...

MS Train Simulator 2 : Aankondiging tweede Amerikaanse route

Recentelijk heeft Microsoft Train Simulator 2 informatie vrijgegeven over de tweede (van twee) Amerikaanse route welke bij deze nieuwe simulator meegeleverd zal worden. Hieronder een vrije vertaling van het door Aces Studios gepubliceerde artikel. Stevens Pass Route Een van de mooiste treinreizen in Noord-Amerika, de BNSF Stevens Pass route kruist de Cascade Mountains in de staat Washington. Het verbindt de havens en houtindustrie in Seattle en de Puget Sound regio met Minneapolis / St. Paul en de stad Chicago. De lijn is een belangrijke schakel voor containervervoer, graan, en de algemene vracht, met inbegrip van afgewerkte hout, papier producten en auto's. Geschiedenis De oorspronkelijke route werd gebouwd in 1893, in de dagen van de James J. Hill 's Great Northern Railroad. Aanvankelijk kruiste de route de Stevens Pass (1236 m) via een aantal steile zgn. switchbacks. De eerste Cascade tunnel, welke in 1900 voltooid werd, verkorte de route en verminderde de klim naar Stevens Pass. Een tweede (veel langere) tunnel kwam gereed in 1929 en is nog steeds een van de langste spoorweg tunnels op het westelijk halfrond. Deze tunnel is door over een lengte van 12,5 km door te rotsen geboord. Met deze tunnel werd het aantal bochten verminderd en worden de Cascade Mountains nu op een  hoogte van 878 m gekruist. De route van West naar Oost In Microsoft Train Simulator 2 begint de Stevens Pass route in de havenstad Everett (Puget Sound regio). Vervolgens loopt de lijn in zuidoostelijke richting langs de rivieren de Snohomish en de Skykomish, met in de verte de Cascade Mountains. Bij het kleine plaatsje Gold Bar begint de route de bergen in te klimmen. Ten Oosten van Skykomish, loopt de klim op tot 2,2% graad gedurende de 17 kilometer richting de Cascade-tunnel. Het spoor loopt door dichtbegroeide bossen, over talloze bruggen en door uitsparingen in de rotsen richting de Westelijke ingang van de Cascade-Tunnel. De Cascade Tunnel is uitgerust met een enorm ventilatie systeem, welk de tunnel ontdoet van giftige uitlaatgassen van de diesel locmotieven, nadat een trein de tunnel gepasseerd heeft. Als de tunnel geventileerd wordt wachten treinen die de tunnel in oostelijk richting naderen op een opstelspoor aan de westkant van de tunnel, in de buurt van Scenic. Treinen in Westelijke richting wachten voor de doorgang door de tunnel te Berne. Na de tunnel vervolgt de route haar weg langs de oostelijke helling van de Cascades via de Chumstick Valley, langs de stad Leavenworth. Hierna gaat het verder naar de vlaktes met velden en boomgaarden in Oostelijke Washington. De route eindigt bij in de stad Wenatchee (Washington) op de Apple Yard terminal. Het orginele artikel vind je op www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is. Dit artikel is eerder op 25/03/2008 gepubliceerd.

25 maart 2008

...

MS Train Simulator 2 : Aankondiging Europese route

Recentelijk heeft Microsoft Train Simulator 2 informatie vrijgegeven over de eerste (van twee) Europese routes welke bij deze nieuwe simulator meegeleverd zullen worden.  BLS Lötschbergbahn Route De Zwitserse Lötschbergbahn spoorwegen laten sinds 1913 hun treinen rijden door één van de meest spectaculaire berglandschappen in de wereld, gedomineerd door meren en de Berner Alpen. De spoorwegonderneming en haar belangrijkste route van Bern naar Italië is lokaal beter bekend als de BLS (de oorspronkelijke Bern-Lötschberg-Simplon spoorweg). In Train Simulator 2 bestaat de hoog gedetaileerde route uit twee takken: een tak loopt tussen de stad Thun in het westen van Midden-Zwitserland en de stad Brig in het zuiden langs de rivier de Rhône. De andere tak - van Spiez naar Interlaken - loopt haaks op de hoofdlijn door enkele van de meest populaire Zwitserse omgevingen omgeven door meren en de Alpen. De Alpen en haar lange spoortunnelsDe Thun-Brig lijn leidt de treinen door één van de twee tunnels : De korte tunnel was toen deze gebouwd werd in 1913 's werelds langste ; de langere tunnel werd geopend in 2007 en is de huidige recordhouder. Speciaal rollend materieel vervoerd commerciële vrachtwagens en personenauto's op deze lijn, waarmee tevens vermindering van congestie en vervuiling op het Zwitserse snelwegennet wordt verkregen. Daarnaast kunnen chauffeurs reizen op waar de wegen alleen hen niet kunnen brengen. Deze 84 km lange route loopt ten zuiden en ten oosten van Thun naar Spiez, langs de oevers van het meer van Thun. Vanaf Spiez buigt de lijn naar het Zuiden af en begint de klim naar de Berner Alpen. De route loopt door hetzij de oorspronkelijke 14,6 km lange Lötschberg spoorwegtunnel of de nieuwe 34,6 km Lötschberg Base Tunnel. Op de oorspronkelijke route van 1913 klimmen de treinen vanuit Spiez ongeveer 600 meter naar de ingang van de Lötschberg spoorwegtunnel nabij Kandersteg op een hoogte van 1243 meter. Kort na het verlaten van de tunnel buigt de lijn af naar het Oosten daalt af naar Brig, nabij de Zwitsers-Italiaanse grens. De nieuwe Lötschberg Base tunnel doorkruist de voet van de Alpen op 400 meter onder de oude tunnel. Het zorgt voor een snellere, vlakkere route door de bergen, wat voor de reizigers een tijdsbesparing in reistijd oplevert van ongeveer een uur. Treinen richting het zuiden bereiken na het verlaten van Spiez en een klim van slechts 200 meter de ingang van de nieuwe tunnel bij Frutigen om deze weer te verlaten bij Raron, ongeveer 16 kilometer ten Westen van Brig. De tak van Spiez naar Interlaken is korter en eenvoudiger, maar daarom niet minder schilderachtig. De 18.2 kilometer lange route loopt oostwaarts van Spiez langs het meer van Thun naar het populaire toeristische centrum van Interlaken, dat gelegen is tussen meer van Thun en het meer van Brienz, gedomineerd door het spectaculaire uitzicht op de 4158 m hoge Jungfrau. Unieke rollend materieel-en krachtige locomotieven De tunnels zijn natuurlijk niet objecten van waaruit men van de omgeving kan genieten. Feit is wel dat ze een hoogstaand staaltje van techniek zijn welke ervoor zorgen dat het reizen per spoor efficiënter wordt gemaakt en tevens het wegennet van Zwitserland hiermee ontlasten. BLS biedt twee diensten op de Thun-Brig lijn aan. Met behulp van een speciale rollend materieel vervoert ze zowel personenauto's en vrachtwagens door de Alpen. De "AutoFerry" dienst laat haar reizigers de auto op platte wagons rijden (open of overdekt). De passagiers blijven tijdens de gehele reis in de auto zitten. De "Rollende Landstrasse" ("Rollende Snelweg") is het alternatief voor Trans-Alpen verkeer. In Zwitserland geldt namelijk een verbod op Trans-Alpen vrachtverkeer. Chauffeurs rijden in Duitsland en Italië hun vrachtwagens op de speciale platte wagons en brengen de reis per trein door Zwitserland aan boord van een slaapwagon in het voorste deel van de trein. De wagons zelf zijn van een eenvoudig ontwerp: De wielen hebben een kleine diameter om de trein laag genoeg te houden om gemakkelijk te laden en tevens om voldoende vrije ruimte in de tunnels te hebben. De BLS maakt gebruik van krachtige elektrische locomotieven op deze drukke route. Re 425 Class locomotieven hebben allerlei treinen door de Alpen getrokken sinds 1964, en ze blijven voorlopig nog in dienst. De snelle en stijlvolle Re 465, gebouwd in de jaren 1990, is een aërodynamische afgeleide hiervan en is ontworpen door de Italiaanse firma Pininfarina (hetzelfde bedrijf dat de carrosserie heeft gecreëerd voor een aantal van Europa's meest beroemde sportwagens) en is in staat snelheden van meer dan 230 km/uur te halen. Sinds 2000 heeft is de veelzijdige Re 485 ook een bekende verschijnig op deze route. De Re 485 is geschikt om zware treinen door bergachtige routes te trekken> Deze locomotief is ook elders in Europa en Scandinavië in gebruik. Welk deel van deze route je ook zal gaan rijden, je reist hoe dan ook door prachtige natuur, met uitzicht op de bergen, meren en valleien van Zwitserland in regio Valais. Aan jou binnenkort de taak en uitdaging om in idt fantastische landschap ook de aandacht te houden bij de cabine, het spoor en de seinen, want je zal deze route moeten delen met andere treinen op deze pittoreske routes. Het orginele artikel vind je op www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is. Dit artikel is eerder op 23/02/2008 gepubliceerd.

23 februari 2008

...

Een nieuw trein simulator jaar

Ook dit jaar zal menig trein simulator fan uitkijken wat het jaar 2008 zal gaan brengen op het gebied van trein simulators. Niet alleen voor de bestaande simulators als Microsoft Train Simulator and Trainz Railroad Simulator, maar ook voor de pas verschenen Railsimulator van Rail Simulator Development en de aangekondigde Microsoft Train Simulator 2. Verderop in dit artikel zal blijken dat er naast de gevestigde simulators misschien nog wel meer te beleven zal zijn.Microsoft Train SimulatorSinds 1991 is dit wellicht veruit de populairste trein simulator welke er beschikbaar is. Ondanks zijn leeftijd wordt er nog regelmatig van alles uitgebracht voor deze simulator. In Nederland wordt deze populariteit mogelijk versterkt door het feit dat er voldoende Nederlands materiaal (gratis) te verkrijgen is. Met behulp van MSTSbin kan men de oorspronkelijke software uitbreiden met meer functionaliteit. Voorbeelden hiervan zijn dat deuren van de treinen nu geanimeerd kunnen worden, er van cabine gewisseld kan worden. Tevens zijn oude bugs die nooit door Microsoft opgelost zijn verholpen. Ook op route, materieel en scenery gebied blijven er nog steeds nieuwe zaken verschijnen. Voor de liefhebbers van Nederlandse routes: Op 8 januari 2008 is de nieuwste versie van Enkhuizen – Weesp (v5) gemaakt door René Wiggerts verschenen.Trainz Railroad SimulatorOndanks dat deze simulator een iets kleinere community in Nederland lijkt te hebben, is ook Trainz nog steeds springlevend. Helaas kwam er vanuit Auran, de ontwikkelaar van deze simulator, eind vorig jaar een vervelend verhaal naar buiten over een van haar dochterondernemingen. Desalniettemin is er ook op Trainz gebied nog voldoende te beleven. Het Ontwikkelteam van de Trainsim gg blijft daarom ook nog gewoon volop werken aan de verbeterde en uitgebreide versie van de Rijnspoorweg voor Trainz 2006.Rail SimulatorEen nieuwe simulator welke in oktober 2007 op de markt is gekomen. Aanvankelijk ontwikkeld door Kuju, maar later overgegaan in een aparte onderneming genaamd Rail Simulator Development Ltd. Aanvankelijk waren de kritieken op deze nieuwkomer niet van de lucht. De verwachtingen waren hoog gespannen, en toen de Railsimmers van het eerste uur “eindelijk” aan de slag konden met hun nieuwe speeltje was er even een teleurgestelde stemming. Het ziet er goed uit, het is nog niet af, het bevat bugs. Hoe dan ook, een selecte (internationale) groep is bezig de mogelijkheden van Rail Simulator te verkennen / doorgronden. Bij deze verkenningstocht worden zij openlijk gesteund door de mensen achter Rail Simulator. Eind januari 2008 wordt een “upgrade” voor Rail Simulator verwacht. In deze upgrade zullen de belangrijkste bugs verholpen worden plus dat er extra functionaliteit zal worden toegevoegd.Microsoft Train Simulator 2En toen kwam er het verrassende nieuws dat ook Microsoft zich weer op de TrainSim markt wil gaan storten. Een nieuwe poging na het aanvankelijke debacle van de opvolger van de eerste Microsoft Train Simulator. Dit keer gaat het wel om een totaal nieuw product, gebaseerd op de engine van Flight Simulator. Mondjesmaat wordt er door de ACE Studios (game ontwikkelaars van Microsoft) informatie losgelaten, niet geheel toevallig op momenten dat concurrenten met nieuws naar buiten komen. Met de release van Rail Simulator in de Verenigde Staten in januari 2008 hoeft het dus geen verrassing te zijn als de ACE Studios weer wat van zich laten horen. Hoe dan ook, het team van ACE Studios heeft met de FSX engine als basis en een aantal trein fanaten als engineers een sterke troef in handen. Op dit moment wordt dit product verwacht aan het einde van 2008.MB MetroSimOp het ChrisTrains forum en het Retmetro.nl forum zijn het afgelopen jaar de nodige berichten, screenshots en filmpjes geplaatst van een MetroSim in aanbouw. Uitgangspunt van deze simulator is RanstadRail maar de maker (aka MichaBen) kijkt inmiddels ook al of het toepasbaar voor andere routes, en dan wordt er natuurlijk gekeken naar simulatie van het Nederlandse spoor. De ontwikkelaar doet geen uitspraken over wanneer zijn produkt klaar zal en in welke vorm het beschikbaar zal gaan komen. Een ding is zeker: het ziet er heel mooi uit. Ook wordt er veel aandacht geschonken aan de beveiligingsystemen.Sporenplan/SignalsoftOoit wel eens in de huid willen kruipen van een treindienstleider? Sporenplan.nl en  SignalSoft (Groot-Brittanië) hebben de handen in één geslagen. Veel nieuws is er nog niet, maar beide partijen werken samen aan een zogenaamde interlocking simulator. De eerste geplande simulators zullen gebaseerd zijn op de NX bedieningssystemen zoals deze ook in Nederland gemeen goed waren. Post T te Arnhem zal een van de te ontwikkelen simulators zijnAl met al zal er voldoende te beleven zijn in het jaar 2008 wat betreft trein simulatie. Dit artikel is eerder op 08/01/2008 gepubliceerd.

8 januari 2008

...

MS Train Simulator 2 : Nieuwe website online

Microsoft ACES studios heeft een nieuwe website gelanceerd waarop ze de ontwikkelingen van Microsoft Train Simulator 2 onder de aandacht zal brengen. Op dit moment is er helaas nog niet veel nieuws te vinden. De weblogs van de diverse betrokken ontwikkelaars bieden wat dat betreft veel meer informatie. De link naar de vernieuwde MS Train Simulator 2 website is www.tsinsider.com (website bestaat niet meer) Dit artikel is eerder op 18/10/2007 gepubliceerd.

18 oktober 2007

...

Microsoft TrainSimulator X : Wat kunnen we verwachten?

Microsoft TrainSimulator X : Wat kunnen we verwachten Op de afgelopen ledenvergadering in Waddinxveen waren menig enthousiaste TrainSimmers benieuwd naar de stand van zaken met betrekking tot de aankondiging van Microsoft's nieuwe TrainSimulator. Feitelijk kan er op dit moment niet meer over gezegd worden dan datgene dat Microsoft zelf zegt, namelijk "we zijn bezig met een nieuwe TrainSimulator en details volgen later".Een aankondiging als deze heeft echter al de nodige reacties uitgelokt. Bezoek de populaire TrainSim-gerelateerde forums in binnen- en buitenland maar eens. Her en der wordt wel een mening uitgesproken en gonst het van de geruchten van waar men nu mee bezig is.In ieder geval is het wel duidelijk dat de nieuwe TrainSimulator gebouwd zal worden op basis van de Flight Simulator X technologie. Een van de betrokkenen (TSengineer) bij het huidige MS TrainSimulator project geeft in zijn weblog aan dat de ACE studios een aantal jaar geleden om praktische redenen heeft besloten om de grafische engines van TrainSimulator en Combat Flight Simulator, en daarmee ook de feitelijke simulators, te laten vallen. Alleen de Flight Simulator engine zou door-ontwikkeld worden op een dusdanige manier dat later met dezelfde engine op relatieve eenvoudige wijze nieuwe simulators gebouwd kunnen worden. En dat moment is blijkbaar nu aangebroken. De FlightSim X engine is dus blijkbaar geschikt om ook een simulator als TrainSimulator omheen te bouwen. De ingrediënten zijn er voor aanwezig zoals bijvoorbeeld object rendering, scenery, AI en animatie. Wellicht inderdaad een goed uigangspunt, maar dan heb je nog geen TrainSimulator. En dat beseffen ze bij de Microsoft Games Studio ook wel. Afgaande op de weblogs van de betrokken software ontwikkelaars zijn ze nu druk bezig met het specificeren danwel ontwerpen van functionaliteit welke nodig is om tot een TrainSim te komen. Wel leuk om enige tegenstrijdigheden in de diverse weblogs te bespeuren. De een zegt dat men alleen nog zaken op papier aan het zetten is, terwijl elders te lezen valt dat er al druk "gebouwd" wordt. Dit laatste zou overigens kunnen suggeren, dat men bijvoorbeeld al wat objecten aan het maken is die dadelijk als eerste vervolgstap in publicaties in screenshots gebruikt zullen worden.In ieder geval wordt hevig ontkend dat men bestaande trainsim technologie aan het inkopen is van andere partijen die al op deze markt actief zijn. Het wordt van de grond af opnieuw ontworpen. Dit betekent echter waarschijnlijk wel dat er geen terugwaartse compabiliteit zal zijn met MS TrainSimulator zoals we dat tot op de dag van vandaag kennen.Het moment van aankondigen van de nieuwe TrainSimulator is niet door alle TrainSimmers met enthousiasme ontvangen. De aankondiging viel namelijk samen met de Consumer Electronics Show (CES). Kuju, de ontwikkelaar van RailSimulator, was hier op uitnodiging van Microsoft bij aanwezig om aan het grote publiek te laten zien wat de mogelijkheden van Vista in relatie tot games zijn. Menig trainsimmer vond het moment van aankondigen van Micosoft's eigen nieuwe TrainSimulator om die reden dan wellicht ook niet het meest briljant staaltje van timing, danwel niet netjes ten aanzien van Kuju.Hoe dan ook, sinds 19 januari is de boodschap van Microsoft Games Studios dus "There’s a New Train Comin’"Nu is het wel zo dat een software huis, en dat geldt dus ook voor Microsoft, niet zo maar wat roept. Men mag er dus wel van uitgaan dat er serieus gewerkt wordt aan een nieuwe TrainSimulator. Alleen heeft de fervente TrainSimmer de afgelopen jaren wel geleerd dergelijke berichten te relativeren. De toendertijd beloofde opvolger van MSTS, MSTS 2, en de aangekondigde Trainmaster van PI engineering, zijn immers nooit verder gekomen dan een "belofte". Daarnaast heeft Microsoft de nodige sceptische opmerkingen mogen ontvangen, immers niet al te lang geleden hadden ze MSTS 2 om meerdere redenen afgeblazen. Wat dat aangaat is het gewoon wachten tot de boodschap "A new train has arrived" luidt, met andere woorden, het moment dat het beloofde product werkelijk in de winkel ligt.Tot slot. Opvallend genoeg zijn op de officiele website van Microsoft's nieuwe TrainSimulator de links naar de patches voor de huidige Microsoft TrainSimulator weer vindbaar gemaakt. De reden die we hiervoor kunnen verzinnen is dat de huidige MSTS nog immens populair is. Dit gecombineerd met de ontwikkelingen die het MSTS bin-team voortbrengt. MSTS Bin werkt alleen met de gepatchte versie van MSTS. Zolang de nieuwe Microsoft TrainSimulator er nog niet is, blijft de MSTS-community dus blijkbaar graag doorgaan met het huidige MSTS, al dan niet gepatcht met MSTS Bin.Erwin LansbergenBronvermelding:Website Microsoft TrainSimulator (website bestaat niet meer)Weblog Yard Limits (website bestaat niet meer)Weblog SimElations  (website bestaat niet meer)Weblog TSEngineer (website bestaat niet meer)Weblog Mavyryk (website bestaat niet meer)Weblog Tdragger Dit artikel is eerder op 25/03/2007 gepubliceerd.

25 maart 2007

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden