Nieuwsbrief 53: Februari 2008
Nieuwsbrief 53: Februari 2008 Activiteiten In januari was het de eerste keer dat er een clubmiddag werd georganiseerd op de nieuwe locatie in De Meern. Gelukkig wisten weer veel leden de weg te vinden en mogen we terug kijken op een zeer geslaagde middag. Het was natuurlijk ook de dag waarop de nieuwe DVD met de door ons ontwikkelteam gebouwde routes werd gereleased. Helaas kan de clubmiddag in februari niet worden gehouden op de eerste zaterdag van de maand zoals inmiddels gebruikelijk is, maar wel op 9 februari. Algemene Ledenvergadering (ALV) Op 22 maart zal er weer een Algemene Ledenvergadering (ALV) worden gehouden. In tegenstelling tot vorige jaren wordt de ALV dit jaar in De Meern gehouden. Tijdens de ALV zal er worden teruggekeken op het afgelopen jaar en ook een vooruitblik gemaakt op het komende jaar. Er is ook gelegenheid voor het stellen van vragen.Naast het vergaderdeel is het ook een dag om samen met andere leden ervaringen uit te wisselen. DVD Zoals bekend is in januari de nieuwe DVD in de verkoop gegaan met daarop de Westsluisroute en de Opperlandroute. Beide routes zijn fictieve Nederlandse routes die spelen rond het jaar 1960. Overigens een zeer boeiende tijd aangezien er zowel stoom, diesel als elektrische treinen op deze routes rijden. De hele scenery is geheel zoals Nederland er begin jaren '60 heeft uitgezien. Eigenlijk is de route wel een must voor elke liefhebber. Om een beeld te krijgen, de routes hebben wel elk een geheel eigen karakter, maar zijn wel te vergelijken met bijvoorbeeld de nog altijd bijzonder fraaie Burgerdamroute. De route kan worden besteld via de site www.hcc-trainsimgg.nl en daar staat de DVD al aangekondigd. BURGERDAM EN STEINWALDBAHN Nu als freeware beschikbaar gesteld De Steinwaldbahn en Burgerdamroute, die onze GG nu alweer enkele jaren geleden als MSTS add-ons heeft uitgebracht, werden destijds goed ontvangen en beide oplagen waren al snel uitverkocht. Ook de extra oplagen die door de GG via het verzendhuis en op beurzen en manifestaties werden aangeboden vonden gretig aftrek. Inmiddels is door ons weer een nieuwe uitgave op de markt gebracht, een combi-DVD met de Westsluis- en Opperlandroute. Het bestuur heeft daarom besloten om Steinwald en Burgerdam niet langer als GG-artikel maar als freeware aan te bieden. Beide routes zijn inmiddels als gratis op onze website te downloaden: www.hcc-trainsimgg.nl MAT ‘24 UITGEROLD In de vorige Nieuwsbrief hebben we de komst van Materieel ’24 al aangekondigd. Inmiddels is dit project door ons afgerond en kunnen de TSGG-blokkendozen gratis vanaf de website gedownload worden. Er zijn twee afzonderlijke downloads beschikbaar: Een voor de gebruikers van de Opperlandroute, waarin twee extra activiteiten worden meegeleverd, en een versie met alleen de materieelobjecten. Deze omvatten: mBD9101De eerste motorrijtuigen van Mat ’24, met een tweede klasse- en een bagageafdeling mCd9401Motorrijtuig met twee ‘doorloopkoppen’ mCd9114Identiek aan de mCdD9114, maar nu speciaal geschikt gemaakt om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst Ces8103Stuurstandrijtuig 3de klasse, twee ‘doorloopkoppen’ Ces8104Identiek aan de Ces8103, maar nu speciaal geschikt gemaakt om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst Aec8527Eerste klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen Bec8501Tweede klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen Cec8536Derde klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen Met deze bakken zijn de volgende treinstellen geformeerd (in MSTS-termen: consists): HC5-NSMat24-4bak1: 4-wagentreinstel; mBD + Bec + Aec + CesHC5-NSMat24-4bak2: 4-wagentreinstel; mCd + Bec + Aec + CesHC5-NSMat24-5bak: 5-wagentreinstel; Ces + Bec + Aec + Cec + mCdHC5-NSMat25-6bak: 6-wagentreinstel; mBD + Bec + Bec + Aec + Cec + mCd In de eerste jaren van de elektrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over elektrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste elektrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geëlektrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden. Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’. Meer informatie over dit karakteristieke hoofdlijnmaterieel van de NS is te vinden in het uitstekende boekwerk van Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman: Elektrische treinen in Nederland, deel I (uitgegeven door De Alk). ONTWIKKELTEAM ZOEKT BOUWERS Uit eigen ervaring kunnen we melden dat deelname aan het TSGG-Ontwikkelteam niet alleen leuk en stimulerend is, maar ook heel leerzaam. Veel problemen waar je als objectenbouwer voor Trainz of MSTS tegenaan loopt kunnen door de gecombineerde kennis van het OT heel snel worden opgelost, terwijl het uitwisselen van ideeën binen het team heel erg inspirerend werkt. Dus als je zelf al bezig bent met het bouwen van routes of je eigen scenery- of materieelobjecten, denk dan eens na over deelname aan het TrainSimGG-ontwikkelteam. Ook als je graag zou willen bouwen maar de stap naar de MSTS- of Trainz-ontwikkelomgeving nog niet hebt gezet ben je welkom. We maken je graag wegwijs in de wereld van shapes en textures. Aanmelden kan op de clubmiddagen in De Meern, via de site of door een emailtje aan onze secretaris: secretaris@hcc-trainsimgg.nl. Add-Ons Op het moment zijn er niet veel ontwikkelingen op het gebied van commerciële add-ons. Tramway Berlin KoepenickOnlangs is de nieuwe route Berlin Koepenick verschenen en het gaat hier om een historische route. De tijd wordt teruggezet naar 1970 en in deze tijd was deze tram een belangrijke verbinding tussen diverse woon- en industriegebieden. De route begint in Mahlsdorf-Sued en gaat via Koepenic, Oberschoenweide naar Ostkreuz. In het pakket zit een netwerk van 10 routes, inclusief de bekende lijn 82. Naast de routes zijn er ook trams meegeleverd en niet minder dan 26 activiteiten. Belangrijk is om ook bij alle 56 haltes te stoppen. De activiteiten spelen op diverse momenten, zoals op zondag rond een belangrijke voetbalwedstrijd, maar ook op een normale werkdag als de ochtend- of avondspits aan de gang is. Een route met voldoende uitdaging en gebouwd met oog voor detail.De prijs is ongeveer 25 Euro en het pakket kan als CD worden besteld of worden gedownload via www.aerosoft.com Dit artikel is eerder op 08/02/2008 gepubliceerd.
8 februari 2008