeiende en afwisselende activiteiten samengebracht, die bovendien uitgebreid zijn gedocumenteerd. De gebruikershandleidingen bevatten verder voor de belangrijkste emplacementen een gedetailleerd sporenplan  zodat je daar makkelijk je weg kunt vinden. Ook de werking van de klassieke NS-armseinen waarmee de route is beveiligd, wordt daarin uitgelegd.

 

 De Opperland-route bezit een aantal opvallende eigenschappen, waarvan we enkele de revue laten passeren. Zo ligt Meereveld aan de Binnenzee. Deze plaats heeft behalve een havenemplacement ook een remise voor elektrisch materieel. Deze is geïnspireerd door de lijnwerkplaats Leidschendam, ooit gebouwd door de ZHESM. Enkele kilometers zuidelijker, in Rontfoort, is een kolenmijn in bedrijf. De delfstof wordt vandaar per trein naar Noorderhaven verzonden, waar een kolenterminal is te vinden.

Noorderhaven ligt aan een uitloper van de Binnenzee, de Opper, waaronder tussen Berghwoude en Veldambacht een spoorwegtunnel is gebouwd. Verder vinden we in Noorderhaven een scheepswerf, waarvan de kranen tot in de verre omtrek te zien zijn. In Rontfoort, Moolensloot en Noorderhaven zijn stoomdepots aanwezig. Voor andere tractievormen zijn depots beschikbaar in Meereveld en Noorderhaven. 

TSGG-blokkendoos in aantocht

 Speciaal voor de bezitters van de Burgerdam- en Opperlandroutes brengt het TSGG Ontwikkelteam binnenkort de MSTS1-versie van het NS materieel ’24 uit. Dit materieeltype staat in spoorkringen en ook daarbuiten bekend als het Buffermaterieel, Blokkendozen of zelfs Stofzuigers.

  Statieportret van de mBD9101, het eerste resultaat van ons Blokkendoosproject

In de eerste jaren van de elektrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over elektrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste elektrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geëlektrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden. Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’.

  De mBD9101 tijdens een proefrit op de Opperland-route In onze vorige Nieuwsbrief hebben we al melding gemaakt van dit project en bij die gelegenheid hebben we toegezegd om jullie op de hoogte te houden. We kunnen dan ook melden dat de mBD9101 inmiddels voltooid is, inclusief het interieur van de cabine. Op dit moment zijn we druk bezig met de Bec 8501 (B = Rijtuig 2de klasse, e = geschikt als tussenrijtuig voor de elektrische treindienst, c = met toilet). Het plan is om een complete vierwagentrein als gratis download op de TSGG-website uit te brengen, samen met een nieuwe activiteit voor de Opperland-route.     De cabine van de mBD9101.

De Meern

Zoals al eerder vermeld zullen de clubmiddagen niet langer in Vleuten worden georganiseerd. Het was niet meer mogelijk om de vertrouwde ruimte te huren en daarom is gezocht naar een nieuwe locatie. Deze locatie is gevonden in De Meern. Net als de oude locatie is hier een ruimte gevonden welke goed met zowel auto als openbaar vervoer te bereiken is. In deze nieuwsbrief vind u ook een routebeschrijving. Voor de actuele vertrektijden van de bussen verwijs ik u graag naar www.9292ov.nl.

Adres van de clublocatie in De Meern

De Schalm
Oranjelaan 10
3454 BT De Meern
Telefoon: 030-6662609

Routebeschrijving naar "onze" zaal in De Meern

Per auto

Vanuit richting Amersfoort (A28), Hilversum (A27) of Arnhem (A12)

  • Rijden via het knooppunt Oudenrijn, richting Den Haag/Rotterdam (A12)
  • Afslag De Meern (afrit 15)
  • Einde afrit rechtsaf op de C.H. Letschertweg (N198) richting Utrecht
  • Bij de stoplichten linksaf de Meerndijk op.
  • Voorbij de rotonde neemt u de tweede afslag rechts. U bevindt zich nu op de Oranjelaan.
  • U vindt De Schalm voorbij het kruispunt aan uw linkerhand.

Vanuit richting Den Bosch (A2)

  • Bij knooppunt Oudenrijn, richting Den Haag/Rotterdam (A12).
  • Verder: als boven

Vanuit richting Amsterdam (A2)

  • Bij knooppunt Oudenrijn, richting Den Haag/Rotterdam (A12).
  • Verder: als boven

Vanuit richting Den Haag/Rotterdam (A12)

  • Op de A12 neemt u afslag De Meern (afrit 15).
  • Einde afrit linksaf. Voorbij de rotonde neemt u de tweede afslag rechts. U bevindt zich nu
  • op de Oranjelaan.
  • U vindt De Schalm voorbij het kruispunt aan uw linkerhand.

Per bus

Vanaf het Centraal Station Utrecht
De bussen naar De Meern kunt u vinden op het "Streekbusperron"
 
Lijn 180 Connexion richting Gouda

  • Uitstappen in De Meern op de Meerndijk bij de halte "Oranjelaan".
  • Oversteken, rechtsaf en de eerste straat links (Oranjelaan).
  • U vindt De Schalm tegenover het winkelcentrum aan uw linkerhand.

Lijn 127 en 128 GVU

  • Deze bussen rijden elk kwartier. In De Meern uitstappen bij de halte Meerndijk/Meernbrug.
  • Bij de stoplichten oversteken en de Meerndijk volgen.
  • U neemt de eerste straat links (Oranjelaan).
  • U vindt De Schalm tegenover het winkelcentrum aan uw linkerhand.

Dit artikel is eerder op 02/01/2008 gepubliceerd.