Preview Rijnspoorweg versie 2 voor Trainz 2006

Deel dit artikel

,

Logo HCC!trainsim, Nieuws Ontwikkelteam

Eén van de grote routebouwprojecten waar het OT aan werkt is de Rijnspoorweg. De eerste versie van deze route is verschenen in november 2006 en werd enthousiast ontvangen door de community. Het bestaansrecht van deze route blijkt uit het feit dat de route meer dan een jaar later nog steeds op beurzen en bijeenkomsten verkocht wordt. Sinds 2007 werkt het ontwikkelteam van de HCC-TrainsimGG aan de tweede versie van de Rijnspoorweg.

Deze versie, Rijnspoorweg 2,  bevat de volgende trajecten:
1. Utrecht-Arnhem-Emmerich (zoals in versie 1.0 al aanwezig was);
2. Aftakking vanaf de hoofdroute bij De Haar naar Veenendaal en Rhenen.

Het tweede traject was nog niet aanwezig in versie 1.0. Dit deel van de route loopt vanaf De Haar dubbelsporig via Veenendaal West naar Veenendaal Centrum, waar het traject enkelsporig wordt en vervolgens langs de oostrand van de Utrechtse Heuvelrug naar Rhenen loopt. Dit traject was ooit onderdeel van de oude doorgaande route Amsterdam-Nijmegen-Duitsland en is sinds het begin van de tachtiger jaren weer operationeel. Het verbindt Veenendaal, dat vroeger alleen via Veenendaal De Klomp per spoor bereikbaar was met Utrecht en de rest van de Randstad. Aangezien het traject vooral tot Veenendaal een druk spitsverkeer kent, is het keerspoor bij Veenendaal, waar een aantal treinen keert, enige jaren geleden uitgebreid. Voor Rijnspoorweg 2 heeft het TrainsimGG Ontwikkelteam de stations Veenendaal-West, Veenendaal Centrum en Rhenen gedetailleerd nagebouwd op basis van een groot aantal foto's die we ter plaatse hebben gemaakt. Ook van de omgeving langs de route is zoveel mogelijk nagebouwd, voorzover dit mogelijk was.
In versie 2.0 van de Rijnspoorweg is het hierdoor mogelijk om doorgaande treindiensten Utrecht - Rhenen te rijden over een realistisch uitgevoerd spoortraject, wat het virtuele spoorbedrijf in de Rijnspoorweg interessanter en afwisselender maakt.

Andere nieuwe features in de route zijn onder andere:

  • stations met passagiersfunctie
  • nachttextures voor de stations en vele andere gebouwen;
  • 's avonds en 's nachts verlichte straten met straatlantaarns
  • nieuwe en aangepaste typen begroeiing langs het spoor
  • een aantal nieuwe sessies voor personen en goederenverkeer met veel meer verschillende materieeltypen dan in versie 1.0
  • nieuwe typen daglichtseinen op het Duitse deel van de route
  • nieuwe handbediende en automatische wisselstellers voor de wissels

De verschijningsdatum van Rijnspoorweg 2 is voorlopig voor begin september gepland.

Dit artikel is eerder op 27/04/2008 gepubliceerd.

Hieronder een aantal screenshots van de route:

Station Arnhem en omgeving

1. Een blik op de vrije baan tussen Arnhem en Velperpoort met uitzicht op de molen van de wijk Klarendal. De donkere panden op de achtergrond worden een dezer dagen vervangen door de definitieve panden die op die plek thuishoren.

2. Station Arnhem. Alleen de perrons en de rails zijn hier blijven liggen, al het andere is hier nieuw gebouwd om het station van nachttextures te kunnen voorzien. Ook nieuw in versie 2: reizigers op de perrons.

3. De bebouwing van de omgeving van het station is in aanbouw (in versie 1 stonden hier vanwege tijdgebrek nog niet de juiste huizenblokken).

4. en 5. Twee maal het station vanuit een andere hoek. 

Emmerich, Elten en omgeving

6. Het meest opvallende aan station Emmerich zijn de elektriciteitsmasten die hoog boven het emplacement uittorenen.

7. en 8. Op station Emmerich gebeurt normaal gesproken weinig meer wat passagiersvervoer betreft, het station zit wat perrons betreft ruim in z'n jasje. De ICE's stoppen er niet, de vrijwel enige andere passagierstreinen die er stoppen zijn RB's en RE's richting Oberhausen die hier hun eindstation hebben. De grootste drukte op het station veroorzaakt nog het internationale goederenvervoer. Het internationale treinverkeer is één van de zaken die het rijden op de Rijnspoorweg interessant maakt en geeft een extra dimensie aan het virtuele spoorbedrijf.

9. Vanuit Emmerich gaat het richting Nederlandse grens. Deze screenshot toont de vrije baan even buiten Emmerich.

10. Voordat we de Nederlandse grens bereiken, passeren we Elten. Deze screenshot is net buiten Elten genomen, bij de heuvel van 'Hoch Elten', en wel bij de plek waar ooit een spoorlijn richting Kleve van deze lijn aftakte. Omdat we voor de bouw van de route digitale terreingegevens hebben gebruikt is de heuvel netjes op de juiste plek in het landschap terug te vinden.

Helaas is de Rijnspoorweg add-on niet meer leverbaar

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden