Recentelijk heeft Microsoft Train Simulator 2 informatie vrijgegeven over de eerste (van twee) Europese routes welke bij deze nieuwe simulator meegeleverd zullen worden.
BLS Lötschbergbahn Route
De Zwitserse Lötschbergbahn spoorwegen laten sinds 1913 hun treinen rijden door één van de meest spectaculaire berglandschappen in de wereld, gedomineerd door meren en de Berner Alpen. De spoorwegonderneming en haar belangrijkste route van Bern naar Italië is lokaal beter bekend als de BLS (de oorspronkelijke Bern-Lötschberg-Simplon spoorweg).
In Train Simulator 2 bestaat de hoog gedetaileerde route uit twee takken: een tak loopt tussen de stad Thun in het westen van Midden-Zwitserland en de stad Brig in het zuiden langs de rivier de Rhône. De andere tak - van Spiez naar Interlaken - loopt haaks op de hoofdlijn door enkele van de meest populaire Zwitserse omgevingen omgeven door meren en de Alpen.
De Alpen en haar lange spoortunnels
De Thun-Brig lijn leidt de treinen door één van de twee tunnels : De korte tunnel was toen deze gebouwd werd in 1913 's werelds langste ; de langere tunnel werd geopend in 2007 en is de huidige recordhouder. Speciaal rollend materieel vervoerd commerciële vrachtwagens en personenauto's op deze lijn, waarmee tevens vermindering van congestie en vervuiling op het Zwitserse snelwegennet wordt verkregen. Daarnaast kunnen chauffeurs reizen op waar de wegen alleen hen niet kunnen brengen. Deze 84 km lange route loopt ten zuiden en ten oosten van Thun naar Spiez, langs de oevers van het meer van Thun. Vanaf Spiez buigt de lijn naar het Zuiden af en begint de klim naar de Berner Alpen. De route loopt door hetzij de oorspronkelijke 14,6 km lange Lötschberg spoorwegtunnel of de nieuwe 34,6 km Lötschberg Base Tunnel.
Op de oorspronkelijke route van 1913 klimmen de treinen vanuit Spiez ongeveer 600 meter naar de ingang van de Lötschberg spoorwegtunnel nabij Kandersteg op een hoogte van 1243 meter. Kort na het verlaten van de tunnel buigt de lijn af naar het Oosten daalt af naar Brig, nabij de Zwitsers-Italiaanse grens.
De nieuwe Lötschberg Base tunnel doorkruist de voet van de Alpen op 400 meter onder de oude tunnel. Het zorgt voor een snellere, vlakkere route door de bergen, wat voor de reizigers een tijdsbesparing in reistijd oplevert van ongeveer een uur. Treinen richting het zuiden bereiken na het verlaten van Spiez en een klim van slechts 200 meter de ingang van de nieuwe tunnel bij Frutigen om deze weer te verlaten bij Raron, ongeveer 16 kilometer ten Westen van Brig.
De tak van Spiez naar Interlaken is korter en eenvoudiger, maar daarom niet minder schilderachtig. De 18.2 kilometer lange route loopt oostwaarts van Spiez langs het meer van Thun naar het populaire toeristische centrum van Interlaken, dat gelegen is tussen meer van Thun en het meer van Brienz, gedomineerd door het spectaculaire uitzicht op de 4158 m hoge Jungfrau.
Unieke rollend materieel-en krachtige locomotieven
De tunnels zijn natuurlijk niet objecten van waaruit men van de omgeving kan genieten. Feit is wel dat ze een hoogstaand staaltje van techniek zijn welke ervoor zorgen dat het reizen per spoor efficiënter wordt gemaakt en tevens het wegennet van Zwitserland hiermee ontlasten. BLS biedt twee diensten op de Thun-Brig lijn aan. Met behulp van een speciale rollend materieel vervoert ze zowel personenauto's en vrachtwagens door de Alpen. De "AutoFerry" dienst laat haar reizigers de auto op platte wagons rijden (open of overdekt). De passagiers blijven tijdens de gehele reis in de auto zitten.
De "Rollende Landstrasse" ("Rollende Snelweg") is het alternatief voor Trans-Alpen verkeer. In Zwitserland geldt namelijk een verbod op Trans-Alpen vrachtverkeer. Chauffeurs rijden in Duitsland en Italië hun vrachtwagens op de speciale platte wagons en brengen de reis per trein door Zwitserland aan boord van een slaapwagon in het voorste deel van de trein. De wagons zelf zijn van een eenvoudig ontwerp: De wielen hebben een kleine diameter om de trein laag genoeg te houden om gemakkelijk te laden en tevens om voldoende vrije ruimte in de tunnels te hebben.
De BLS maakt gebruik van krachtige elektrische locomotieven op deze drukke route. Re 425 Class locomotieven hebben allerlei treinen door de Alpen getrokken sinds 1964, en ze blijven voorlopig nog in dienst. De snelle en stijlvolle Re 465, gebouwd in de jaren 1990, is een aërodynamische afgeleide hiervan en is ontworpen door de Italiaanse firma Pininfarina (hetzelfde bedrijf dat de carrosserie heeft gecreëerd voor een aantal van Europa's meest beroemde sportwagens)
en is in staat snelheden van meer dan 230 km/uur te halen. Sinds 2000 heeft is de veelzijdige Re 485 ook een bekende verschijnig op deze route. De Re 485 is geschikt om zware treinen door bergachtige routes te trekken> Deze locomotief is ook elders in Europa en Scandinavië in gebruik.
Welk deel van deze route je ook zal gaan rijden, je reist hoe dan ook door prachtige natuur, met uitzicht op de bergen, meren en valleien van Zwitserland in regio Valais. Aan jou binnenkort de taak en uitdaging om in idt fantastische landschap ook de aandacht te houden bij de cabine, het spoor en de seinen, want je zal deze route moeten delen met andere treinen op deze pittoreske routes.
Het orginele artikel vind je op www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).
Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is.
Dit artikel is eerder op 23/02/2008 gepubliceerd.