Afdrukken

Splitsing dreigt in TrainSim markt



Doordat Kuju bijna iedere twee weken nieuwe aankondigingen op zijn site zet ziet ook Trainmaster zich genoodzaakt om met informatie naar buiten te komen. Zo heeft de laatste bekend gemaakt dat een van de standaardroutes die met TMTS meegeleverd zal worden gebaseerd zal zijn op het spoorwegknooppunt Cheyenne, waar de nadruk op rangeeropdrachten zal liggen. Je kunt daar meer over lezen bij www.trainmaster.com/tmts_route_cheyenne.htm. Als je deze link volgt: www.trainmaster.com/tmts_dev_movies.htm kun je een aantal screendumps bekijken en twee filmpjes afspelen.

De belangrijkste aankondiging van Kuju heeft betrekking op het feit dat men German Railroads heeft weten te strikken voor het bouwen van een Duitse route voor KRS. Lees hierover meer op www.railsimulator.com/german-railroads.htm . Ook dat is goed nieuws, want German Railroads heeft voor MSTS een aantal fantastische trajecten gebouwd, met schitterend materieel. Denk maar aan routes als Entlang der Mosel en de Rollbahn 1963.



Nu steeds meer ontwikkelaars van content een keuze maken voor een van de drie opvolgers van MSTS (ProTrain werkt al bijna een jaar samen met Trainz en heeft inmiddels een Duitse editie van Trainz 2006 uitgebracht) zal de trainsimmers community straks in drie delen uiteenvallen. Velen van ons zullen overstappen naar Trainz 2006, waarvan binnenkort een volledig Nederlandse versie zal verschijnen. Een ander deel van de MSTS-aanhang zal straks moeten kiezen tussen Kuju en TrainMaster. Een lastige keuze, die herinneringen oproept aan de tijd waarin modelspoorders zich moesten bekeren tot Märklin, Trix of Fleischmann. Ook voor ontwikkelaars van content kan dat nadelig uitpakken: routes moeten nu driemaal worden gebouwd om de trainsim-markt te bedienen. Dat kan tot gevolg hebben dat nieuwe routes minder snel zullen verschijnen.

De spanning stijgt. 2006 belooft een interessant trainsim-jaar te worden.

Dit artikel is eerder op 02/01/2006 gepubliceerd.