...

Post T Simulatie Series : Post T Arnhem 1965

[Ingezonden]Signalsoft heeft de Post T Arnhem simulatie vrijgegeven.Post T Simulatie Arnhem 1965 is een zeer geavanceerde nabootsing van een van de vele originele NX tableaus, zoals werd gebruikt door de spoorwegen in Nederland.1965 is gekozen omdat er toen in Arnhem vele rangeerbewegingen plaatsvonden rondom het internationale treinverkeer. De Trans Europa Express (TEE) was net op goed op gang gekomen. Deze simulatie biedt u vele uren hoogst interessant gepuzzel rondom het echte treindienst leiden. Het is gemakkelijk om mee te beginnen en al naar gelang u ervaring krijgt, kunt u meer en meer opties voor gevorderden aan zetten. De simulatie is voorzien van een uiterst geavanceerd rangeer-opdrachten systeem wat u in staat stelt zeer diep in het rangeer gebeuren in te kunnen grijpen. Echter als u de dienstregeling normaal en op tijd afloopt, weten de machinisten precies wat ze moeten doen om te keren, koppelen, ontkoppelen etc. De makers hebben zich uiterst veel moeite gegeven om de echte atmosfeer te “pakken” en met het geklik van de wissels en het gezoem van de aankondigingszoemer, zelfs met stereo effecten, is dit heel goed gelukt. Als u de treinenloop nu een beetje kent, zult u verbaasd zijn hoe druk het al in 1965 was! Vooral de nachtdienst had een hele hoop te doen. Voor de experts kunnen we het spitsuur tussen 6.30 en 9.30 uur aanbevelen. En als u net denkt: we hebben alles gehad? Dan probeer diezelfde dienstregeling nog maar eens, maar stel de mogelijkheid tot vertragingen maar wat hoger. En kijk dan nog maar eens of u het ook voor elkaar krijgt als alles een keertje NIET op tijd loopt.Als u vooraf al een kijkje wilt nemen in de gebruiksaanwijzing, klik dan op deze link: http://www.signalsimulation.com/manuals/PostTArnhem1965Gebruiksaanwijzing.pdf Als u eerst wilt kijken hoe zo’n tableau werkt, probeer dan eens de gratis demoversie: http://www.signalsimulation.com/downloads/Post_T_Simulations_Demo.zip Kortom: realistischer is alleen maar zelf op de post zitten! Wat biedt Simulatie Post T Arnhem 1965? -  Uiterst nauwkeurige nabootsing van het NX tableau:o   Rijwegen instelleno   Rijwegen herroepeno   Rijwegen naar bezet spooro   Doorkoppelen van rijwegeno   Afdwingen van rijwegeno   Wisselsleutelso   Plaatsen van gevaartekenso   Aankondigingszoemerso   Originele geluiden op het tableauo   Stroomstoringeno   Schakelen sterkte seinverlichting-  Geavanceerd communicatie systeem:o   Communicatie met buurtreindienstleidero   Sein, en spoortelefoono   Machinistenlijnen -  Rijden over verkeerd spoor-  6 perronsporen-  145 sporen, 5 perrons, 8 perronsporen-  100 wissels en wisselsleutels-  95 seinen-  7 aankondigingsknoppen-  528 treinen (!) met TEE Rhein-Main en TEE Rheingold!-  440 rangeerbewegingen!-  Realistische rijeigenschappen van de treinen-  Rijgedrag machinisten afhankelijk van zicht en weer-  Toestemmingsknoppen met Arnhem Goederen (klassieke beveiliging)-  Vele rangeerbewegingen (kopmaken, koppelen, ontkoppelen, omnummeren)-  Compleet NS voertuigbestand met eigenschappen-  Vertragingen-  FAC Treinen (facultatieve treinen)-  treinen rijden afhankelijk van de dag van de week of periode-  Extra treinen-  Werktreinen-  Hulptreinen (ophalen gestrande treinen)-  Buitendienststellingen (werkzaamheden)-  Bovenleidingsschakelaars bedienen-  Aarding bovenleiding (werkzaamheden)-  Scenariosysteem-  Laden bewaren van simulatie sessies-  Salaris systeem-  Vele extra opties voor gevorderden!-  Mogelijkheid tot laden van externe dienstregeling na registratie. Kortom alles wat een Treindienstleider nodig heeft! Wat wordt geleverd?- Simulatie Post T Arnhem 1965- 77 pagina’s gebruiksaanwijzing- Sporenstaat (Dienstregeling)- Rangeerplan- Locopstelplan- Overzichtskaart Arnhem en omgeving- Bovenleiding Schakelplan- 9 instructie films, waar we als extra aanvulling op de handleiding laten zien hoe de bediening gaat Wat heeft u nodig?- Windows XP of Vista, bij voorkeur Windows Vista- Geluidskaart- 1 MB geheugen- 100 MB vrij op harde schijf- 1,2 Gigahertz processor Post T Arnhem 1965 heeft Microsoft .NET 2.0 nodig. Indien dit niet is geinstalleerd, wordt dit automatisch geinstalleerd bij de installatie van Post T Arnhem 1965Aanbevolen:Liniaal, potlood om de dienstregeling te kunnen bewerken Normale prijs : Euro 24.99 Introductie prijs tot 28 maart 2009: Euro 19.99 Voor meer informatie zie : http://www.signalsimulation.comDit product is hier als download te koop (link niet meer actueel). Demonstratie video's:http://www.signalsimulation.com/movies/Arnhem1965/routesetting_en.htmlhttp://www.signalsimulation.com/movies/Arnhem1965/movementorders_en.html Dit artikel is eerder op 23/03/2009 gepubliceerd.

23 maart 2009

...

Post T Simulatie Series : Post T Lodelo Demo

Signalsoft heeft de Post T simulatie demoversie vrijgegeven. De simulatie is uitgevoerd in de Nederlandse, Engelse en Duitse taal (simulatie en handleiding)Deze volledig werkende demo versie is een heuse allesomvattende verkeersleiding simulator gebaseerd de GRS-NX panelen welke tot in het jaar 2000 in Nederland werden toegepast.Feature lijst: Lay-out met twee stations, met de volledige dienstregeling (als PDF-bestand) Realistische simulatie van een GRS-NX paneel. Geavanceerd communicatie-paneel voor al je telefoongesprekken als treindienstleider. Zeer gedetailleerde trein fysica die reageren afhankelijk van seinen, het weer, de zichtbaarheid zoals in de echte wereld, met inbegrip van bovenleidingen handelingen. grote diversiteit aan instelling-schermen waarmee je kunt instellen dat de kansen van: onderhoudswerkzaamheden, vertragingen, wisselsmeerders, defecten, extra treinen, slecht weer, langere perron stop. Wees niet zo naïef om te denken dat het een gemakkelijke sim is .. je kan het jezelf erg moeilijk maken.Systeem vereisten Windows Vista   OF Windows XP (SP2 of hoger) met .NET Framework 2.0 (wordt geinstalleerd door het installatie programma) 800 MHz processor 1024 x 768 scherm resolutie 512 MB RAM geheugen 50 MB vrije hard disk ruimte Sterk aanbevolen: internet verbinding! Vragen en/of opmerkingen kan men sturen naar het volgende adres: feedback (-at) signalsimulation.comDe Post Lodelo demo is te downloaden vanaf de Signal Simulation website onder Downloads. Dit artikel is eerder op 20/10/2008 gepubliceerd.

20 oktober 2008

...

Post T Simulatie Series : Preview Post T Lodelo (Demo)

In een eerder artikel op deze website maakten we melding van een geheel nieuw simulatie project, namelijk de Nederlandse Post T simulatie series. De webmaster van deze website heeft de eer gehad om de beta-versie van de Post T Lodelo (Demo) te testen. Voor alle duidelijkheid: de naam "Demo" is hier wellicht misleidend. Het gaat hier om een volledig werkende simulator van een fictief NX tableau van de stations Lodelo en Koenewijk aan een dubbelsporige geelectrificeerd baanvak in Nederland. Nagenoeg alle functionaliteit welke in de betaal-versies (Arnhem & Hengelo) komt te zitten, zit ook in de Post T Lodelo Demo. Handleiding / documentatieDe simulator wordt vergezeld van een uiterst gedetaileerde handleiding, waarin de werking van het NX tableaux uitgebreid en duidelijk wordt uitgelegd. Tevens wordt in detail uit de doeken gedaan hoe het bedieningsgebied van Post T Lodelo fysiek is opgebouwd. Hierbij moet men denken in welke secties de bovenleiding, lengtes van de perrons etcetera. Uiteraard wordt ook de bediening van de simulator goed beschreven. Al met al keurig verzorgde documentatie. Grafische interface & bedieningsgemakDe grafische interface van het NX tableau is duidelijk opgezet.Bovenin het scherm treft men het feitelijk NX tableau aan met alle bedieningsknoppen en signaleringen. Over het bedieningsgemak van het tableau kan men kort zijn: er is duidelijk goed nagedacht over de bedieningsinterface. Eigenlijk kan men het geheel uitsluitend bedienen met behulp van de muis. Hierbij moet men denken aan het instellen danwel herroepen van rijwegen, omleggen van wissels. Alleen voor het ophangen van gevaar-labels aan het tablaeu, het instellen van Rijden-Op-Zicht rijwegen of het in de automaat zet van seinen heeft men het toetsenbord nodig. Onder het NX tableau bevindt zich het zogenaamde communicatie venster. Als treindienstleider zal je tijdens de simulatie meerdere malen door buurposten worden gebeld met mededelingen. Deze communicatie is een gesimuleerd vraag & antwoord spel waarbij je zelf kan reageren op de vraag van de ander door een keuze te maken uit een of meerdere antwoorden. Ook onderhoudsploegen en machinisten van treinen, welke je erg lang voor stoptonend sein laat staan, zullen op deze manier met de treindienstleider communiceren.Ook hier spreekt de werking haast voor zich. De simulatieDe Post T Lodelo demo wordt geleverd met een ingebouwde dienstregeling (wordt meegeleverd als PDF). Anders dan voor bijvoorbeeld Post T Arnhem, zal er voor Lodelo geen tool komen die het mogelijk maakt een eigen dienstregeling te maken. Maar echt een gemis is dit ook niet. In eerste instantie heeft men al behoorlijke varatie doordat men zelf het aanvangstijdstip kan instellen zoals datum en tijd. Daarnaast kan men de "verrassingen" in de vorm van kans op extra treinen, kans op vertragingen, hoeveel onderhoud (buitendienst stellingen) en storingen er optreden. Hierdoor is elke simulatie weer anders en zal het dus niet gaan vervelen. Er zijn hulpvensters die de gebruiker vertellen wanneer en waar er onderhoud gepleegd gaat worden. Een tweede venster toont een overzicht van de verwachte treinen en welke treinen zich waar in het bedieningsgebied bevinden. Dit laatste is natuurlijke helemaal niet-1965, maar is een hulpmiddeltje voor de beginnende Post T-er. Want het valt nog niet mee om basis van een papieren dienstregeling en op basis van de status-lampjes op het paneel te onthouden welke trein zich waar bevindt. Wil je het ultieme 1965-gevoel hebben dan zet je natuurlijk alle hulpvensters uit. Wees gerust, je begint al snel genoeg te zweten. Deze ogenschijnlijke eenvoudige bedieningspost bezorgt je al snel de nodige hoofdbrekens, zeker als de verrasings-elementen toe slaan. SamenvattendEen uitermate gebruikersvriendelijke simulator die het gevoel van het werken met een NX tableau zoals deze vroeger in Nederland bestonden zeer goed nabootst. Ook de meegeleverde documentatie verdient een pluim. De Post T Lodelo demo zal naar verwachting half oktober ter download aangeboden worden. Voor meer informatie : www.signalsimulation.com De ontwikkelaar (signalsoft) van deze simulatie serie heeft toestemming verleend om de ervaring cq indruk op basis van de beta-versie van dit nieuwe produkt te omschrijven. Waarvoor dank. Erwin Lansbergen Dit artikel is eerder op 07/10/2008 gepubliceerd.

7 oktober 2008

...

Aankondiging : Nederlandse Post T simulatie series

Aan het begin van dit jaar maakten we al melding van de komst van een heuse Post T simulator, een ontwikkeling van Signalsoft Rail Consultancy Ltd in samenwerking met Sporenplan.nl. De ontwikkeling van deze simulator is in een ver gevorderd stadium en een demo versie (zie elders in dit artikel) staat geplanned te verschijnen in oktober 2008. Snel daarna zal de simulatie van Post T Arnhem 1965 verschijnen. We hebben contact opgenomen met Richard Plokhaar van Signalsoft en vroegen hem naar de achtergronden en mogelijkheden van deze simulatie series. Met dank aan Richard Plokhaar van Signalsoft voor de tekst en afbeeldingen. 1. Wat is Signalsoft Rail Consultancy Ltd. Signalsoft is een adviesbureau (consultancy) voor spoorwegondernemingen. Signalsoft heeft expertise in Human Factors Training, Veiligheidsassessments, simulator training concepts en software ontwikkeling & advies.In samenwerking met Sven Zeegers van www.sporenplan.nl heef Signalsoft dit simulatie project opgepakt om redenen van “Documenteren van Technische Historie”. Sommige technische machines kunnen niet voor het nageslacht bewaard blijven zonder geweldige investering. Een simulatie is de enige mogelijkheid zulke technische installaties als een NX tableau in het leven te houden.Sven Zeegers heeft zich geweldig ingezet uitstekende kwaliteit graphics te leveren. Het was een geweldig gepuzzel om een getrouwe nabootsing van alle elementjes van zo’n tableau te krijgen. 2. Wat is Post T Simulatie Series?  Post T Lodelo (demo versie). Klik op de afbeelding voor de hoge-resolutie afbeelding Post T is vaktaal voor de plaats waar vroeger in een station de baas van het treinverkeer zijn werk deed: de Treindienstleider. Signalsoft heeft een geavanceerd simulatieplatform ontwikkeld dat bestaat uit drie delen: bedieningspaneel (User Interface) beveiligingstechniek (Interlocking) voertuig rijsimulatie (physics simulation) In de simulatie heb je de centrale rol als Treindienstleider.Als eerste gaat Signalsoft een demoversie uitbrengen. De demoversie omvat een fiktief NX tableau van de stations Lodelo en Koenewijk aan een dubbelsporige geelectrificeerd baanvak in Nederland. Eigenlijk was deze versie bedoeld als “beginners programmaatje” maar al gauw besloten we, dat we deze versie gewoon gratis publiceren om het publiek te laten zien hoe het kan werken op een post. 3. Wat kan de simulatie? De simulatie komt ter beschikking in 3 talen: Nederlands, Duits en Engels.Bij de start van de simulatie kun je diverse opties kiezen: start datum & tijd kans op vertragingen (algemene kans en de kans op kleinere, middelgrote en grote vertraging) kans op werkzaamheden/buitendienststellingen van een spoor kans op wisselsmeerders. Wissels moeten regelmatig gesmeerd worden. Zeker in 1965 gingen er regelmatig wisselsmeerders over het emplacement. En elke keer bellen ze, omdat de wisselsmeerder het wissel omgelegd wil hebben. kans op onregelmatigheden en storingen. En nu wil ik eigenlijk daar niet veel over vertellen. Het leven van een treindienstleider is niet altijd makkelijk. Niets is perfect, zelfs de spoorwegen niet. Deze optie kun je instellen, als je niet wilt dat alles van een leien dakje gaat buiten. En er kan een hoop gebeuren... ieder telefoontje kan je leuke dag tot een horror-dag maken! Zweetdruppeltjes gegarandeerd. Dan druk op de start knop en daar begint je dienst!  Post T Arnhem 1965. Klik op de afbeelding voor de hoge-resolutie afbeelding en als je nu denkt: puh! Dat is makkelijk.... vergis je niet. In 1965 was er GEEN treinnummer volg systeem. Kortom, je moet zelf in je koppie en op papier bijhouden wat welke trein waar is... Een vergissinkje is snel gemaaktWat is belangrijk om te doen? Seinen op tijd veilig zetten. Dit verlangt van de treindienstleider, dat hij/zij constant oplet. Zelfs Lodelo/Koenewijk is niet “echt makkelijk”. En opletten heet: goed opletten waar de treinen rijden, dienstregeling / sporenstaat nauwkeurig op papier bijhouden...En als treinen moeten remmen omdat jij zit te pitten.... dat kost geld en tijd! Als je een trein een niet optimaal pad geeft door je gebied (in vaktaal: “hebt laten verrekken” of meermaals bijna tot stilstand voor een stop tonend sein gebracht hebt (in vaktaal: “aan de paal laten ruiken”)  zul je het weten.... die machinisten kunnen gewoon niet vlotter zijn! Ook was er in 1965 geen telerail. Maar ’s even een machinisten bellen om te vragen hoe het er mee staat: niet mogelijk... Alleen als de trein stilstaat kan er gecommuniceerd worden.Een belangrijk deel van de simulatie is de communicatie. Informatie over vertragingen, onregelmatig heden en aanvragen voor werkzaamheden worden je medegedeeld via wat gaan we NIET doen:- er is geen “editor” beschikbaar om je eigen emplacementen te maken. Een emplacement maken is zo geweldig ingewikkeld en geavanceerd... daarvoor een editor aan het publiek beschikbaar te stellen zou simpelweg teveel werk zijn. (voor een heel erg klein deel van gebruikers, die er dan iets zinvols mee kunnen maken)wat zijn we WEL van plan:Heel veel nederlandse en amerikaanse seinhuizen te maken. Om dat mogelijk te maken geldt een ding: geen software piraterij.... als dat gebeurt is de gein snel over... dan maakt het geen zin er geweldig veel tijd in te investeren. Daarom hebben we een demoversie en houden we de prijs ook aangenaam.Naast Arnhem 1965 komt ook Post T Hengelo/Enschede (de laatste in gebruik in Nederland tot 2002) en een groot nederlands station. (dat houden we nog eventjes als een verrassing) 4.    Systeem eisen Minimum: Pentium 4, 1Ghz Windows XP & Windows Vista (Oudere versies van windows onder bepaalde condities) monitor resolutie 1024 x 768 Direct X 9 aanbevolen: alles beter dan Pentium 4, 1 Ghz 1 GB  werkgeheugen monitor resolutie 1680x1050 pixels (nog beter 2 zulke monitoren naast elkaar) Windows Vista (.NET 2.0 is daarmee inbegrepen) Bij de installatie wordt gecontroleerd of .NET 2.0 op de computer is geinstalleerd. Indien dit niet geinstalleerd is, helpt het installatie programma bij het installeren van .NET 2.0 5. Wat gaat het kosten? Post T Lodelo/Koenewijk    : gratis (is een volledig werkende demoversie) F-Tower Fostoria, Ohio      : gratis (is een volledig werkende demoversie) Post T Arnhem 1965           : 24,99 Euro, introductie prijs: 19.99 Euro Post T Hengelo 2002          : 29,99 Euro Post T (groot station)         : 49,99 Euro 6. Wanneer wordt het gepubliceerd? Post T Lodelo/Koenewijk     : Oktober 2008 Post T Arnhem 1965           : November 2008 Post T (groot station)          : Januari/Februari 2009 Informatie: www.signalsimulation.com Of info[-at-]signalsimulation.com een kleine samenvatting van sommige features: zeer realistische nabootsing van een echt tableau van de Nederlandse Spoorwegen en gemaakt naar ontwerp door General Railway Signal Company, Rochester, New York, US en geinstalleerd door de nederlandse Seinindustrie. beginknoppen kunnen gedrukt, gedraaid en getrokken worden. je kunt wisselsleutels bedienen, wissel vaantjes klappen om, wissels buiten lopen om rijwegen kunnen afgedwongen worden met de wisselsleutels alle bedienhandelingen met origineel geluid van een tableau alle rijwegen kunnen ingesteld worden volgens het eNtrance eXit (NX) system Seinen kunnen “in de automaat” gezet worden, indien het sein daarvoor uitgerust is. je kunt gevaar labels aan begin, eind en wisselknoppen aanbrengen en verwijderen. Dit is heel belangrijk bij werkzaamheden/buitendienst stellingen Het is mogelijk je eigen dienstregeling maken. (SDK wordt separaat aangeboden de dienstregeling uit 1965 wordt meegeleverd als acrobat reader (pdf) bestand. Dit om uit te printen en als lijst te gebruiken om notities over de treinenloop te maken. het is mogelijk een eigen dienstregeling te maken en die door de simulatie te laten gebruiken de treinen rijden volgens een speciale physics simulation die de reacties van treinen/machinisten uiterst nauwkeurig nabootst. (volgens nederlandse regels uit 1996 Werkzaamheden (buitendienststellingen) zijn geplanned aan het begin van de simulatie sessie en kunnen samengaan met aarding van de bovenleiding indien nodig. meegeleverd worden: een nederlands gebruiksaanwijzing, een dienstregeling als pdf bestand, een overzichtsplan van het verantwoordelijkheidsgebied (pdf bestand), een bovenleidingsschakelplan (pdf bestand) een toestand kan bewaard worden en later weer opgeroepen om verder te gaan. simulatie kan gestart worden op elk moment van de dag/week alle acties worden gewaardeerd met een deel van je salaris. Doe je het goed, verdien je geld. Maak je er een hoopje van, kost het je geld. Maak je het gevaarlijk en wordt je onvriendelijk of  ga je liegen tegen je collega’s dan heb je best kans dat je ter plekke ontslagen wordt. geavanceerde communicatie vorm met gestuurd dialoog, met meerdere keuze mogelijkheden. (bv: wisselsmeerders vragen aan wissels om te gooien, treindienstleider kan instemmen, laten wachten of zeggen: vandaag niet!) aanbieden en aannemen op Verkeerd Spoor rijrichtingbeveiligingssystemen, zoals in het echt. (beveiligd linker spoor, dubbel-enkel, dubbel spoor, enkel spoor, verkeerd spoor Aankondigingszoemer net als in het echt met zoemer! dynamische simulatiesnelheid instelbaar door de gebruiker niet realistisch maar toch ingebouwd: pauze knop! treinen kunnen rijrichting wisselen treinen kunnen koppelen/ontkoppelen, splitsen en combineren treinen stoppen netjes aan het perron en nog een hoop meer! Arnhem 1965 bestaat uit 153 bezetspoor secties, 100 wissels, 94 seinen en een heleboel treinen uit die tijd! Dit artikel is eerder op 10/09/2008 gepubliceerd.

10 september 2008

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden