Op het UK TrainSim forum zijn er weer wat nieuwtjes gevonden met betrekking tot diverse functionaliteit in Rail Simulator. Hieronder een samenvatting:

Custom content in Railsimulator

De vraag of custom content, zoals treinen, gebouwen etc, aan Railsimulator toegevoegd kan worden, ook als dit freeware is wordt door Kuju bevestigd. Het aanbieden van (gratis) content zoals dat nu al gebeurt voor bijvoorbeeld MSTS en Trainz, zal ook aangemoedigd worden voor Railsimulator.

Kuju beseft dat na het verschijnen van de simulator ontwikkelaars ondersteuning zullen gaan zoeken. Op dit moment is Kuju de manier waarop zij ondersteuning aan ontwikkelaars zullen verlenen nog aan het bepalen.

Geen in-game reclame

Reclame maken in computerspelen door het toepassen van statische en (via Internet) dynamisch bijgewerkte texturen in een spel is op zich geen nieuwe toepassing. Echter in recentere spelen is het zogenaamde in-game adverteren een steeds vaker voorkomende verschijnsel.

Privacykwesties en lokale regelgeving in landen waar Rail Simulator uitgebracht zal worden heeft Kuju doen besluiten deze technieken niet toe te passen in de routes welke meegeleverd worden bij de uit te brengen simulator. De bezwaren hiertegen zoals geuit op diverse forums hebben mede tot dit besluit geleid. Wel laat Kuju de mogelijkheid tot in-game adverteren open voor derde partijen die add-ons uit gaan brengen.

Stoomlocomotief SDJR 7F 2-8-0

Sinds kort op de Railsimulator website te zien: afbeeldingen van de Somerset & Dorset Joint Railway 7F 2-8-0 stoomlocomotief. Dit is de tweede stoomlocomotief waarvan Kuju een sneak preview laat zien.

Deze stoomlocomotief van de Somerset & Dorset Joint Railway zijn in twee series gebouwd. Het waren de krachtigste locomotieven van hun soort in Groot-Brittannië, en ontworpen om aan steile hellingen en de scherpe bochten bij Bath het hoofd te bieden. Eenmaal in de dienst, waren de machines onderhevig aan aanpassingen om ze nog efficiënter te maken.

Qua-inzetbaarheid heeft de 7F 2-8-0 bewezen van onschatbare waarde te zijn. Ze waren redelijk zuinig en zeer betrouwbaar. Ze waren inzetbaar op zowel hoofdlijn als nevenlijnen, voor zowel goederenvervoer als passagiersdiensten.

Meer infomatie over deze tweede stoomlocomotief voor Railsimulator staat op de Railsimulator website

Bronnen en afbeeldingen:

Copyright van de getoonde afbeeldingen in dit artikel berust bij Kuju

Dit artikel is eerder op 30/07/2007 gepubliceerd.

Op het UK TrainSim forum zijn er weer wat nieuwtjes van Adam Lucas (Kuju) gevonden met betrekking tot diverse functionaliteit in Rail Simulator. Hieronder een samenvatting:

Gemengd gebruik van elektrificatie van een route

Rail Simulator zal in 4 verschillende methoden van elektrificatie voorzien in een route. Tot dusver zijn dit de mogelijkheden:

  • Geen elektrificatie (dus stoom/diesel)
  • Bovenleiding
  • Derde rail (zoals bijvoorbeeld in Zuid-Engeland maar ook metro systemen in Nederland)
  • Vierde rail (zoals bijvoorbeeld voor de London underground)

De vier meegeleverde routes bij Rail Simulator zullen niet gelijktijdig gebruik maken van alle bovenstaande systemen. Echter, het is wel mogelijk om ieder systeem toe te passen in een route.

Sript-tool

Al eerder was in de nieuwsbrief van Kuju (Railtimes) te lezen dat voor het scripten van bepaalde content bijvoorbeeld seinen) gebruik gemaakt zal worden van de open source taal Lua. Rail Simulator is in ieder geval compatibel met LUA v5.0.2 .

Systeem eisen voor Rail Simulator

De eerste release van Rail Simulator is ontwikkeld voor Windows XP. Maar daarnaast is het ook getest op juiste werking onder Windows Vista. Men is van plan om een DirectX 10 versie uit te geven (speciaal voor Vista) in 2008.

Newcastle To York route

De Newcastle-York route omvat York, Thirsk, Northallerton, Darlington, Ferry Hill & Thrislington Sidings, Durham, Chester-Le-Street, Tyne Yard, Dunston Staithes, Gateshead, en Newcastle Central. De route is gesitueerd in het jaar 1978 (gekozen op basis van wensen uit de UKTrainSim-community).

Content voor de USA Rail Simulator release

Kuju/EA zullen een aparte versie van Rail Simulator uit brengen voor de Amerikaanse markt (USA).Hiervoor heeft Kuju een overeenkomst weten te sluiten met Union Pacific. In het kort komt het er op neer dat Kuju Union Pacific gerelateerde content mag gebruiken in haar product.

Een verborgen mededeling in deze boodschap is dat deze aankondiging geen invloed zal hebben op verschijningsdatum van de Europeese release. De Europese versie zal in het najaar van 2007 verschijnen. Dit laatste versterkt de geruchten/verwachting dat Rail Simulator ergens in september/oktober 2007 in de winkel zal liggen. Echter, het blijft gewoon afwachten.

Bron en afbeeldingen : Kuju  en UK TrainSim forum

Dit artikel is eerder op 24/06/2007 gepubliceerd.

Wijzigingen in het management van Kuju zouden de oorzaak zijn van de stilte wat betreft nieuws over de in ontwikkeling zijnde Rail Simulator. Sabrina Gasson zorgde in de afgelopen anderhalf jaar voor nieuwtjes over de nieuwe sim. Zij heeft echter een nieuwe functie gekregen binnen Kuju. Voor de berichtgeving over Railsimulator is Adam Lucas nu verantwoordelijk. Op het UK TrainSim forum heeft hij recent wat nieuws losgelaten over diverse functies in Rail Simulator.

Bedienings/besturings modes

In Rail Simulator zullen er drie modes zijn voor het besturen van treinen

  • Eenvoudige mode (Simple mode)
    Bedoeld voor de "nieuwelingen". Versnellen en remmen wordt met elkaar gecombineeerd, terwijl systemen zoals de dodemansknop automatisch worden afgehandeld. Bij de stoomlocomotieven zal de stoker automatisch zijn werk doen
  • Gevorderden mode (Intermediate mode)
    Niet alle bedieningen zijn in deze mode vrijgegeven, maar als machinist ben je wel verantwoordelijk voor het opstarten van de trein voordat er weggereden kan worden. Tevens zal je in deze mode er zelf voor moeten zorgen dat passagiers in- en uitstappen of dat goederenladingen geladen danwel gelost worden.
  • Expert mode
    In deze mode staan alle bedieningsfuncties ter beschikking aan de bestuurder van de trein. Men zal alle aandacht erbij moeten houden terwijl er over hellingen en door tunnels gereden wordt.

Camera views

  • 3D Camera in de cabine
    met behulp van de muis is het mogelijk om de cabine van de gekozen trein volledig te onderzoeken. Deze view heeft ook als mogelijkheid om de positie binnen de cabine te veranderen, evenals een zoom-functie om een beter zicht op de bedieningsfuncties te hebben.
  • Coupling Camera
    Het aan- en afkoppelen van materieel kan in Rail Simulator vanuit meerdere hoeken bekeken worden.
  • Uitgebreide Track Side camera
    Behalve de al reeds bekende Track side camera, is het hiermee ook mogelijk om de camera op een zelf gekozen plaats te zetten. Hiermee is het mogelijk om een goede spotplek te kiezen of om te kijken wat treinen in de buurt van de eigen trein doen.

Grafische opties

Rail Simulator kan in een venster of in volledige scherm mode gespeeld worden. De resolutie kan naar eigen wens gekozen worden. Kuju probeert zo veel mogelijk scherm resoluties te ondesteunen, waaronder ook de breedbeeld resoluties.

Een ander optie is de zogenaamde "soft focus" instelling. Deze instelling zorgt ervoor dat een en ander een speelgoed-achtige aanblik geeft. Door te spelen met de diverse grafische instellingen kan een beeld verkregen worden naar een ieders wens.

Didcot screenshot (London - Oxford route)

Tot slot heeft het Rail Simulator ontwikkelteam gehoor gegeven aan de roep om screenshots uit de simulator. Hieronder de vrijgegeven screenshot uit de London - Oxford route. Het getoonde materieel komt echter uit de Bath - Templcombe route.


 

Bron en afbeeldingen : Kuju  

Dit artikel is eerder op 28/05/2007 gepubliceerd.

Als er iets is wat veel voorkomt in een trein simulator route dan zijn dat wel bomen, struiken, hagen, planten en gras. In Rail Times editie 20 geeft Kuju enig inzicht in wat men kan verwachten van simulatie en bijkomende technieken op dit vlak. Een samenvatting:


 

Gras

Voor het gras is een oplossing bedacht welke een gerenderd beeld van het gras tot een afstand van circa 50 meter van de camera positie geeft. Een afstand die ver genoeg is om zich in het totaal-beeld te vermengen en anderszijds dichtbij genoeg zonder de prestaties van het spel/de computer al te veel onderuit te halen.



De gebruiker kan de dichtheid van elk grastype instellen zodat diverse effecten kunnen worden bereikt. Het gras wordt ook beïnvloed door de windsnelheid zodat bij slecht weer het gras hevig zal bewegen, terwijl het zich rustig zal bewegen bij een rustig zomer briesje.

Elke terrein-textuur heeft een toegewezen grastype. De terrein-texturen mengen met elkaar op de randen, en dit gebeurt dan ook automatisch met het gras, waardoor er nooit een harde rand op de overgangen van de verschillende terreinen te zien zal zijn.

De bomen, de struiken en de hagen

Bomen etcetera komen in grote getalen voor in de routes. Daarom wordt er voor de bomen onderscheid gemaakt in drie categorieën, bomen voor "dichtbij", "iets verder weg" en "ver weg". De "ver weg"-bomen zijn van significant minder detail. De "dichtbij"-bomen hebben de hoogste graad voor detail en zijn dan ook geschikt om in de nabijheid van het spoor te plaatsen.


 

Seizoenen

In eerste instantie hebben de software ontwikkelaars zich stukgebeten op de zomer-versies van de verschillende soorten bomen. Met het uitwisselen van texturen van het gebladerte is men echter in staat om de bomen, struiken en hagen een seizoensgebonden uiterlijk te geven.



Bron en afbeeldingen : Kuju (Rail Times #20)

Dit artikel is eerder op 19/04/2007 gepubliceerd.

Kuju heeft aangekondigd aanwezig te zijn op de Intermodellbau 2007 beurs in Dortmund, Duitsland om Rail Simulator te demonstreren.

Rail Simulator deelt de stand met German Railroads, de partij die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van de Hagen – Siegen route. Deze voor Rail Simulator ontwikkelde route zal daar gedemonstreerd worden. Het publiek al de kans krijgen om met een van de Duitse elektrische treinen te rijden. Natuurlijk kan men ook zelf ordelen over de nauwkeurigheid en grafische kwaliteit van de route. Ook de functies, zoals de World Editor, kan men bekijken.

Voor de geinteresseerden: De German Railroads stand is in Hal 6, stand nummer 6012.
De beurs vindt plaats in de Westfallenhalle Dortmund, van woensdag 18 april tot en met zondag 22 april.
Meer details kan je vinden op de volgende websites: http://www.westfalenhallen.de

Bron : Kuju

Dit artikel is eerder op 17/04/2007 gepubliceerd.