...

Nieuwe generatie treinsimulaties

Meer informatie naar buiten gekomen De opvolgers voor MSTS komen er aan. Dit jaar weliswaar niet meer, maar in de loop van 2006 zullen zeer waarschijnlijk twee nieuwe treinsimulators op de markt worden gebracht. Volgens doorgaans welingelichte kringen zou Trainmaster Train Simulator (TMTS) nog voor de zomer verschijnen, in het derde kwartaal gevolgd door Kuju's Rail Simulator (KRS). Maandenlang hulde Trainmaster zich in stilzwijgen, terwijl Kuju bijna wekelijks met nieuws naar buiten kwam. Maar nu laat Trainmaster eindelijk iets van zich horen. Als je deze link volgt: www.trainmaster.com/tmtsnews.htm en goed Engels kunt lezen wordt je uitvoerig bijgepraat over de migratie van MSTS-objecten naar TMTS. Kort samengevat is de oplossing van TrainMaster even simpel in het gebruik als geniaal in de technische realisatie. Wie kent niet het tool van Paul Gausden, Shape Viewer, waarmee je allerlei MSTS-objecten buiten de TS-omgeving kan bekijken ("laten renderen" in vakjargon)? Ten behoeve van Trainmaster TS heeft Paul dit programma uitgebreid met een exportfilter. Dat ziet er nog eens veelbelovend uit. Voor nieuwe objecten heeft TrainMaster een plugin gemaakt voor 3D Canvas, en dat is ook goed nieuws. Ik kom daar straks nog op terug.De news updates van Kuju maken ons tot nu toe niet veel wijzer over het product zelf, maar Kuju laat wel zien dat over een breed front ontwikkel-activiteiten worden ontplooid. We weten daarom nu dat een van routes die met het product zal worden meegeleverd een historisch Engels traject zal uitbeelden, waarover de legendarische 'Stanier Black Five' treinen zal gaan trekken. Deze week konden we lezen, dat het nieuwe track systeem niet op splines zal worden gebaseerd (zoals Trainz dat gebruikt), maar op boogsegmenten, rechten en overgangsbogen, net als in het grootbedrijf. De summiere informatie die men vrijgeeft zou er op kunnen duiden dat routebouwers parameters als boogstraal en segmenthoek, respectievelijk lengte, zelf mogen definieren. Jammer dat er niets gezegd wordt over een werkende draaischijf en Engelse wissels, want die worden sinds jaar en dag node gemist in MSTS. De laatste informatie van Kuju gaat over de cabin view van de Black 5 en daaruit blijkt dat cabines in KRS in 3D zullen worden uitgevoerd. Overigens is een van de twee websites die in de eerste aankondiging van KRS als 'peetouders' ten tonele werden gevoerd inmiddels op zwart gegaan. Het gaat hier om www.trainsim.org.uk (website bestaat niet meer).Er is ook meer duidelijk geworden over de tools die beschikbaar zullen komen om materieel en objecten voor de nieuwe treinsimulators te kunnen bouwen. Voor MSTS konden materieel- en scenerybouwers zich verlaten op Gmax en TrainSim Modeler. Van de laatste is sinds 2001 geen nieuwe versie meer verschenen terwijl Discreet, het softwarehuis dat Gmax heeft gebouwd, is gestopt met het gratis verspreiden van Gmax. De vraag is daarom of Kuju nog een plug-in zal ontwikkelen die het exporteren van modellen uit Gmax naar KRS zal ondersteunen. Uit de informatie die Kuju naar buiten heeft gebracht wordt duidelijk dat men intern gebruik maakt van 3D Studio, de grote broer van Gmax, waar het voor ons hobbyisten onbereikbare prijskaartje van 3500 dollar aanhangt. Bent u daar nog? TrainMaster daarentegen zet in op 3D Canvas, dat in de Pro-versie slechts een kleine 70 dollar kost en al enige jaren eveneens een plugin voor MSTS heeft.Wij blijven de ontwikkelingen volgen en houden jullie op de hoogte. Dit artikel is eerder op 17/11/2005 gepubliceerd.

17 november 2005

...

Kuju terug aan het trainsim-front?

Meer licht aan het einde van de tunnel Een van de stellingen die uit de wet van Murphy kan worden afgeleid is dat als je in een donkere tunnel in de verte een licht ziet, dit niet het einde van de tunnel aankondigt, maar een tegemoetkomende trein. In ons geval is nu een tweede lichtpuntje verschenen, als je het zo kunt noemen, want Kuju, de bouwer van de moeder van alle trainsims, MSTS, is niet failliet, en is ook niet gestopt met het ontwikkelen van treinsimulators, maar kondigt voor 2006 een compleet nieuw product aan. De ontwikkeling van Rail Simulator , zoals het programma genoemd wordt, vindt plaats in nauwe samenwerking met het bekende softwarehuis Electronic Arts .Wat moet je daar nu van denken? Eerst kondigt Kuju in 2003 MSTS2 aan, gooit enkele maanden later de handdoek in de ring en vervolgens trekt ook Microsoft zijn handen er van af. Daarna hult Kuju zich in stilzwijgen, en nagenoeg een jaar later komt men opeens verrassend met deze aankondiging. Afgaande op de vele frustrerende bugs in MSTS, waarvan de meeste zo opvallend zijn dat ze met enkele realistische gebruikerstests gemakkelijk hadden kunnen worden aangetoond, is enig pessimisme ten aanzien van Rail Simulator gerechtvaardigd. De software die Kuju heeft geschreven voor MSTS rammelt aan alle kanten, nog afgezien van functionele beperkingen als het ontbreken van een werkende draaischijf, verplichte bovenleiding op zijsporen etc. De kwaliteit van het Kuju-programmeerwerk kan daarom gerust als weinig overtuigend worden aangemerkt, waarbij het achterwege laten van grondig en systematisch testen niet echt heeft geholpen. Als deze werkwijze ook voor Rail Simulator wordt gevolgd zie ik het somber in.Aan de andere kant zijn er ook veel dingen die gewoon heel erg goed gaan in MSTS. Wielen van locs draaien en draaistellen volgen onafhankelijk van het voertuig het verloop van de sporen. Er is wegverkeer, overwegbomen werken echt, en het seinstelsel komt heel dicht bij de realiteit. Het effect van night textures is echt indrukwekkend en het relatieve gemak waarmee 'custom made' objecten in de simulatie kunnen worden geïmporteerd heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van honderden add-ons. En ondanks de vele ergernissen heb ik persoonlijk, en velen met mij, de afgelopen jaren ook erg veel plezier beleefd aan het bouwen van routes en het rijden van activiteiten in MSTS.Verder blijkt uit de informatie die Kuju verstrekt op www.kuju.com en www.railsimulator.com dat twee gerenommeerde MSTS-websites, www.uktrainsim.com en www.trainsim.org.uk (website bestaat niet meer) het Kuju-initiatief steunen en samenwerking met Kuju hebben toegezegd. Dat zou de invloed van de eindgebruiker op het product ten goede komen, waardoor banale stommiteiten (bv. het niet kunnen gebruiken van de voorste koppeling van locs) in Rail Simulator mogelijk voorkomen kunnen worden.Tenslotte lijkt het erop dat EA een flinke vinger in de pap heeft, en daadwerkelijk bij het project betrokken is. Dit in tegenstelling tot Microsoft, dat de ontwikkeling van MSTS in 2000 en 2001 geheel aan Kuju had overgelaten. Bovendien kondigt men aan dat alle code opnieuw geschreven wordt, zodat een compleet nieuwe game engine ontstaat, die vooral ook qua graphics state-of-the-art zal zijn. Over compabiliteit met MSTS overigens geen woord, dus ook in dat opzicht is het afwachten geblazen. 2006 belooft in elk geval een interessant jaar voor trainsimmers te worden.En nu kom ik terug op de trein die op ons afdendert: De kans is groot dat iedere MSTS-aanhanger volgend jaar uit twee kandidaten de ideale opvolger voor onze vertrouwde trainsim moet kiezen. Ga daar maar aan staan!Wij houden jullie op de hoogte. Dit artikel is eerder op 20/07/2005 gepubliceerd.

20 juli 2005

...

