TrainMaster uit de race


De bange vermoedens die bij ons opkwamen toen TrainMaster enkele weken geleden aankondigde dat zij niet zouden deelnemen aan de E3 zijn deze week helaas werkelijkheid geworden: Trainmaster heeft het werk aan TMTS, een opvolger voor MSTS, voor onbepaalde tijd stilgelegd, zoals blijkt uit een aankondiging op de Traimaster website www.trainmaster.com/tmtsnews.htm. Deze dramatische beslissing is genomen terwijl men inmiddels al een jaar aan dit beoogde product heeft gewerkt, en er in was geslaagd om een aantal klinkende namen uit de trainsim-community aan te trekken, zoals Paul Gausden en Henk Plaggemars. De conclusie dringt zich op dat PI Engineering, het softwarehuis achter de merknaam TrainMaster, met een te optimistische kijk aan het project is begonnen. Ik neem aan dat pas tijdens de ontwikkeling van de simulator eerst goed duidelijk is geworden dat het allemaal veel langer zou gaan duren en veel meer geld zou gaan kosten dan aanvankelijk was begroot, tot een punt waarop het management het niet meer verantwoord vond om door te gaan en de stekker eruit heeft getrokken. De officiele lezing van Trainmaster voert als argument voor deze beslissing aan dat men zich volledig op de verdere ontwikkeling van hun professionele simulator voor de opleiding van machinisten wil richten en laat formeel de mogelijkheid open dat het project op enig tijdstip in de toekomst zal worden hervat. Wat ons betreft is dat een louter theoretische mogelijkheid. Wij trekken maar een conclusie: TMTS is exit. Net als Microsoft zal ook TrainMaster geen opvolger voor MSTS op de markt brengen.

Dit betekent voor de MSTS-aanhangers dat nu alle blikken op Kuju gericht zullen zijn. Als de informatie klopt die nog steeds met een tweewekelijkse frequentie op de KRS-website www.railsimulator.com wordt vrijgegeven gaat daar de ontwikkeling van Kuju Rail Simulator (KRS) tot op dit moment nog steeds door. Het laatste nieuwtje is vooral van belang voor content bouwers: In samenwerking met Amibilis zal Kuju zal een plugin ontwikkelen voor 3D Canvas, zodat objecten die met dit ontwikkeltool zijn gebouwd naar KRS geƫxporteerd kunnen worden. De vraag blijft nog steeds of en op welke manier een migratiepad zal worden geboden voor de bestaande MSTS-content die met gMax of TrainSim Modeler is gebouwd.

Dit artikel is eerder op 26/05/2006 gepubliceerd.