NS Materieel 1924
Met de elektrificatie van het hoofdnet in gedachten ontstond spoedig na de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen de behoefte aan standaardrijtuigen. Bovendien was al ervaring opgedaan met elektrisch materieel op de Hofpleinlijn van de ZHESM, zodat in 1922 de eerste bestellingen van motor- en tussenrijtuigen van “Materieel 1924” bij de Nederlandse industrie werden geplaatst.
Van dit materieel zijn in de periode 1923-1932 259 eenheden gebouwd: 130 motorrijtuigen en 129 gewone rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en declassering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege het vierkante uiterlijk en omdat dit materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren, kregen de rijtuigen van Mat '24 al spoedig de bijnaam "Blokkendoos". Na de komst van het stroomlijnmaterieel in de jaren ’30 werd de officiële aanduiding veranderd in “Buffermaterieel 1924”.
update versie 1.2, 22 juni 2015 12.15: Nieuwe schroefkoppelingen en DTG-machinisten.
Voor het invoeren van werkende vouwbalgen bij Mat '24 was het noodzakelijk om zelf een schroefkoppeling te ontwikkelen. Hierdoor kon afscheid worden genomen van de toch al minder fraaie DTG-versie waarmee het WG-materieel tot nu toe uitgerust werd. De beschikbaarheid van deze nieuwe koppeling is aangegrepen om alle voorgaande releases van WG-materieelobjecten om te bouwen. Tegelijkertijd zijn alle tractievoertuigen nu voorzien van een DTG-machinist. Tevens is deze versie uitgebreid met een stalen Dirk om het treinbeeld van een 3700 met een blokkendoos-stam te verfraaien (historisch volledig uit de lucht gegrepen, maar het oog wil ook wat). De handleiding is derhalve ook aangepast.
update versie 1.3, 10 juli 2015 10.40: Essentiële aanpassingen Materieel 1924 in versie 1.3:
Veel downloaders die de Blokkendozen hadden geïnstalleerd werden geconfronteerd met het ontbreken van allerlei geluidseffecten. Het gaat daarbij om treinsimmers die vanaf 2012 aan boord zijn gekomen en geen Kuju-map meer in hun assets folder hebben. Daardoor vallen geluiden bij het aan- en ontkoppelen en tijdens het rijden weg en zijn ook de machinisten niet zichtbaar. De betrokken bestanden zijn gelukkig nog wel aanwezig, maar in de DTG assets folder. Dat brengt dan met zich mee dat in deze release de verwijzingen naar Kuju-geluidsbestanden voor bogies, koppelingen en fluit vervangen zijn door WG-effecten. De overige verwijzingen naar Kuju-bestanden zijn vervangen door verwijzingen naar DTG -> Academy. Daarom is de handleiding uitgebreid met uitleg over het linken aan DTG in route en/of scenario editor.
update versie 1.4, juni 2016: Essentiële aanpassingen Materieel 1924 in versie 1.4:
Ten opzichte van versie 1.3 zijn een aantal belangrijke aanpassingen gerealiseerd. Om te beginnen zijn de rangeerseinen nu vanuit de cabine te bedienen met een schakelaar. Deze worden automatisch gedoofd bij het inschakelen van de treinseinen. Een andere uitbreiding van de functionaliteit wordt gevormd door schakelbare paneelmeter- en cabineverlichting. De front- en sluitseinen zijn verbeterd, terwijl de koppelingen zijn aangepast aan TS-standaard (3link). Ook zijn alle rijtuigen nu voorzien van interieurverlichting en tenslotte is de handleiding aangepast aan nieuwe stuurstand-functionaliteit.
update versie 1.4.1, 23 juli 2016 10.55: Essentiële aanpassingen Materieel 1924 in versie 1.4.1:
Het samenstellen van rijtuigstammen in de scenario editor wordt nu ondersteund door editor markers.
update versie 1.4.2, 13 september 2016 11.15: Essentiële aanpassingen Materieel 1924 in versie 1.4.2:
Op basis van feedback van gebruikers zijn de soundeffecten van mijn stoomlocs, getrokken rijtuigen en goederenwagens aangepast. Alle treinen met WG-materieel brengen nu behalve het tikken van raillassen en puntstukken ook rolgeluiden voort.
Document oorspronkelijk gepubliceerd op 10/07/2015.