Wijzigingen in het management van Kuju zouden de oorzaak zijn van de stilte wat betreft nieuws over de in ontwikkeling zijnde Rail Simulator. Sabrina Gasson zorgde in de afgelopen anderhalf jaar voor nieuwtjes over de nieuwe sim. Zij heeft echter een nieuwe functie gekregen binnen Kuju. Voor de berichtgeving over Railsimulator is Adam Lucas nu verantwoordelijk. Op het UK TrainSim forum heeft hij recent wat nieuws losgelaten over diverse functies in Rail Simulator.

Bedienings/besturings modes

In Rail Simulator zullen er drie modes zijn voor het besturen van treinen

  • Eenvoudige mode (Simple mode)
    Bedoeld voor de "nieuwelingen". Versnellen en remmen wordt met elkaar gecombineeerd, terwijl systemen zoals de dodemansknop automatisch worden afgehandeld. Bij de stoomlocomotieven zal de stoker automatisch zijn werk doen
  • Gevorderden mode (Intermediate mode)
    Niet alle bedieningen zijn in deze mode vrijgegeven, maar als machinist ben je wel verantwoordelijk voor het opstarten van de trein voordat er weggereden kan worden. Tevens zal je in deze mode er zelf voor moeten zorgen dat passagiers in- en uitstappen of dat goederenladingen geladen danwel gelost worden.
  • Expert mode
    In deze mode staan alle bedieningsfuncties ter beschikking aan de bestuurder van de trein. Men zal alle aandacht erbij moeten houden terwijl er over hellingen en door tunnels gereden wordt.

Camera views

  • 3D Camera in de cabine
    met behulp van de muis is het mogelijk om de cabine van de gekozen trein volledig te onderzoeken. Deze view heeft ook als mogelijkheid om de positie binnen de cabine te veranderen, evenals een zoom-functie om een beter zicht op de bedieningsfuncties te hebben.
  • Coupling Camera
    Het aan- en afkoppelen van materieel kan in Rail Simulator vanuit meerdere hoeken bekeken worden.
  • Uitgebreide Track Side camera
    Behalve de al reeds bekende Track side camera, is het hiermee ook mogelijk om de camera op een zelf gekozen plaats te zetten. Hiermee is het mogelijk om een goede spotplek te kiezen of om te kijken wat treinen in de buurt van de eigen trein doen.

Grafische opties

Rail Simulator kan in een venster of in volledige scherm mode gespeeld worden. De resolutie kan naar eigen wens gekozen worden. Kuju probeert zo veel mogelijk scherm resoluties te ondesteunen, waaronder ook de breedbeeld resoluties.

Een ander optie is de zogenaamde "soft focus" instelling. Deze instelling zorgt ervoor dat een en ander een speelgoed-achtige aanblik geeft. Door te spelen met de diverse grafische instellingen kan een beeld verkregen worden naar een ieders wens.

Didcot screenshot (London - Oxford route)

Tot slot heeft het Rail Simulator ontwikkelteam gehoor gegeven aan de roep om screenshots uit de simulator. Hieronder de vrijgegeven screenshot uit de London - Oxford route. Het getoonde materieel komt echter uit de Bath - Templcombe route.


 

Bron en afbeeldingen : Kuju  

Dit artikel is eerder op 28/05/2007 gepubliceerd.

Als er iets is wat veel voorkomt in een trein simulator route dan zijn dat wel bomen, struiken, hagen, planten en gras. In Rail Times editie 20 geeft Kuju enig inzicht in wat men kan verwachten van simulatie en bijkomende technieken op dit vlak. Een samenvatting:


 

Gras

Voor het gras is een oplossing bedacht welke een gerenderd beeld van het gras tot een afstand van circa 50 meter van de camera positie geeft. Een afstand die ver genoeg is om zich in het totaal-beeld te vermengen en anderszijds dichtbij genoeg zonder de prestaties van het spel/de computer al te veel onderuit te halen.



De gebruiker kan de dichtheid van elk grastype instellen zodat diverse effecten kunnen worden bereikt. Het gras wordt ook beïnvloed door de windsnelheid zodat bij slecht weer het gras hevig zal bewegen, terwijl het zich rustig zal bewegen bij een rustig zomer briesje.

