Afdrukken

Recentelijk heeft Microsoft Train Simulator 2 informatie vrijgegeven over de tweede (van twee) Amerikaanse route welke bij deze nieuwe simulator meegeleverd zal worden. Hieronder een vrije vertaling van het door Aces Studios gepubliceerde artikel.

Stevens Pass Route

Een van de mooiste treinreizen in Noord-Amerika, de BNSF Stevens Pass route kruist de Cascade Mountains in de staat Washington. Het verbindt de havens en houtindustrie in Seattle en de Puget Sound regio met Minneapolis / St. Paul en de stad Chicago. De lijn is een belangrijke schakel voor containervervoer, graan, en de algemene vracht, met inbegrip van afgewerkte hout, papier producten en auto's.

Geschiedenis

De oorspronkelijke route werd gebouwd in 1893, in de dagen van de James J. Hill 's Great Northern Railroad. Aanvankelijk kruiste de route de Stevens Pass (1236 m) via een aantal steile zgn. switchbacks. De eerste Cascade tunnel, welke in 1900 voltooid werd, verkorte de route en verminderde de klim naar Stevens Pass. Een tweede (veel langere) tunnel kwam gereed in 1929 en is nog steeds een van de langste spoorweg tunnels op het westelijk halfrond. Deze tunnel is door over een lengte van 12,5 km door te rotsen geboord. Met deze tunnel werd het aantal bochten verminderd en worden de Cascade Mountains nu op een  hoogte van 878 m gekruist.

De route van West naar Oost

In Microsoft Train Simulator 2 begint de Stevens Pass route in de havenstad Everett (Puget Sound regio). Vervolgens loopt de lijn in zuidoostelijke richting langs de rivieren de Snohomish en de Skykomish, met in de verte de Cascade Mountains. Bij het kleine plaatsje Gold Bar begint de route de bergen in te klimmen.

Ten Oosten van Skykomish, loopt de klim op tot 2,2% graad gedurende de 17 kilometer richting de Cascade-tunnel. Het spoor loopt door dichtbegroeide bossen, over talloze bruggen en door uitsparingen in de rotsen richting de Westelijke ingang van de Cascade-Tunnel.

De Cascade Tunnel is uitgerust met een enorm ventilatie systeem, welk de tunnel ontdoet van giftige uitlaatgassen van de diesel locmotieven, nadat een trein de tunnel gepasseerd heeft. Als de tunnel geventileerd wordt wachten treinen die de tunnel in oostelijk richting naderen op een opstelspoor aan de westkant van de tunnel, in de buurt van Scenic. Treinen in Westelijke richting wachten voor de doorgang door de tunnel te Berne.

Na de tunnel vervolgt de route haar weg langs de oostelijke helling van de Cascades via de Chumstick Valley, langs de stad Leavenworth. Hierna gaat het verder naar de vlaktes met velden en boomgaarden in Oostelijke Washington.

De route eindigt bij in de stad Wenatchee (Washington) op de Apple Yard terminal.

Het orginele artikel vind je op www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).
Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is.

Dit artikel is eerder op 25/03/2008 gepubliceerd.