Altenburg to Wildau route

Een freeware route met eigen objecten gebouwd door Siegfried Derks uit het noorden van ons land zal in het weekeinde van 23/24 januari verschijnen. Siegfried is geruime tijd bezig geweest met deze fictieve route gesitueerd in Duitsland, met een sterke lokale sfeer.
De screenshots op zijn blog over deze route tonen met hoeveel oog voor detail dit alles tot stand gekomen is. Één van de bijzondere kenmerken zijn de diverse scenes rondom opgeheven spoorlijnen. Deze taferelen zijn her en der langs de route te vinden. Dit maakt de route niet alleen interessant om met een trein te rijden, maar ook om eens met de camera langs de route te bewegen en deze details te bekijken.

In eerste instantie zal de route alleen bij www.rail-sim.de te downloaden zijn.
De door Siegfried Derks gebouwde objecten zullen later als download worden aangeboden.

Meer informatie op http://sad-railworks.blogspot.com
Afbeelding afkomstig van dezelfde blog.


Scenario Editor

Over enkele weken zal de Scenario Editor worden toegevoegd aan de set tools welke reeds standaard bij RailWorks inbegrepen zijn, zoals bijvoorbeeld de World Editor.

Deze tool lijkt een veelbelovende aanvulling te zijn aangezien het maken van scenario's met de huidige tools een lastige klus is. Behalve de screenshots en wat informatie van beta-testers is er geen gedetaileerde informatie beschikbaar over deze Scenario Editor

Bron en afbeelding: http://railsimulator.blogspot.com (link niet meer actueel)

Payware content (Steam DLC)

De ontwikkeling van locomotieven, treinstellen en wagons komt deze meer op stoom.
Op het gebied van Payware, met in het bijzonder datgene wat via het Steam DLC wordt aangeboden, lijken de zaken ook steeds sneller te gaan. Niet alleen RailSimulator.com maar ook andere commerciele partijen bieden inmiddels payware content aan via het Steam DLC.

Een paar voorbeelden hiervan zijn:
Class 380 (Totalize Media)
Norfolk Southern Ballast Hopper
High-hood SD40-2 in Norfolk Southern liverei

Bron: http://railsimulator.blogspot.com (link niet meer actueel)

Freeware content van het RWItalia team

In Italië wordt er ook driftig ontwikkelt voor, zowel op het gebied van rollend materieel als op objecten gebied. Een tweetal bouwers, Pasquale Nicolardi en Giovanni Grasso, hebben inmiddels de locomotieven naar Italiaans voorbeeld gebouwd. En waar mogelijk, zijn deze bouwers ook de grens overgestoken. Hierdoor zijn naar Duits voorbeeld recent de volgende locomotieven als freeware beschikbaar gekomen:


BR185 TRAXX2 in vier livereien


BR146 DB Deutsche Bahn TRAXX2

Bron en afbeeldingen http://www.amicitreni.net

en verder...

.. begint de RailWorks community steeds meer te groeien. Voorgaande is bij lange na geen volledig overzicht van datgene wat er momenteel in ontwikkeling is en uitgegeven wordt voor RailWorks. De eindgebruiker krijgt hierdoor steeds meer content tot zijn beschikking, waardoor het pakket steeds interessanter wordt.

Dit artikel is eerder op 20/01/2010 gepubliceerd.

Route Building Challenge

Op het UKTrainSim heeft een zogenaamde Route Building Challenge plaatsgevonden. Het doel van deze Challenge was het in één week creëren van een korte route die diende te voldoen aan een beperkt aantal eisen. De voornaamste eis was wel dat route uitsluitend de default assets van RailWorks gebruikt mocht worden voor de scenery en scenarios.

De Challenge werd gehouden van 13 november tot en met 20 november 2009. Zowel minder ervaren als ervaren route bouwers hebben aan deze Challenge meegedaan.
De deelnemers hebben hun werk ingeleverd, nu mogen de twee jury's van UKTrainSim en RailSimulator.com aan de slag om de inzendingen te beoordelen en te belonen. De winnende route bouwer(s) zijn aardige prijzen in het vooruitzicht gesteld. Voor meer informatie over deze Challenge zie het UKTrainSim forum (http://forums.uktrainsim.com/viewforum.php?f=321)

RW Decal tool

Een ogenschijnlijk krachtige tool kwam vlak voor bovengenoemde Challenge beschikbaar.
Het gaat hier om de zogenaamde RW Decal tool waarmee zeer eenvoudig zogenaamde decals gegenereerd kunnen worden met behulp van Google Earth.
De gegeneerde decals zijn uit Google Earth geimporteerde luchtfoto's welke als grondplaten in de te bouwen route kunnen worden neergelegd.
Afgaande op de enthousiaste reacties van menig gebruiker is dat het geheel zeer nauwkeurig, snel en eenvoudig werkt.
Het lijkt in ieder geval een zeer doeltreffend hulpmiddel te zijn bij het bouwen van realistische routes.

De RW Decal tool is donation-ware. Niet geregistreerde versie hebben beperkingen in de functionaliteit.

Meer informatie op : http://www.rwdecal.co.uk/

Dit artikel is eerder op 24/11/2009 gepubliceerd.

Railsimulator.com heeft recent twee add-ons uitgebracht voor RailWorks.
De uitbreidingen zijn verkrijgbaar via Steam.

Het gaat om de uitbreidingspakketten Stanier 8F en de Stanier Jubilee. Beide add-ons bevatten daarnaast ook extra wagons en scenario's

Dit artikel is eerder op 30/08/2009 gepubliceerd.

Railsimulator.com heeft haar add-ons en uitbreidingspakketten, zoals deze eerder uitgegeven waren voor de Rail Simulator, weer in de aanbieding voor RailWorks. De uitbreidingen zijn verkrijgbaar via Steam.

Het gaat om de uitbreidingspakketten Class 08, Class 66, Class 158 en de Isle Of Wight route.

Bezitters van deze pakketten voor Rail Simulator wordt overigens afgeraden om dezelfde pakketten ook voor RailWorks aan te schaffen.
Railsimulator.com zegt dat deze extensies eenvoudig geimporteerd kunnen worden in RailWorks. Daarnaast verschijnt er mogelijk binnenkort een fix voor de RailSimulator-extensies zodat ze geheel RailWorks compatibel zullen worden.

Dit artikel is eerder op 27/07/2009 gepubliceerd.

Meer informatie naar aanleiding van de aankondiging van Railworks (Rail Simulator 2).

(Vrije vertaling)

Met het oog op de naderende release van RailWorks op 12 juni en de vragen van menigeen over wat de belangrijkste kenmerken hiervan zijn in vergelijking tot andere simulators, hier een tipje van de sluier:

Het eerste wat gezegd moet worden is dat we hele nieuwe uitgangspunten hebben gekozen over het idee wat een "Simulator" is. Het team heeft hard gewerkt om onze technologie in Steam te integreren. Sommigen van u heben al ervaring met Steam, een aantal van u zal dit niet hebben. Feitelijk biedt Steam een veilig mechanisme voor zowel het leveren en bijwerken van onze software, als mede een overvloed aan andere functies. Het heeft al meer dan 20 miljoen klanten en de verbeteringen in de technologie zijn groot (voor meer informatie over het bezoek Over Steam). Steam is gekozen omdat het geschikt is voor onze lange-termijn strategie voor RailWorks. In tegenstelling tot de meeste andere software, zal RailWorks niet een statisch stuk software zijn met zo nu en dan een add-on, zoals we tot nu toe gewend zijn, maar een dynamisch platform dat continu verbeterd wordt en dat iedereen in de wereld up-to-date en gesynchroniseerd met elkaar zal houden. Met andere woorden, uw exemplaar van RailWorks zal identieke kern-functies hebben als dat van andere gebruikers. We hebben hebben een grootschalig en flexibele programma van verbeteringen en nieuwe functies gepland die we in de komende maanden en jaren verwachten te leveren. Ik zeg flexibel, want terwijl wij onze eigen ideeën hebben over wat het platform zal kunnen (gaan) doen, zullen we open staan voor wat onze klanten willen en de nieuwe technologieën stellen ons in staat om dat dan ook te leveren.

Naast de functies die beschikbaar zijn in Rail Simulator, heeft RailWorks nieuwe functies zoals:

  • De Dispatcher is verbeterd met toegevoegde functionaliteiten als Foutrapportage voor problematische scenario's en verder verbeterde AI verkeer afhandeling.
  • De physics engine van RailWorks bevat gedetailleerde modellering speling en absorptie van de koppeling tussen spoorvoertuigen.
  • Ervaar het schokken van onberemdw vracht en hou de beweging van uw trein onder controle tijdens het optrekken en afremmen en zorg dat de daaruit voortvloeiende dynamische krachten leiden tot het breken van koppelingen!
  • De eerste fase van dynamische stoom-effecten zijn geimplementeerd in RailWorks. Rook effecten zijn verbonden met de beweging van de locomotief zodat er realistisch stoom geblazen wordt als de trein versnelt.
  • De mogelijkheid tot het handmatig invoeren van een nummer naar uw keuze voor op het rollend materieel. Niet alleen dit, maar bij nieuwe locomotieven is het mogelijk om hoofd-codes, bestemmingsborden en zelfs naamplaatjes te defineren.
  • Het Duitse seingevingssysteem is voor RailWorks volledig opnieuw geschreven met veel meer uitbreidingsmogelijkheden voor toekomstige expansie. Nieuwe functies zijn onder andere nauwkeurig blok signalering op de doorgaande lijn-secties, correct uitgemeten afstanden, markeringslichten ter waarschuwing voor het naderen van materieel en ook rangeren aspecten voor een grote diversiteit in de scenarios.
  • Wij hebben grafische verbeteringen toegevoegd, zowel technisch als in de routes, die de gesimuleerde wereld verrijken en spannender maken.
  • Nieuwe routes en de content die we hebben opgenomen in de basis-simulator: Elke nieuwe routes is speciaal ontworpen om niet alleen een nieuwe game-ervaring te bieden, maar ook om enkele bijzondere aspecten van onze nieuwe software te belichten.
  • Wij hebben veel tijd en moeite gestoken in het realiseren van een in-game WIKI met letterlijk honderden pagina's aan handleidingen, instructies etc zodat u het beste kunt halen uit de simulatie en de tools.

Tot slot wil ik u iets vertellen over onze visie ten aanzien van het RailWorks platform. Dit jaar bouwen we aan een nieuwe driver interface optie waarvan wij geloven dat deze aanzienlijke verbeteringen zal brengen aan het realisme van de rij-ervaring. We blijven bezig met grafische verbeteringen aan zaken als verlichting / lucht , en het verder verhogen van de "zicht"-afstand. Voor de lange termijn wordt er gedacht aan elementen als economische / commercieele inzetbaarheid en de mogelijkheid voor online-simulatie.

We zullen u nog meer te vertellen hebben voordat het 12 juni is, maar hopelijk is dit een redelijke samenvatting van datgeen we u nu kunnen vertellen.

Paul Jackson - CEO RailSimulator.com

Kijk voor meer informatie op de Rail Simulator website .

Dit artikel is eerder op 31/05/2009 gepubliceerd.