Afdrukken


Slecht nieuws op de website van Trainmaster www.trainmaster.com/tmtsnews.htm. Hoewel men al begin maart had aangekondigd dat Trainmaster de eerste resultaten van hun werk op het toonaangevende gaming event E3 in Las Vegas aan het grote publiek zou tonen heeft PI Engineering onlangs bekend gemaakt dat men afziet van deelname aan deze expositie. Ook op de jaarlijkse conventie van de NMRA zal Trainmaster ondanks aanvankelijke toezeggingen schitteren door afwezigheid. Als reden geeft men op dat er op dit moment heel veel tijd gaat zitten in hun professionele trainsimulator, die voor een consortium van Noordamerikaanse spoorwegmaatschappijen wordt ontwikkeld, en dat men geen tijd voor de genoemde evenementen kan vrijmaken.

Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat TMTS geen prioriteit (meer) heeft. Dat is geen goede zaak, want dat betekent nog meer onzekerheid over de verschijningsdatum van een opvolger voor MSTS. Meer waarschijnlijk is echter - niet ongewoon in software-projecten - dat men bij de bouw van de simulator achter ligt op het schema en dat een werkende betaversie niet voor 11 mei 2006, de openingsdag van de E3, gereed zou kunnen zijn. Deze mogelijkheid brengt een nog onbekende releasedatum echter niet dichterbij, en ook van die gedachte worden we niet vrolijk. De jongste geschiedenis van MSTS heeft ons immers geleerd dat van uitstel afstel komt. En het lijkt erop dat de professionele simulator van TrainMaster het geld moet opbrengen voor de investeringen in TMTS.

Meer positieve geluiden komen echter van Kuju. Op hun KRS-website www.railsimulator.com staat sinds kort een prachtig vormgegeven 3D-cabine van de HST, de Britse versie van Thalys. Bij Kuju gaan ze blijkbaar gewoon door met bouwen. En omdat een grote gaming club als EA er achter staat zullen ze bij Kuju waarschijnlijk geen problemen hebben met de financiering van het project.

De race gaat verder, en het is duidelijk dat Kuju nu een voorsprong heeft genomen. We blijven de ontwikkelingen voor jullie volgen.

Dit artikel is eerder op 28/04/2006 gepubliceerd.