TSGG-blokkendoos in testfase

Deel dit artikel

,

Logo HCC!trainsim, Nieuws Ontwikkelteam

Speciaal voor de bezitters van de Burgerdam- en Opperlandroutes brengt het TSGG Ontwikkelteam binnenkort de MSTS1-versie van het NS materieel ’24 uit. Dit materieeltype staat in spoorkringen en ook daarbuiten bekend als het Buffermaterieel, Blokkendozen of zelfs Stofzuigers.



Ook de mCd was kenmerkend voor het aanzien van de blokkendozen

Enige tijd geleden hebben wij op deze plaats de TSGG-vertolking van het Hoofdlijnmaterieel 24 aangekondigd. Inmiddels is de eerste serie van acht verschillende blokkendoosrijtuigen opgeleverd en ondergaat een intensief testprogramma. Na het afsluiten van de testfase zullen de volgende materieelobjecten als download ter beschikking worden gesteld:

  • mBD9101 - De eerste motorrijtuigen van Mat ’24, met een tweede klasse- en een bagageafdeling
  • mCd9401 - Motorrijtuig met twee ‘doorloopkoppen’
  • mCd9114 -  Identiek aan de mCdD9114, maar nu speciaal  geschikt gemaakt  om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst
  • Ces8103 - Stuurstandrijtuig 3de klasse, twee ‘doorloopkoppen’
  • Ces8104 -  Identiek aan de Ces8103, maar nu speciaalgeschikt gemaakt om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst
  • Aec8527 – Eerste klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen
  • Bec8501 – Tweede klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen
  • Cec8536 – Derde klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen


Met deze bakken zijn de volgende treinstellen geformeerd (in MSTS-termen: consists):

  • HC5-NSMat24-4bak1: 4-wagentreinstel; mBD + Bec + Aec + Ces
  • HC5-NSMat24-4bak2: 4-wagentreinstel; mCd + Bec + Aec + Ces
  • HC5-NSMat24-5bak: 5-wagentreinstel; Ces + Bec + Aec + Cec + mCd
  • HC5-NSMat25-6bak: 6-wagentreinstel; mBD + Bec + Bec + Aec + Cec + mCd


In de eerste jaren van de electrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over electrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste electrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geelectrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden. Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’.

Meer informatie over dit karakteristieke hoofdlijnmaterieel van de NS is te vinden in het uitstekende boekwerk van Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman: Elektrische treinen in Nederland, deel I (uitgegeven door De Alk).

Screenshots Mat 24

Dit artikel is eerder op 11/01/2008 gepubliceerd.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden