Het nieuwe jaar begint met een voor onze gebruikersgroep met een grote verandering. Vorige maand hebben we al afscheid genomen van onze oude clublocatie in Vleuten en vanaf zaterdag nemen we dan onze intrek in De Meern. Voor de rest zal er weinig veranderen aan de vertrouwde clubmiddagen.

Voor het nieuwe jaar is er wel een goede opening, want op zaterdag 5 januari zal de nieuwste DVD van het ontwikkelteam gaan verschijnen en daarop twee geheel nieuwe routes. Reden genoeg om dus naar De Meern te komen.

Kijk hier voor de route beschrijving naar de clublocatie in De Meern

Meer informatie over de nieuwe TSgg DVD in de TSGG CD-Roms rubriek .

Dit artikel is eerder op 02/01/2008 gepubliceerd.

      Nieuwsbrief 52: Januari 2008         

Nieuwjaar

In de eerste plaats wil ik iedereen een gelukkig en gezond 2008 toewensen. 
Het nieuwe jaar begint met een voor onze gebruikersgroep met een grote verandering. Vorige maand hebben we al afscheid genomen van onze oude clublocatie in Vleuten en vanaf zaterdag nemen we dan onze intrek in De Meern. Voor de rest zal er weinig veranderen aan de vertrouwde clubmiddagen. Daarnaast zullen we ook in 2008 op een aantal beurzen in Nederland aanwezig zijn. Hierbij zijn we ook nog altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die ons daarbij kunnen ondersteunen. De data worden bekend gemaakt via de nieuwsbrief en via onze website.Voor het nieuwe jaar is er wel een goede opening, want op zaterdag 5 januari zal de nieuwste DVD van het ontwikkelteam gaan verschijnen en daarop 2 geheel nieuwe routes. Reden genoeg om dus naar De Meern te komen.

Januari 2008: Uitrol TSGG Combi-DVD

De afgelopen jaren hebben we als TrainSimGG ieder jaar een CD-ROM met add-ons voor MSTS of Trainz uitgebracht, samenvallend met de hcc!Dagen in november. Zoals we weten heeft dit evenement in 2007 geen doorgang gevonden, zodat we niet in de gelegenheid waren om de resultaten van het Ontwikkelteam aan jullie te presenteren.

Gelukkig heeft het TSGG-bestuur hiervoor een oplossing gevonden. Ter gelegenheid van het in gebruiknemen van een nieuwe locatie voor onze maandelijkse bijeenkomsten rollen we nu op 5 januari 2008 een TSGG CombiDVD uit met twee routes voor MSTS1. In de eerste plaats vinden we op deze DVD de al eerder aangekondigde Westsluisroute, die de trainsimmer terugbrengt naar de NS in het jaar 1938. De tweede route is eveneens in Nederlandse sfeer gehouden, maar nu gesitueerd rond 1960. Over de Westsluis-route is in deze Nieuwsbrief al het een en ander geschreven. Daarom zullen we nu even in gaan op de details van de Opperlandse Spoorwegen. 

De Opperlandse Spoorwegen exploiteren een traject tussen de havensteden Meereveld en Noorderhaven. Voor deze uitbeelding van de NS 'met een knipoog' is het jaar 1960 als uitgangspunt genomen, met een ruime marge naar boven en beneden. Daardoor kan het meegeleverde materieel zowel stoom-, diesel- als elektrische tractievormen omvatten. Bovendien zijn sinds 2001 vele NS-materieelobjecten voor MSTS verschenen, die in aanmerking komen voor het bouwen van je eigen activities of het aanpassen van de activities die we met de route meeleveren.

Voor beide routes geldt dat de trajecten fictief zijn, maar dat de hele aankleding tot in de details historisch verantwoord is uitgewerkt. Alle gebouwen zijn geschikt gemaakt voor het rijden bij nacht of met sneeuw.

Op de DVD zijn ook een aantal boeiende en afwisselende activiteiten samengebracht, die bovendien uitgebreid zijn gedocumenteerd. De gebruikershandleidingen bevatten verder voor de belangrijkste emplacementen een gedetailleerd sporenplan  zodat je daar makkelijk je weg kunt vinden. Ook de werking van de klassieke NS-armseinen waarmee de route is beveiligd, wordt daarin uitgelegd.

 

 De Opperland-route bezit een aantal opvallende eigenschappen, waarvan we enkele de revue laten passeren. Zo ligt Meereveld aan de Binnenzee. Deze plaats heeft behalve een havenemplacement ook een remise voor elektrisch materieel. Deze is geïnspireerd door de lijnwerkplaats Leidschendam, ooit gebouwd door de ZHESM. Enkele kilometers zuidelijker, in Rontfoort, is een kolenmijn in bedrijf. De delfstof wordt vandaar per trein naar Noorderhaven verzonden, waar een kolenterminal is te vinden.

Noorderhaven ligt aan een uitloper van de Binnenzee, de Opper, waaronder tussen Berghwoude en Veldambacht een spoorwegtunnel is gebouwd. Verder vinden we in Noorderhaven een scheepswerf, waarvan de kranen tot in de verre omtrek te zien zijn. In Rontfoort, Moolensloot en Noorderhaven zijn stoomdepots aanwezig. Voor andere tractievormen zijn depots beschikbaar in Meereveld en Noorderhaven. 

TSGG-blokkendoos in aantocht

 Speciaal voor de bezitters van de Burgerdam- en Opperlandroutes brengt het TSGG Ontwikkelteam binnenkort de MSTS1-versie van het NS materieel ’24 uit. Dit materieeltype staat in spoorkringen en ook daarbuiten bekend als het Buffermaterieel, Blokkendozen of zelfs Stofzuigers.

  Statieportret van de mBD9101, het eerste resultaat van ons Blokkendoosproject

In de eerste jaren van de elektrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over elektrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste elektrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geëlektrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden. Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’.

  De mBD9101 tijdens een proefrit op de Opperland-route In onze vorige Nieuwsbrief hebben we al melding gemaakt van dit project en bij die gelegenheid hebben we toegezegd om jullie op de hoogte te houden. We kunnen dan ook melden dat de mBD9101 inmiddels voltooid is, inclusief het interieur van de cabine. Op dit moment zijn we druk bezig met de Bec 8501 (B = Rijtuig 2de klasse, e = geschikt als tussenrijtuig voor de elektrische treindienst, c = met toilet). Het plan is om een complete vierwagentrein als gratis download op de TSGG-website uit te brengen, samen met een nieuwe activiteit voor de Opperland-route.     De cabine van de mBD9101.

De Meern

Zoals al eerder vermeld zullen de clubmiddagen niet langer in Vleuten worden georganiseerd. Het was niet meer mogelijk om de vertrouwde ruimte te huren en daarom is gezocht naar een nieuwe locatie. Deze locatie is gevonden in De Meern. Net als de oude locatie is hier een ruimte gevonden welke goed met zowel auto als openbaar vervoer te bereiken is. In deze nieuwsbrief vind u ook een routebeschrijving. Voor de actuele vertrektijden van de bussen verwijs ik u graag naar www.9292ov.nl.

Adres van de clublocatie in De Meern

De Schalm
Oranjelaan 10
3454 BT De Meern
Telefoon: 030-6662609

Routebeschrijving naar "onze" zaal in De Meern

Per auto

Vanuit richting Amersfoort (A28), Hilversum (A27) of Arnhem (A12)

  • Rijden via het knooppunt Oudenrijn, richting Den Haag/Rotterdam (A12)
  • Afslag De Meern (afrit 15)
  • Einde afrit rechtsaf op de C.H. Letschertweg (N198) richting Utrecht
  • Bij de stoplichten linksaf de Meerndijk op.
  • Voorbij de rotonde neemt u de tweede afslag rechts. U bevindt zich nu op de Oranjelaan.
  • U vindt De Schalm voorbij het kruispunt aan uw linkerhand.

Vanuit richting Den Bosch (A2)

  • Bij knooppunt Oudenrijn, richting Den Haag/Rotterdam (A12).
  • Verder: als boven

Vanuit richting Amsterdam (A2)

  • Bij knooppunt Oudenrijn, richting Den Haag/Rotterdam (A12).
  • Verder: als boven

Vanuit richting Den Haag/Rotterdam (A12)

  • Op de A12 neemt u afslag De Meern (afrit 15).
  • Einde afrit linksaf. Voorbij de rotonde neemt u de tweede afslag rechts. U bevindt zich nu
  • op de Oranjelaan.
  • U vindt De Schalm voorbij het kruispunt aan uw linkerhand.

Per bus

Vanaf het Centraal Station Utrecht
De bussen naar De Meern kunt u vinden op het "Streekbusperron"
 
Lijn 180 Connexion richting Gouda

  • Uitstappen in De Meern op de Meerndijk bij de halte "Oranjelaan".
  • Oversteken, rechtsaf en de eerste straat links (Oranjelaan).
  • U vindt De Schalm tegenover het winkelcentrum aan uw linkerhand.

