Nieuwsbrief 51: December 2007

Deel dit artikel

,

Logo HCC!trainsim, Nieuws

      Nieuwsbrief 51: December 2007         

Activiteiten

In de vorige nieuwsbrief stond dat de laatste clubmiddag in Vleuten op zaterdag 1 december zou worden gehouden.  De ruimte die wij in Vleuten huren is op 1 december niet beschikbaar en de clubmiddag zal worden gehouden op zaterdag 8 december. De laatste middag op deze locatie en dus ook een kleine terugblik op een tijdperk in de geschiedenis van onze vereniging. 
Vanaf januari hebben we een geheel nieuwe locatie gevonden in De Meern waar het komende jaar alle clubmiddagen zullen worden gehouden. Als dit bevalt dan zal dat onze thuislocatie worden voor de komende jaren. De nieuwe locatie is zowel met de auto als met openbaar vervoer goed te bereiken. Vanaf station Utrecht gaan de bussen 180 (Connexxion) en 127 en 128 (GVU) naar deze locatie.  Binnenkort zal er een routebeschrijving op de site worden geplaatst en voor de exacte vertrektijden www.ov9292.nl 

8 december : Laatste clubmiddag in Vleuten (Kerkestein / Burgemeester Ohllaan, Vleuten)
5 januari :     Eerste clubmiddag in De Meern
                   Oranjelaan 10
                   3454 BT De MeernDe laatste activiteiten waren een heel erg groot succes en hebben de vereniging niet alleen heel veel aandacht, maar ook leden opgeleverd. Voor onze activiteiten zijn we nog altijd op zoek naar mensen met een redelijke kennis van Trainz, Trainsimulator of Railsimulator. Voor de rest is het belangrijk om plezier te hebben in het vertellen over deze programma's. Door mee te werken komt u ook op de leuke beurzen zoals Eurospoor en vaak is er wel even tijd om de beurs te bekijken. Veel belangrijker is dat het erg leuk is om je hobby met anderen te delen en zeker met een geïnteresseerd publiek. Mocht u nu interesse hebben om incidenteel of regelmatig aan dergelijke activiteiten deel te nemen neem dan contact op met René 't Hooft

Succesvolle deelname Eurospoor

Onze gebruikersgroep heeft drie dagen deelgenomen aan de beurs Eurospoor, die eind oktober in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden werd.

Wij waren daar voor het eerst aanwezig en kunnen terug kijken op een geslaagd debuut.

Drie dagen lang kwamen de bezoekers in grote aantallen voorbij en bleven geinteresserd kijken naar de mogelijkheden van onze trainsimulatie programma's. Het is niet verwonderlijk dat zoveel spoorenthousiastelingen ook interesse tonen voor onze hobby. Binnen de korste keren waren we dan ook door onze voorraden met eigen routes heen, maar ook de aanmeldformulieren voor onze gg vlogen weg. In de weken na Eurospoor hebben we dan ook menig nieuw lid mogen inschrijven.We waren drie dagen aanwezig met zo'n zeven man, waarvoor een hartelijke dank aan ieder voor zijn inzet op z'n plaats is.

Railsimulator

Langzaam komen de eerste instructies vrij met video's voor Railsimulator. Ook zijn er op de site www.railsimulator.com de eerste updates te vinden om een aantal van de fouten uit het programma te halen. 
Er is goed nieuws, want van EA hebben we toestemming gekregen om de handleiding te vertalen en deze voor gebruik binnen de gebruikersgroep aan te bieden. Het vertaalwerk is inmiddels gereed en op de clubmiddag van 8 december zijn de eerste exemplaren verkrijgbaar.

TSGG Ontwikkelteam werkt aan Mat ’24

 Ook inzetbaar als NSM Museumtreinstel  

De ruggegraat van de vooroorlogse electrificatie van de NS werd gevormd door de Blokkendozen, officieel aangeduid als het Materieel 24, dat vanaf 1924 door verschillende leveranciers in binnen- en buitenland is gebouwd. Deze eerste electrische rijtuigen van NS kennen een rijke historie en hebben in een groot aantal varianten op de  vaderlandse spoorstaven dienst gedaan. 

