Afdrukken

      Nieuwsbrief 52: Januari 2008         

Nieuwjaar

In de eerste plaats wil ik iedereen een gelukkig en gezond 2008 toewensen. 
Het nieuwe jaar begint met een voor onze gebruikersgroep met een grote verandering. Vorige maand hebben we al afscheid genomen van onze oude clublocatie in Vleuten en vanaf zaterdag nemen we dan onze intrek in De Meern. Voor de rest zal er weinig veranderen aan de vertrouwde clubmiddagen. Daarnaast zullen we ook in 2008 op een aantal beurzen in Nederland aanwezig zijn. Hierbij zijn we ook nog altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die ons daarbij kunnen ondersteunen. De data worden bekend gemaakt via de nieuwsbrief en via onze website.Voor het nieuwe jaar is er wel een goede opening, want op zaterdag 5 januari zal de nieuwste DVD van het ontwikkelteam gaan verschijnen en daarop 2 geheel nieuwe routes. Reden genoeg om dus naar De Meern te komen.

Januari 2008: Uitrol TSGG Combi-DVD

De afgelopen jaren hebben we als TrainSimGG ieder jaar een CD-ROM met add-ons voor MSTS of Trainz uitgebracht, samenvallend met de hcc!Dagen in november. Zoals we weten heeft dit evenement in 2007 geen doorgang gevonden, zodat we niet in de gelegenheid waren om de resultaten van het Ontwikkelteam aan jullie te presenteren.

Gelukkig heeft het TSGG-bestuur hiervoor een oplossing gevonden. Ter gelegenheid van het in gebruiknemen van een nieuwe locatie voor onze maandelijkse bijeenkomsten rollen we nu op 5 januari 2008 een TSGG CombiDVD uit met twee routes voor MSTS1. In de eerste plaats vinden we op deze DVD de al eerder aangekondigde Westsluisroute, die de trainsimmer terugbrengt naar de NS in het jaar 1938. De tweede route is eveneens in Nederlandse sfeer gehouden, maar nu gesitueerd rond 1960. Over de Westsluis-route is in deze Nieuwsbrief al het een en ander geschreven. Daarom zullen we nu even in gaan op de details van de Opperlandse Spoorwegen. 

De Opperlandse Spoorwegen exploiteren een traject tussen de havensteden Meereveld en Noorderhaven. Voor deze uitbeelding van de NS 'met een knipoog' is het jaar 1960 als uitgangspunt genomen, met een ruime marge naar boven en beneden. Daardoor kan het meegeleverde materieel zowel stoom-, diesel- als elektrische tractievormen omvatten. Bovendien zijn sinds 2001 vele NS-materieelobjecten voor MSTS verschenen, die in aanmerking komen voor het bouwen van je eigen activities of het aanpassen van de activities die we met de route meeleveren.

Voor beide routes geldt dat de trajecten fictief zijn, maar dat de hele aankleding tot in de details historisch verantwoord is uitgewerkt. Alle gebouwen zijn geschikt gemaakt voor het rijden bij nacht of met sneeuw.

Op de DVD zijn ook een aantal boeiende en afwisselende activiteiten samengebracht, die bovendien uitgebreid zijn gedocumenteerd. De gebruikershandleidingen bevatten verder voor de belangrijkste emplacementen een gedetailleerd sporenplan  zodat je daar makkelijk je weg kunt vinden. Ook de werking van de klassieke NS-armseinen waarmee de route is beveiligd, wordt daarin uitgelegd.

 

 De Opperland-route bezit een aantal opvallende eigenschappen, waarvan we enkele de revue laten passeren. Zo ligt Meereveld aan de Binnenzee. Deze plaats heeft behalve een havenemplacement ook een remise voor elektrisch materieel. Deze is geïnspireerd door de lijnwerkplaats Leidschendam, ooit gebouwd door de ZHESM. Enkele kilometers zuidelijker, in Rontfoort, is een kolenmijn in bedrijf. De delfstof wordt vandaar per trein naar Noorderhaven verzonden, waar een kolenterminal is te vinden.

Noorderhaven ligt aan een uitloper van de Binnenzee, de Opper, waaronder tussen Berghwoude en Veldambacht een spoorwegtunnel is gebouwd. Verder vinden we in Noorderhaven een scheepswerf, waarvan de kranen tot in de verre omtrek te zien zijn. In Rontfoort, Moolensloot en Noorderhaven zijn stoomdepots aanwezig. Voor andere tractievormen zijn depots beschikbaar in Meereveld en Noorderhaven. 

TSGG-blokkendoos in aantocht

 Speciaal voor de bezitters van de Burgerdam- en Opperlandroutes brengt het TSGG Ontwikkelteam binnenkort de MSTS1-versie van het NS materieel ’24 uit. Dit materieeltype staat in spoorkringen en ook daarbuiten bekend als het Buffermaterieel, Blokkendozen of zelfs Stofzuigers.

  Statieportret van de mBD9101, het eerste resultaat van ons Blokkendoosproject

In de eerste jaren van de elektrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over elektrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste elektrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geëlektrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden. Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’.

  De mBD9101 tijdens een proefrit op de Opperland-route In onze vorige Nieuwsbrief hebben we al melding gemaakt van dit project en bij die gelegenheid hebben we toegezegd om jullie op de hoogte te houden. We kunnen dan ook melden dat de mBD9101 inmiddels voltooid is, inclusief het interieur van de cabine. Op dit moment zijn we druk bezig met de Bec 8501 (B = Rijtuig 2de klasse, e = geschikt als tussenrijtuig voor de elektrische treindienst, c = met toilet). Het plan is om een complete vierwagentrein als gratis download op de TSGG-website uit te brengen, samen met een nieuwe activiteit voor de Opperland-route.     De cabine van de mBD9101.

De Meern

Zoals al eerder vermeld zullen de clubmiddagen niet langer in Vleuten worden georganiseerd. Het was niet meer mogelijk om de vertrouwde ruimte te huren en daarom is gezocht naar een nieuwe locatie. Deze locatie is gevonden in De Meern. Net als de oude locatie is hier een ruimte gevonden welke goed met zowel auto als openbaar vervoer te bereiken is. In deze nieuwsbrief vind u ook een routebeschrijving. Voor de actuele vertrektijden van de bussen verwijs ik u graag naar www.9292ov.nl.

Adres van de clublocatie in De Meern

De Schalm
Oranjelaan 10
3454 BT De Meern
Telefoon: 030-6662609

Routebeschrijving naar "onze" zaal in De Meern

Per auto

Vanuit richting Amersfoort (A28), Hilversum (A27) of Arnhem (A12)

Vanuit richting Den Bosch (A2)

Vanuit richting Amsterdam (A2)

Vanuit richting Den Haag/Rotterdam (A12)

Per bus

Vanaf het Centraal Station Utrecht
De bussen naar De Meern kunt u vinden op het "Streekbusperron"
 
Lijn 180 Connexion richting Gouda

Lijn 127 en 128 GVU

Dit artikel is eerder op 02/01/2008 gepubliceerd.