Op de website van Train Simulator 2 is een een artikel te vinden over het World Of Rails (WoR) concept. Het WoR-concept is de basis van deze nieuwe aanstaande trein simulator van Microsoft's ACE Studios. Hieronder een vertaling van het oorspronkelijk Engelstalige artikel
Microsoft Train Simulator 2 zal twee niveaus van nauwkeurigheid en detail bieden: 1. een selectie van vier echte, uiterst gedetaileerde, routes ;2. het World of Rails concept, dat zorgt voor een benaderde weergave van het grootste deel van de wereldwijd bestaande spoorwegen met realistische omgeving, bedoeld om overal ter wereld trein operaties uit te voeren of om naar eigen wens verder te detaileren.
Wat is World Of Rails?
Het is gemakkelijk om te begrijpen wat onder een "hoge-precisie" route wordt verstaan: bij dergelijke routes wordt het spoor handmatig aangelegd en scenery objecten geplaatst die ervoor zorgen dat men het gevoel heeft alsof men echt op die specifieke locatie is. Niet elk bestaand huis, boom etc zal worden geplaatst, maar als men bekend is met de locatie zal het onmiddellijk herkenbaar zijn. Natuurlijk wordt er extra aandacht geschonken aan het spoor, objecten naast het spoor zoals seinen, en de omgeveing langs het spoor. De bouw van deze zeer specifieke en nauwkeurige routes is een minutieus en handmatig proces dat gepaard gaat met een enorme hoeveelheid onderzoek en handwerk.
Met het Flight Simulator platform als basis, heeft men landschap en gegevens van de sporen van over de gehele wereld toegevoegd. Als een gebied waar de hoog-detail routes liggen wordt verlaten, komt men terecht in de World of Rails. Met behulp van terabytes aan gegevens en geavanceerde tools (zie hieronder), zijn de meeste spoorlijnen van de hele planeet gereconstrueerd, en door gebruik te maken van locatie-specifiek scenery voor een omgeving wordt een realistisch, zo niet hoog-realistisch, gevoel van plaats gecreeerd. Als je bijvoorbeeld met een trein in West-Australië gaat rijden, zie je typische landschap van de Outback; in Los Angeles, zie je de stedelijke Amerikaanse gebouwen. Je zal niet alle herkenningspunten of elke spoor aantreffen, maar je ziet een realistische simulatie van het deel van de wereld waar je je bevindt.
De Data achter World of Rails?
De "wereld data" achter World Of Rails bestaat uit subsets van regionale gegevens van verschillende resolutie. Om te beginnen maakt men een fysieke model van de Aarde, gebruik makend van de belangrijkste soorten gegevens zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding. (Terrein Vector data bevat water, rails, parken, beekjes, en wegen).
De basis van het World Of Rails concept bestaat uit zes primaire elementen, te beginnen vanaf de onderkant met een projectie van de aarde zelf.
Deze gegevens zijn de basis waarop het World Of Rails concept rust. Maar er is nog veel meer nodig om ervoor te zorgen voor een realistische look en feel. Voorbeelden van aanvullende gegevens die het realisme verhogen zijn: bevolkingsdichtheid, culturele gebieden, seizoenen, water classificaties en vaarwegen.
Er wordt gebruik gemaakt van gegevens uit verschillende bronnen, die variëren in hun mate van detail. Men moet deze rationaliseren om een en ander samen te kunnen laten werken. Zo kunnen er bijvoorbeeld lage resolutie gegevens voor water en hoge-resolutie spoorwegnet gegevens van een bepaald gebied beschikbaar zijn. Door dit op een lsimme manier met elkaar te combineren is men toch in staat om een generieke, data-driven simulatie wereld gebaseerd op de echte wereld.
Naast deze gegevens uit de echte wereld, wordt het virtuele spoornetwerk bruikbaar gemaakt door het toevoegen van generieke seinen, maximumsnelheden, wissels, tunnels en bruggen.
In Train Simulator 2 wordt, net als in Flight Simulator X, de wereld verdeeld in gebieden met meer dan 140 stedelijke, voorstedelijke en landelijke klassen. Elk klasse heeft een set van texturen. Dit zijn in principe luchtfoto's.
Deze texturen worden ondersteund/benadrukt met bomen, gebouwen en andere objecten die overeenkomen met de land-klasse. Zo zijn er verschillende stedelijke klassen voor grid-achtige steden, en andere voor steden die meer op "natuurlijke" manier zijn ontstaan. Op die manier zal men in een Amerikaanse stad andere gebouwen en bomen zien dan een stad in Europa.
Bouwen op de World Of Rails
De World Of Rails is in feite een enorme basis tepmplate waarmee men treinen kan rijden of een route kan bouwen. Ook kan men de basis route verder aankleden en uitbreiden tot een hoog gedetaileerde Hiervoor zullen krachtige hulpmiddelen worden meegeleverd bij Train Simulator 2.
Eenmaal klaar met het maken van je eigen gedetaileerde route, kan deze gedeeld wordenn met andere liefhebbers.
Train Simulator 2 biedt met World of Rails om treinen te besturen in een realistische omgeving waar u kiezen en routes te bouwen routes vanuit de data-driven generieke versie.
Bron en afbeelding : Train Simulator Insider website (website bestaat niet meer).
Train Simulator 2 website : www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is.
Dit artikel is eerder op 21/07/2008 gepubliceerd.
21 juli 2008