Ruwweg kan de levensloop van dit materieel in vier fasen worden verdeeld:

  • 1924 - ca. 1955 De glorietijd van Mat 24 als electrische treinstellen
  • 1950 – 1970 Getrokken materieel (militair vervoer)
  • ca. 1955 – 1980 Dienstmaterieel en motorposten
  • 1990 – heden Historisch materieel bij Nederlands Spoorwegmuseum  en verschillende museumbedrijven

Ook voor de Trainsim-wereld is dit materieel interessant, en hoewel de MSTS Dutch History groep een versie van Mat 24 ter download aanbiedt kon het Ontwikkelteam van onze GG de verleiding niet weerstaan om rond de Blokkendozen een project op te starten. Voorlopig denken we aan vier verschillende bakken in de oorspronkelijke crème-groene uitvoering en in de bekende groene uitvoering. Het gaat daarbij in eerste instantie om de mBD 9101, de mCD 9414, de C 8553 en de B 8501 – vrij willekeurig gekozen nummers – waarmee de samenstelling van het NSM museumtreinstel kan worden benaderd. Door de verschillende gedaanten waarin de blokkendozen hebben gereden zullen allerlei varianten van deze MSTS-objecten tegemoet worden gezien. Er is gelukkig genoeg documentatie voorhanden, inclusief recente kleurenfoto’s van het NSM-stel, dus de verwachtingen van dit project zijn hooggespannen. Wij zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. De Trainsim GG-blokkendozen zullen te zijner tijd van onze website als add-on voor MSTS 1 te downloaden zijn, voorzien van cabview en interieur.

 

Nieuws van het Ontwikkel Team

Op de eerste bijeenkomst in De Meern zal de nieuwste DVD-ROM van het ontwikkelteam worden aangeboden voor verkoop. De release datum wordt nu dus definitief  5 januari 2008.

Bijzonder is dat dit jaar ook weer aan de liefhebbers van Microsoft Trainsimulator is gedacht. Geheel in de stijl van de populaire Burgerdamroute is er een route gemaakt welke speelt in de jaren rond 1938.
Een bijzondere tijd vanwege de combinatie van stoom, diesel,  en elektrische treinen. Binnen deze route is er zelfs ruimte voor een regionale tram, vergelijkbaar aan de Blauwe Tram welke met name in het gebied rond Den Haag en Leiden beroemd en berucht was.  Daarnaast is er ook de Westsluisroute. De route is geheel nieuw, maar doet qua sfeer en tijd sterk denken aan de Burgerdamroute. Toch is het een geheel nieuwe route met nieuwe scenery en zeker geen upgrade. Op zaterdag 5 januari is al dit moois te zien en te koop op de eerste clubmiddag van het nieuwe jaar en ook op de nieuwe locatie.

Add-Ons

Railsimulator of niet, de ontwikkelingen voor Microsoft Trainsimulator gaan ook gewoon door. Er worden nog nieuwe routes uitgebracht.

Pro Train heeft bijvoorbeeld de route Dortmund - Hannover afgerond en deze is nu te koop. Een route net over de Nederlands - Duitse grens.
Het traject gaat door het Ruhrgebied en door Niedersachsen. In elk geval een afwisselend landschap met vlakte en ook heuvels als in Teutoburgerwald. In elk geval is Pro Train nog  zeker niet klaar met Microsoft Train Simulator, want op de site staan al aankondigingen voor  onder andere Osnabrück - Willemshaven en Kassel - Fulda.

Behoudens de routes van Pro-Train zijn er weinig aankondigingen voor nieuwe routes te vinden. Ook projecten als de Gotthard 1 staan nog wel aangekondigd, maar zullen in de loop van de winter pas op de markt gaan verschijnen.

Dit artikel is eerder op 09/12/2007 gepubliceerd.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden