Afdrukken

Als er iets is wat veel voorkomt in een trein simulator route dan zijn dat wel bomen, struiken, hagen, planten en gras. In Rail Times editie 20 geeft Kuju enig inzicht in wat men kan verwachten van simulatie en bijkomende technieken op dit vlak. Een samenvatting:


 

Gras

Voor het gras is een oplossing bedacht welke een gerenderd beeld van het gras tot een afstand van circa 50 meter van de camera positie geeft. Een afstand die ver genoeg is om zich in het totaal-beeld te vermengen en anderszijds dichtbij genoeg zonder de prestaties van het spel/de computer al te veel onderuit te halen.



De gebruiker kan de dichtheid van elk grastype instellen zodat diverse effecten kunnen worden bereikt. Het gras wordt ook beïnvloed door de windsnelheid zodat bij slecht weer het gras hevig zal bewegen, terwijl het zich rustig zal bewegen bij een rustig zomer briesje.

Elke terrein-textuur heeft een toegewezen grastype. De terrein-texturen mengen met elkaar op de randen, en dit gebeurt dan ook automatisch met het gras, waardoor er nooit een harde rand op de overgangen van de verschillende terreinen te zien zal zijn.

De bomen, de struiken en de hagen

Bomen etcetera komen in grote getalen voor in de routes. Daarom wordt er voor de bomen onderscheid gemaakt in drie categorieën, bomen voor "dichtbij", "iets verder weg" en "ver weg". De "ver weg"-bomen zijn van significant minder detail. De "dichtbij"-bomen hebben de hoogste graad voor detail en zijn dan ook geschikt om in de nabijheid van het spoor te plaatsen.


 

Seizoenen

In eerste instantie hebben de software ontwikkelaars zich stukgebeten op de zomer-versies van de verschillende soorten bomen. Met het uitwisselen van texturen van het gebladerte is men echter in staat om de bomen, struiken en hagen een seizoensgebonden uiterlijk te geven.



Bron en afbeeldingen : Kuju (Rail Times #20)

Dit artikel is eerder op 19/04/2007 gepubliceerd.