Aankondiging : Nederlandse Post T simulatie series

Deel dit artikel

,

Logo HCC!trainsim, Post T Simulaties Nieuws

Aan het begin van dit jaar maakten we al melding van de komst van een heuse Post T simulator, een ontwikkeling van Signalsoft Rail Consultancy Ltd in samenwerking met Sporenplan.nl. De ontwikkeling van deze simulator is in een ver gevorderd stadium en een demo versie (zie elders in dit artikel) staat geplanned te verschijnen in oktober 2008. Snel daarna zal de simulatie van Post T Arnhem 1965 verschijnen. We hebben contact opgenomen met Richard Plokhaar van Signalsoft en vroegen hem naar de achtergronden en mogelijkheden van deze simulatie series.

Met dank aan Richard Plokhaar van Signalsoft voor de tekst en afbeeldingen.

1. Wat is Signalsoft Rail Consultancy Ltd.

Signalsoft is een adviesbureau (consultancy) voor spoorwegondernemingen. Signalsoft heeft expertise in Human Factors Training, Veiligheidsassessments, simulator training concepts en software ontwikkeling & advies.

In samenwerking met Sven Zeegers van www.sporenplan.nl heef Signalsoft dit simulatie project opgepakt om redenen van “Documenteren van Technische Historie”. Sommige technische machines kunnen niet voor het nageslacht bewaard blijven zonder geweldige investering. Een simulatie is de enige mogelijkheid zulke technische installaties als een NX tableau in het leven te houden.

Sven Zeegers heeft zich geweldig ingezet uitstekende kwaliteit graphics te leveren. Het was een geweldig gepuzzel om een getrouwe nabootsing van alle elementjes van zo’n tableau te krijgen.

2. Wat is Post T Simulatie Series?

 
Post T Lodelo (demo versie). Klik op de afbeelding voor de hoge-resolutie afbeelding

Post T is vaktaal voor de plaats waar vroeger in een station de baas van het treinverkeer zijn werk deed: de Treindienstleider. Signalsoft heeft een geavanceerd simulatieplatform ontwikkeld dat bestaat uit drie delen:

  • bedieningspaneel (User Interface)
  • beveiligingstechniek (Interlocking)
  • voertuig rijsimulatie (physics simulation)

In de simulatie heb je de centrale rol als Treindienstleider.

Als eerste gaat Signalsoft een demoversie uitbrengen. De demoversie omvat een fiktief NX tableau van de stations Lodelo en Koenewijk aan een dubbelsporige geelectrificeerd baanvak in Nederland. Eigenlijk was deze versie bedoeld als “beginners programmaatje” maar al gauw besloten we, dat we deze versie gewoon gratis publiceren om het publiek te laten zien hoe het kan werken op een post.

3. Wat kan de simulatie?

De simulatie komt ter beschikking in 3 talen: Nederlands, Duits en Engels.

Bij de start van de simulatie kun je diverse opties kiezen:

  • start datum & tijd
  • kans op vertragingen (algemene kans en de kans op kleinere, middelgrote en grote vertraging)
  • kans op werkzaamheden/buitendienststellingen van een spoor
  • kans op wisselsmeerders. Wissels moeten regelmatig gesmeerd worden. Zeker in 1965 gingen er regelmatig wisselsmeerders over het emplacement. En elke keer bellen ze, omdat de wisselsmeerder het wissel omgelegd wil hebben.
  • kans op onregelmatigheden en storingen. En nu wil ik eigenlijk daar niet veel over vertellen. Het leven van een treindienstleider is niet altijd makkelijk. Niets is perfect, zelfs de spoorwegen niet. Deze optie kun je instellen, als je niet wilt dat alles van een leien dakje gaat buiten. En er kan een hoop gebeuren... ieder telefoontje kan je leuke dag tot een horror-dag maken! Zweetdruppeltjes gegarandeerd. Smile

Dan druk op de start knop en daar begint je dienst!

 
Post T Arnhem 1965. Klik op de afbeelding voor de hoge-resolutie afbeelding

en als je nu denkt: puh! Dat is makkelijk.... vergis je niet. In 1965 was er GEEN treinnummer volg systeem. Kortom, je moet zelf in je koppie en op papier bijhouden wat welke trein waar is... Een vergissinkje is snel gemaakt

Wat is belangrijk om te doen? Seinen op tijd veilig zetten. Dit verlangt van de treindienstleider, dat hij/zij constant oplet. Zelfs Lodelo/Koenewijk is niet “echt makkelijk”. En opletten heet: goed opletten waar de treinen rijden, dienstregeling / sporenstaat nauwkeurig op papier bijhouden...

En als treinen moeten remmen omdat jij zit te pitten.... dat kost geld en tijd! Als je een trein een niet optimaal pad geeft door je gebied (in vaktaal: “hebt laten verrekken” of meermaals bijna tot stilstand voor een stop tonend sein gebracht hebt (in vaktaal: “aan de paal laten ruiken”)  zul je het weten.... die machinisten kunnen gewoon niet vlotter zijn! Ook was er in 1965 geen telerail. Maar ’s even een machinisten bellen om te vragen hoe het er mee staat: niet mogelijk... Alleen als de trein stilstaat kan er gecommuniceerd worden.

Een belangrijk deel van de simulatie is de communicatie. Informatie over vertragingen, onregelmatig heden en aanvragen voor werkzaamheden worden je medegedeeld via

wat gaan we NIET doen:
- er is geen “editor” beschikbaar om je eigen emplacementen te maken. Een emplacement maken is zo geweldig ingewikkeld en geavanceerd... daarvoor een editor aan het publiek beschikbaar te stellen zou simpelweg teveel werk zijn. (voor een heel erg klein deel van gebruikers, die er dan iets zinvols mee kunnen maken)

wat zijn we WEL van plan:
Heel veel nederlandse en amerikaanse seinhuizen te maken. Om dat mogelijk te maken geldt een ding: geen software piraterij.... als dat gebeurt is de gein snel over... dan maakt het geen zin er geweldig veel tijd in te investeren. Daarom hebben we een demoversie en houden we de prijs ook aangenaam.

Naast Arnhem 1965 komt ook Post T Hengelo/Enschede (de laatste in gebruik in Nederland tot 2002) en een groot nederlands station. (dat houden we nog eventjes als een verrassing)

4.    Systeem eisen

Minimum:

  • Pentium 4, 1Ghz
  • Windows XP & Windows Vista (Oudere versies van windows onder bepaalde condities)
  • monitor resolutie 1024 x 768
  • Direct X 9


aanbevolen:

  • alles beter dan Pentium 4, 1 Ghz
  • 1 GB  werkgeheugen
  • monitor resolutie 1680x1050 pixels (nog beter 2 zulke monitoren naast elkaar)
  • Windows Vista (.NET 2.0 is daarmee inbegrepen)


Bij de installatie wordt gecontroleerd of .NET 2.0 op de computer is geinstalleerd. Indien dit niet geinstalleerd is, helpt het installatie programma bij het installeren van .NET 2.0

5. Wat gaat het kosten?

  • Post T Lodelo/Koenewijk    : gratis (is een volledig werkende demoversie)
  • F-Tower Fostoria, Ohio      : gratis (is een volledig werkende demoversie)
  • Post T Arnhem 1965           : 24,99 Euro, introductie prijs: 19.99 Euro
  • Post T Hengelo 2002          : 29,99 Euro
  • Post T (groot station)         : 49,99 Euro

6. Wanneer wordt het gepubliceerd?

  • Post T Lodelo/Koenewijk     : Oktober 2008
  • Post T Arnhem 1965           : November 2008
  • Post T (groot station)          : Januari/Februari 2009


Informatie: www.signalsimulation.com

Of info[-at-]signalsimulation.com

een kleine samenvatting van sommige features:

  • zeer realistische nabootsing van een echt tableau van de Nederlandse Spoorwegen en gemaakt naar ontwerp door General Railway Signal Company, Rochester, New York, US en geinstalleerd door de nederlandse Seinindustrie.
  • beginknoppen kunnen gedrukt, gedraaid en getrokken worden.
  • je kunt wisselsleutels bedienen, wissel vaantjes klappen om, wissels buiten lopen om
  • rijwegen kunnen afgedwongen worden met de wisselsleutels
  • alle bedienhandelingen met origineel geluid van een tableau
  • alle rijwegen kunnen ingesteld worden volgens het eNtrance eXit (NX) system
  • Seinen kunnen “in de automaat” gezet worden, indien het sein daarvoor uitgerust is.
  • je kunt gevaar labels aan begin, eind en wisselknoppen aanbrengen en verwijderen. Dit is heel belangrijk bij werkzaamheden/buitendienst stellingen
  • Het is mogelijk je eigen dienstregeling maken. (SDK wordt separaat aangeboden
  • de dienstregeling uit 1965 wordt meegeleverd als acrobat reader (pdf) bestand. Dit om uit te printen en als lijst te gebruiken om notities over de treinenloop te maken.
  • het is mogelijk een eigen dienstregeling te maken en die door de simulatie te laten gebruiken
  • de treinen rijden volgens een speciale physics simulation die de reacties van treinen/machinisten uiterst nauwkeurig nabootst. (volgens nederlandse regels uit 1996
  • Werkzaamheden (buitendienststellingen) zijn geplanned aan het begin van de simulatie sessie en kunnen samengaan met aarding van de bovenleiding indien nodig.
  • meegeleverd worden: een nederlands gebruiksaanwijzing, een dienstregeling als pdf bestand, een overzichtsplan van het verantwoordelijkheidsgebied (pdf bestand), een bovenleidingsschakelplan (pdf bestand)
  • een toestand kan bewaard worden en later weer opgeroepen om verder te gaan.
  • simulatie kan gestart worden op elk moment van de dag/week
  • alle acties worden gewaardeerd met een deel van je salaris. Doe je het goed, verdien je geld. Maak je er een hoopje van, kost het je geld. Maak je het gevaarlijk en wordt je onvriendelijk of  ga je liegen tegen je collega’s dan heb je best kans dat je ter plekke ontslagen wordt.
  • geavanceerde communicatie vorm met gestuurd dialoog, met meerdere keuze mogelijkheden. (bv: wisselsmeerders vragen aan wissels om te gooien, treindienstleider kan instemmen, laten wachten of zeggen: vandaag niet!)
  • aanbieden en aannemen op Verkeerd Spoor
  • rijrichtingbeveiligingssystemen, zoals in het echt. (beveiligd linker spoor, dubbel-enkel, dubbel spoor, enkel spoor, verkeerd spoor
  • Aankondigingszoemer net als in het echt met zoemer!
  • dynamische simulatiesnelheid instelbaar door de gebruiker
  • niet realistisch maar toch ingebouwd: pauze knop!
  • treinen kunnen rijrichting wisselen
  • treinen kunnen koppelen/ontkoppelen, splitsen en combineren
  • treinen stoppen netjes aan het perron
  • en nog een hoop meer!


Arnhem 1965 bestaat uit 153 bezetspoor secties, 100 wissels, 94 seinen en een heleboel treinen uit die tijd!

Dit artikel is eerder op 10/09/2008 gepubliceerd.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden