De eerste 51 kilometer

Deel dit artikel

,

Logo HCC!trainsim, Microsoft Train Simulator Nieuws

 

De V-route begint in Wentlang, met een groot rangeerterrein en een werkplaats annex locomotievendepot. Dit sluit aan op het station zelf. Daarachter ligt een dubbelsporig traject van ongeveer 9 km, waarna Waldeck wordt bereikt. Hier vinden we een raccordement met een machinefabriek, en een middelgroot stationsemplacement. Achter Waldeck begint de route te klimmen, en passeren we een groot meer. Bij km 19 rijden we het dorpje Rohrbach binnen, waar het emplacement wordt gedomineerd door een groot graanpakhuis. Na Rohrbach stijgen we verder. Het traject wordt bergachtiger en voert ons door een aaneenschakeling van tunnels. Geleidelijk aan buigt de route naar het westen, om bij km 39 de stad Neusteinitz te bereiken. Daar splitst zich de enkelsporige zijlijn naar Obersteinitz af, een klein stadje dat zijn ontstaan dankt aan de plaatselijke kolenmijn. Het gehele traject van Wentlang Rbf naar Obersteinitz strekt zich nu uit over 51 kilometer. Wat nog moet worden aangelegd is een baanvak van ca. 30 km van Neusteinitz naar Königsburg, een grote stad met een ruim bemeten kopstation, onderbroken door enkele haltes. De dit deel van de V-route zal door een zwak glooiend heuvellandschap voeren. Als laatste staat de aanleg van een zeehaven bij Wentlang op de planning, waar de lange kolentreinen uit Obersteinitz zullen eindigen.

De afgelopen twee maanden is echter bijna alle beschikbare tijd gaan zitten in het ontwikkelen van nieuwe objecten. Om de route snel een gezicht te geven heb ik tientallen objecten geleend van de ProTrain 4 route Hamburg-Berlijn. Dat heeft op korte termijn gewerkt, maar de nadelen van deze aanpak werden al snel duidelijk. De PT4-objecten zijn allemaal voorzien van zgn. fotorealistische skins, met sombere kleuren en veel vage vlekken. Op een afstand is dat geen probleem. Het gebrek aan scherpte en detaillering valt dan niet op. Plaats je deze objecten echter naast het spoor, dan kun je niet meer om deze eigenschappen heen. Een ander probleem is van auteursrechtelijke aard. Wanneer je payware-objecten met je eigen route wil distribueren kom je vroeg of laat in de problemen.

Doordat ik van huis uit al heel aardig met CorelDraw en Corel Photopaint uit de voeten kan is het voor mij goed te doen om mijn route met strak ogende objecten uit te rusten. Zo ontstonden huizen, kantoorgebouwen en fabrieken, die het aanzien van de V-Strecke flink verbeterden. Grote woonblokken en kantoren in de onmiddellijke omgeving van het een station, daar omheen lagere bebouwing met appartementen en fabrieken. De overgang naar het platteland wordt tenslotte gevormd door eengezinswoningen (in Duitsland meestal vrijstaand) en statige villa's. Bij het aankleden van de landerijen heb ik gebruik gemaakt van enkele vakwerkhuizen en boerderijen die standaard met MSTS worden meegeleverd. Nu ik toch bezig was met het maken van objecten heb ik die ook meteen maar vervangen.

Het eerste station van Wentlang was geleend van Aerosoft, van de route Fulda-Kassel (High Speed Trains). Dat werd eveneens uitgewisseld. Het nieuwe object is gebaseerd op een bestaand station in Zuid-Duitsland, met een centrale hal, twee zijvleugels en twee eindgebouwen. Daar kun je nog verschillende kanten mee op. Door de eindgebouwen weg te laten en de dakpartijen schuin af te laten lopen ontstond het stationsgebouw van Neusteinitz. Door een zijvleugel te combineren met twee eindgebouwen en een andere kleur pleisterwerk kon ook Obersteinitz van een oorspronkelijk object worden voorzien. Rohrbach kreeg een ander stationsgebouw met een meer landelijk aanzien.

Dit artikel is eerder op 04/05/2004 gepubliceerd in de rubriek MSTS Column.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden