Eerste update voor de Heuvellandroute
Klik op de kleine afbeelding van de route hieronder voor vergroting
Dit weekend vindt de release plaats van de eerste update van de Heuvellandroute. Het versienummer wordt 1.002 en is gedateerd op 20 september 2010. Deze update bevat een aantal cosmetische wijzigingen en toevoegingen en bevat nieuwe sessies. Ook wordt vanaf nu een sessiehandboek meegeleverd, waarin de sessies beschreven worden. De update van de route wordt beschikbaar gesteld aan de kopers van de route tot nu toe. Exemplaren van de route die vanaf nu geleverd worden, worden in versie 1.002 uitgeleverd. De sessies die tot nu toe gemaakt zijn worden, tezamen met het sessiehandboek, dit weekend alvast op de site geplaatst. Het sporenplan is in deze update ongewijzigd gebleven. Als voorproefje op de update alvast een paar screenshots. Deze screenshots zijn, net als de eerder gepubliceerde screenshots, gemaakt in Trainz waarin de 'hdr'-tool actief is. Hdr is een grafische tool die ervoor zorgt dat de weergave van graphics in Trainz wordt verbeterd.
Achtergrond
Bijna twee weken geleden heeft de release plaatsgevonden van de Heuvellandroute. Zoals te verwachten viel, heeft de release veel reacties onder Trainz-liefhebbers losgemaakt. De Heuvellandroute is in essentie een ander product dan Rijnspoorweg 2, die twee jaar geleden werd opgeleverd. Werd de Rijnspoorweg ‘as is’ opgeleverd, de Heuvellandroute is een project dat nog volop in ontwikkeling is, en dat is te merken. Niet alleen vinden wij zelf dat er nog wel wat te verbeteren is aan de route, ook nodigt het traject uit tot het bouwen van uitbreidingen in elke richting. Het Ontwikkelteam maakt hierbij dankbaar gebruik van tips, feedback en opmerkingen van Trainzliefhebbers. Wij willen vanaf deze plek de Trainz community bedanken voor alle reacties tot nu toe.
Wat is er aangepast?
In elke route zitten schoonheidsfoutjes of zaken die voor verbetering vatbaar zijn, zo ook in de Heuvellandroute. Daarnaast was er na de release uitgebreid gelegenheid om te werken aan een aantal zaken waaraan we in eerste instantie niet toegekomen waren. Voorbeelden van wijzigingen ten opzichte van de eerste versie:
De route bevat in deze versie drie sessies. Nieuwe sessies zijn in ontwikkeling. Wanneer deze gereed zijn, worden ze inclusief bijbehorende documentatie op de Trainsim IG website gepubliceerd;
- Station Heerlen is nu uitgebreider weergegeven dan de eerste versie, het stationsgebouw is nu ook opgenomen in de route;
- Snelwegviaducten zijn aangepast;
- Een aantal objecten, waaronder wegen zijn aangepast om een beter uiterlijk te krijgen;
- De bovenleidingmasten bevatten nu voor een groot deel afwisselend links en rechts geplaatste uithouders.
Om problemen met sessies te voorkomen is niets aan het sporenplan gewijzigd.
Toekomstige updates
Het werk aan de Heuvellandroute gaat intussen in onverminderd tempo voort. De eerstvolgende grote update wordt waarschijnlijk de toevoeging van de ZLSM-tak naar Simpelveld. Deze uitbreiding biedt grote toegevoegde waarde, omdat daarmee meer ZLSM-diensten Valkenburg-Simpelveld kunnen worden gesimuleerd. Voordat wij in staat zijn om deze uitbreiding te bouwen is echter nog research op locatie nodig.
Daarnaast is het maken van cosmetische aanpassingen in de route nog lang niet voltooid. Er is nog veel werk te doen. Mocht u naar aanleiding van de aankoop van de route tips of feedback hebben, dan horen wij die graag.
Let op: Het materieel op de screenshots is door derden aangeleverd en maakt geen onderdeel uit van de route.
Dit artikel is eerder op 23/09/2010 gepubliceerd.