Elke terrein-textuur heeft een toegewezen grastype. De terrein-texturen mengen met elkaar op de randen, en dit gebeurt dan ook automatisch met het gras, waardoor er nooit een harde rand op de overgangen van de verschillende terreinen te zien zal zijn.

De bomen, de struiken en de hagen

Bomen etcetera komen in grote getalen voor in de routes. Daarom wordt er voor de bomen onderscheid gemaakt in drie categorieën, bomen voor "dichtbij", "iets verder weg" en "ver weg". De "ver weg"-bomen zijn van significant minder detail. De "dichtbij"-bomen hebben de hoogste graad voor detail en zijn dan ook geschikt om in de nabijheid van het spoor te plaatsen.


 

Seizoenen

In eerste instantie hebben de software ontwikkelaars zich stukgebeten op de zomer-versies van de verschillende soorten bomen. Met het uitwisselen van texturen van het gebladerte is men echter in staat om de bomen, struiken en hagen een seizoensgebonden uiterlijk te geven.



Bron en afbeeldingen : Kuju (Rail Times #20)

Dit artikel is eerder op 19/04/2007 gepubliceerd.

Kuju heeft aangekondigd aanwezig te zijn op de Intermodellbau 2007 beurs in Dortmund, Duitsland om Rail Simulator te demonstreren.

Rail Simulator deelt de stand met German Railroads, de partij die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van de Hagen – Siegen route. Deze voor Rail Simulator ontwikkelde route zal daar gedemonstreerd worden. Het publiek al de kans krijgen om met een van de Duitse elektrische treinen te rijden. Natuurlijk kan men ook zelf ordelen over de nauwkeurigheid en grafische kwaliteit van de route. Ook de functies, zoals de World Editor, kan men bekijken.

Voor de geinteresseerden: De German Railroads stand is in Hal 6, stand nummer 6012.
De beurs vindt plaats in de Westfallenhalle Dortmund, van woensdag 18 april tot en met zondag 22 april.
Meer details kan je vinden op de volgende websites: http://www.westfalenhallen.de

Bron : Kuju

Dit artikel is eerder op 17/04/2007 gepubliceerd.

Recent heeft Kuju met betrekking tot de ontwikkeling van haar nieuwe Railsimulator wat informatie verstrekt over de functionaliteit van signaleringsystemen (seinen). Hieronder volgt een vrije vertaling uit het betreffende artikel.

Signalering, van het stoomtijdperk tot moderne tijden

In de loop van de jaren heeft de geleidelijke ontwikkeling van spoorwegnetwerken, met snellere treinen en een groter aantal reizen, tot de evolutie van de signalerings systemen geleid om de grotere risico's die dit met zich meebrengt te behandelen. Ondanks hun ogenschijnlijke maar duidelijke eenvoud, zijn de huidige signalerings systemen tegenwoordig van een hoog niveau met een enorme interne complexiteit. Het implementeren van geloofwaardige nabootsing van deze systemen voor de verschillende routes welke in Railsimulator aanwezig zullen zijn een interessante uitdaging voor het Kuju ontwikkelteam geweest. Railsimulator zal een aantal routes bevatten die gericht zijn op verschillende tijdperken en verschillende landen. Om u een idee van de verscheidenheid van seinstelsel te geven die Kuju heeft moeten ontwikkelen: vergelijk de Somerset - Dorset route (GB) van de jaren '50 met de moderne dag Hagen - Siegen route (Duitsland); de eerstgenoemde vereist de implementatie van armseinen welke toendertijd op die route gebruikelijk waren. De laatstgenoemde vereist het moderne, Duits-specifieke 'HP' seinstelsel. Naast de traditionele signalerings systemen, ondersteunt Railsimulator ook een verscheidenheid van de systemen van de hedendaagse waarschuwingsystemen, zoals bijvoorbeeld ATB.

Signalering vanuit het perspectief van routebouwers

Het ontwikkelen danwel gebruiken van ingebouwde seinen in zelfgemaakte routes wordt in Railsimulator zo eenvoudig gemaakt voor de eindgebruiker. Het plaatsen van één "eenvoudig" sein is een kwestie van het plaatsen van het sein-object, en dit te koppelen aan het betreffende spoor. Wanneer een trein over die "koppeling" rijdt, zal het een gebeurtenis naar het sein-script voor dat sein verzenden, dat dan de gebeurtenis dienovereenkomstig zal behandelen. Voor seinen welke ook de ingestelde rijweg kunnen aangeven (in Nederland bekend als seinen in combinatie met zogenaamde Koeienkop) wordt het verhaal is ingewikkelder. Maar ook hierin heeft Kuju voorzien. Het onderstaande plaatje geeft een gelijsoortig sein weer zoals dat bij de Britse spoorwegen wordt toegepast weer.

Ontwikkelen van eigen seinsystemen

Naast de verscheidenheid aan seinen binnen de standaardroutes van RailSimulator, is er ook rekening gehouden met de wens en wil van ontwikkelaars om eigen (lokale) seinsystemen te ontwikkelen. Afhankelijk van hun geografische plaats, en het tijdperk waarin bepaalde seinen toegepast werden, kan een route de verwezenlijking van om het even welk denkbaar seinstelsel vereisen. Gelukkig voor hen die eigen nieuwe sein-content wensen te ontwikkelen is het algemene signalerings systeem dusdanig uitgevoerd dat er mogelijkheden zijn om dit uit te breiden. De zogenaamde sein-scripten zullen openlijk aan gebruikers ter beschikking worden gesteld. Voor het scripten van de sein-functionaliteit maakt Kuju gebruik van de open-source taal Lua. Wil je hier meer over weten kijk dan op www.lua.org.

Bron: Nieuwbrief 19 Kuju (Railtimes)

Website Kuju Railsimulator : http://www.railsimulator.com

Noot:
Kuju wijst er in dezelfde nieuwbrief op dat men iedere release-datum die her en der op het internet opduiken in relatie tot het product dat zij aan het ontwikkelen is (Railsimulator dus) dient te negeren. Tot op de dag van vandaag is er nog geen officiele release datum bekend. Bovendien is het aan Electronic Arts (de uitgever) de partij die release-datum bekend kan en mag maken, en niet Kuju. (bron: Kuju nieuwsbrief - Railtimes #19)

Dit artikel is eerder op 17/03/2007 gepubliceerd.

Kuju stelt demoversie ter beschikking


De ontwikkelaar van Rail Simulator, Kuju heeft de hcc!TrainSim Gebruikersgroep benaderd om demonstraties te verzorgen van hun nieuwste product (meer weten? www.railsimulator.com ). Met enige trots heeft de GG daarom in samenwerking met Electronic Arts, de Nederlandse distributeur van Kuju Rail Simulator, een werkende demoversie van deze opvolger van MSTS op de hcc!Dagen 2006 kunnen laten zien. Daarmee heeft onze TrainSimGG de absolute primeur voor de Nederlandse markt.

Heb je de hcc!Dagen gemist? Geen probleem, ook op onze clubdagen wordt deze demo gedraaid.

Deze demoversie ondersteunt het rijden met drie verschillende locs, namelijk een Engelse stoomloc (de Black 5), de eveneens Britse HST en de Duitse eloc BR 101. Je kunt plaats nemen in de cabine en de locs besturen, maar ook de externe cameraposities zijn operationeel. Wat ons direct opviel was dat de rijdende trein onderhevig is aan realistische fysieke krachten. Een boog te snel inrijden leidt onvermijdelijk tot een ontsporing! Ook bevat de demo een perron met passagiers die echt instappen.

Verder zijn enkele basis-functies van de World Editor in deze versie geactiveerd, waardoor je rails kunt leggen en scenery-objecten kunt plaatsen. Ook is het mogelijk om lineaire objecten te plaatsen, zoals wegen, muren, heggen en dergelijke.

Op deze wijze stellen we al onze bezoekers tijdens de TSGG-clubdagen in de gelegenheid om kennis te maken met deze veelbelovende treinsim. Uiteraard is de functionaliteit van de demoversie beperkt, maar het geheel geeft een prima indruk van het te verwachten eindproduct. Wij nodigen jullie uit om zelf een kijkje te komen nemen, het is beslist de moeite waard!

Dit artikel is eerder op 30/11/2006 gepubliceerd.