Lijn 127 en 128 GVU

  • Deze bussen rijden elk kwartier. In De Meern uitstappen bij de halte Meerndijk/Meernbrug.
  • Bij de stoplichten oversteken en de Meerndijk volgen.
  • U neemt de eerste straat links (Oranjelaan).
  • U vindt De Schalm tegenover het winkelcentrum aan uw linkerhand.

Dit artikel is eerder op 02/01/2008 gepubliceerd.

      Nieuwsbrief 51: December 2007         

Activiteiten

In de vorige nieuwsbrief stond dat de laatste clubmiddag in Vleuten op zaterdag 1 december zou worden gehouden.  De ruimte die wij in Vleuten huren is op 1 december niet beschikbaar en de clubmiddag zal worden gehouden op zaterdag 8 december. De laatste middag op deze locatie en dus ook een kleine terugblik op een tijdperk in de geschiedenis van onze vereniging. 
Vanaf januari hebben we een geheel nieuwe locatie gevonden in De Meern waar het komende jaar alle clubmiddagen zullen worden gehouden. Als dit bevalt dan zal dat onze thuislocatie worden voor de komende jaren. De nieuwe locatie is zowel met de auto als met openbaar vervoer goed te bereiken. Vanaf station Utrecht gaan de bussen 180 (Connexxion) en 127 en 128 (GVU) naar deze locatie.  Binnenkort zal er een routebeschrijving op de site worden geplaatst en voor de exacte vertrektijden www.ov9292.nl 

8 december : Laatste clubmiddag in Vleuten (Kerkestein / Burgemeester Ohllaan, Vleuten)
5 januari :     Eerste clubmiddag in De Meern
                   Oranjelaan 10
                   3454 BT De MeernDe laatste activiteiten waren een heel erg groot succes en hebben de vereniging niet alleen heel veel aandacht, maar ook leden opgeleverd. Voor onze activiteiten zijn we nog altijd op zoek naar mensen met een redelijke kennis van Trainz, Trainsimulator of Railsimulator. Voor de rest is het belangrijk om plezier te hebben in het vertellen over deze programma's. Door mee te werken komt u ook op de leuke beurzen zoals Eurospoor en vaak is er wel even tijd om de beurs te bekijken. Veel belangrijker is dat het erg leuk is om je hobby met anderen te delen en zeker met een geïnteresseerd publiek. Mocht u nu interesse hebben om incidenteel of regelmatig aan dergelijke activiteiten deel te nemen neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Succesvolle deelname Eurospoor

Onze gebruikersgroep heeft drie dagen deelgenomen aan de beurs Eurospoor, die eind oktober in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden werd.

Wij waren daar voor het eerst aanwezig en kunnen terug kijken op een geslaagd debuut.

Drie dagen lang kwamen de bezoekers in grote aantallen voorbij en bleven geinteresserd kijken naar de mogelijkheden van onze trainsimulatie programma's. Het is niet verwonderlijk dat zoveel spoorenthousiastelingen ook interesse tonen voor onze hobby. Binnen de korste keren waren we dan ook door onze voorraden met eigen routes heen, maar ook de aanmeldformulieren voor onze gg vlogen weg. In de weken na Eurospoor hebben we dan ook menig nieuw lid mogen inschrijven.We waren drie dagen aanwezig met zo'n zeven man, waarvoor een hartelijke dank aan ieder voor zijn inzet op z'n plaats is.

Railsimulator

Langzaam komen de eerste instructies vrij met video's voor Railsimulator. Ook zijn er op de site www.railsimulator.com de eerste updates te vinden om een aantal van de fouten uit het programma te halen. 
Er is goed nieuws, want van EA hebben we toestemming gekregen om de handleiding te vertalen en deze voor gebruik binnen de gebruikersgroep aan te bieden. Het vertaalwerk is inmiddels gereed en op de clubmiddag van 8 december zijn de eerste exemplaren verkrijgbaar.

TSGG Ontwikkelteam werkt aan Mat ’24

 Ook inzetbaar als NSM Museumtreinstel  

De ruggegraat van de vooroorlogse electrificatie van de NS werd gevormd door de Blokkendozen, officieel aangeduid als het Materieel 24, dat vanaf 1924 door verschillende leveranciers in binnen- en buitenland is gebouwd. Deze eerste electrische rijtuigen van NS kennen een rijke historie en hebben in een groot aantal varianten op de  vaderlandse spoorstaven dienst gedaan. 

Ruwweg kan de levensloop van dit materieel in vier fasen worden verdeeld:

  • 1924 - ca. 1955 De glorietijd van Mat 24 als electrische treinstellen
  • 1950 – 1970 Getrokken materieel (militair vervoer)
  • ca. 1955 – 1980 Dienstmaterieel en motorposten
  • 1990 – heden Historisch materieel bij Nederlands Spoorwegmuseum  en verschillende museumbedrijven

Ook voor de Trainsim-wereld is dit materieel interessant, en hoewel de MSTS Dutch History groep een versie van Mat 24 ter download aanbiedt kon het Ontwikkelteam van onze GG de verleiding niet weerstaan om rond de Blokkendozen een project op te starten. Voorlopig denken we aan vier verschillende bakken in de oorspronkelijke crème-groene uitvoering en in de bekende groene uitvoering. Het gaat daarbij in eerste instantie om de mBD 9101, de mCD 9414, de C 8553 en de B 8501 – vrij willekeurig gekozen nummers – waarmee de samenstelling van het NSM museumtreinstel kan worden benaderd. Door de verschillende gedaanten waarin de blokkendozen hebben gereden zullen allerlei varianten van deze MSTS-objecten tegemoet worden gezien. Er is gelukkig genoeg documentatie voorhanden, inclusief recente kleurenfoto’s van het NSM-stel, dus de verwachtingen van dit project zijn hooggespannen. Wij zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. De Trainsim GG-blokkendozen zullen te zijner tijd van onze website als add-on voor MSTS 1 te downloaden zijn, voorzien van cabview en interieur.

 

Nieuws van het Ontwikkel Team

Op de eerste bijeenkomst in De Meern zal de nieuwste DVD-ROM van het ontwikkelteam worden aangeboden voor verkoop. De release datum wordt nu dus definitief  5 januari 2008.

Bijzonder is dat dit jaar ook weer aan de liefhebbers van Microsoft Trainsimulator is gedacht. Geheel in de stijl van de populaire Burgerdamroute is er een route gemaakt welke speelt in de jaren rond 1938.
Een bijzondere tijd vanwege de combinatie van stoom, diesel,  en elektrische treinen. Binnen deze route is er zelfs ruimte voor een regionale tram, vergelijkbaar aan de Blauwe Tram welke met name in het gebied rond Den Haag en Leiden beroemd en berucht was.  Daarnaast is er ook de Westsluisroute. De route is geheel nieuw, maar doet qua sfeer en tijd sterk denken aan de Burgerdamroute. Toch is het een geheel nieuwe route met nieuwe scenery en zeker geen upgrade. Op zaterdag 5 januari is al dit moois te zien en te koop op de eerste clubmiddag van het nieuwe jaar en ook op de nieuwe locatie.

Add-Ons

Railsimulator of niet, de ontwikkelingen voor Microsoft Trainsimulator gaan ook gewoon door. Er worden nog nieuwe routes uitgebracht.

Pro Train heeft bijvoorbeeld de route Dortmund - Hannover afgerond en deze is nu te koop. Een route net over de Nederlands - Duitse grens.
Het traject gaat door het Ruhrgebied en door Niedersachsen. In elk geval een afwisselend landschap met vlakte en ook heuvels als in Teutoburgerwald. In elk geval is Pro Train nog  zeker niet klaar met Microsoft Train Simulator, want op de site staan al aankondigingen voor  onder andere Osnabrück - Willemshaven en Kassel - Fulda.

Behoudens de routes van Pro-Train zijn er weinig aankondigingen voor nieuwe routes te vinden. Ook projecten als de Gotthard 1 staan nog wel aangekondigd, maar zullen in de loop van de winter pas op de markt gaan verschijnen.

Dit artikel is eerder op 09/12/2007 gepubliceerd.

Theo Evers heeft een vertaling gemaakt van de handleiding voor de Rail Simulator Routes, Rijdens Materieel en Scenario's.

Je kan deze handleiding downloaden uit onze publieke download-sectie .

Dit artikel is eerder op 26/11/2007 gepubliceerd.

Theo Evers heeft een vertaling gemaakt van de handleiding voor de Rail Simulator editor.

Je kan deze handleiding downloaden uit onze publieke download-sectie .

e komende weken zullen ook vertalingen van andere handleidingen ter beschikking komen.

Dit artikel is eerder op 16/11/2007 gepubliceerd.