TrainMaster Train Simulator

Er is nu een jaar verstreken sinds Uncle Bill de stekker uit MSTS2 heeft getrokken, de MSTS-fans in verwarring en vertwijfeling achterlatend. Twee softwarehuizen, beiden in de VS, kondigden vrijwel onmiddellijk aan dat ze zelf een opvolger gingen bouwen. Bij Train Artisan werd dat voornemen op hun website breed uitgemeten, waarbij hoog werd opgegeven van de warme betrekkingen met de oorspronkelijke ontwikkelaars van MSTS. Toegegeven, het rollend materieel dat TA aanbiedt ziet er gelikt uit. En het verhaal over die samenwerking klonk goed. Maar daarna werd het akelig stil.De makers van Trainmaster, een professionele treinsimulator, stelden zich echter wat terughoudender op. Op hun website, waarop ook de Rail Driver wordt gepromoot, het kastje van 200 euri waarmee je een MSTS-loc kunt besturen, verscheen een sober verhaal van een A4-tje, waarin de nieuwe opvolger van MSTS werd geschetst. Dit maakte een meer serieuze indruk, maar ook bij Trainmaster trad een huiveringwekkende stilte in.Veel MSTS-fans (maar lang niet allemaal) hielden het toen voor gezien en waagden de overstap naar Trainz. Enkele maanden later kwamen de enthousiaste verhalen. Hoe stabiel Trainz wel niet was, en van hoeveel locs je tijdens de rit kon wisselen. En aan hoeveel knoppen je kon draaien. En routebouw, oh zo gemakkelijk, en snel! En het ene service pack volgt het andere op, en kijk eens wat een mooie Nederlandse route ik heb...... en wat een geluid, fantastisch toch? Ja, veel beter dan bij MSTS, maar wat een rare biels liggen daar in het spoor, mensen, zijn die wit geverfd of zo, en wat een rare knik zit daar in het midden, dat heb ik bij de NS nog nooit gezien. He, dat is toevallig, alweer die Skoda-cabine, die zat toch net ook al in die Sprinter?Ja, wij MSTS-aanhangers deden dat maar gauw met een paar lacherige, kritische one-liners af, maar de twijfel begon steeds meer te knagen. Onze route editor bleef geregeld crashen, net als MSTS zelf, en liefst op de meest ongelegen momenten. Backup files restored! meldde RE laatst na een mislukte poging om een route te saven. Dat klinkt geruststellend, maar de foutmelding zelf is ook foutief, er had moeten staan: Restore backup!Welkom in de wereld van playmobil, beste MSTS-fan, hou je niet van tupperware scenery? Pech voor jou, maar heus, het went wel. Kuju is dood, lang leve Auran! Waarom nog langer wachten? Welkom, welkom! Je KUID ligt al voor je klaar! Trainz is zo mooi, dat wil je niet weten!Dat klopt, dat wil ik niet weten, en ik wil al helemaal geen KUID. Ik weet wat ik wel wil, en dat is een werkende, realistische treinsimulator. Ik zal echter nog even moeten wachten. Maar sinds kort weet ik dat het wachten beloond zal worden. Want inmiddels heeft Tim Court, de projectleider van Trainmaster, een paar kleine puzzelstukjes onthuld. Als je de informatie onder deze link www.raildriver.com goed leest wordt echter al heel veel duidelijk:Trainmaster maakt flinke vorderingen met hun TrainMaster Train Simulator (TMTS). Het project is springlevend en de eerste grafische resultaten zijn zichtbaar. TMTS zal zijn gebaseerd op de TrainMaster simulator, en worden uitgeleverd met verschillende editors. De grafische weergave zal op een hoog niveau staan, en gebruik maken van alle mogelijkheden van de laatste grafische chipsets. Voor systemen met achterblijvende prestaties kunnen bepaalde features uitgeschakeld worden om de performance op een aanvaardbaar niveau te houden. Trainmaster belooft het product met veel 'content' uit te zullen brengen, wat ik interpreteer als veel functionaliteit, met veel routes, huizen en gebouwen en een grote verscheidenheid aan locs, rijtuigen en wagens.Alle voor MSTS ontwikkelde scenery-objecten en rollend materieel zullen met TMTS-conversietools kunnen worden geïmporteerd. Het is nog niet duidelijk of dat ook voor de routes geldt, maar dit zou de redding betekenen voor de tienduizenden objecten die de afgelopen vier jaar voor MSTS zijn ontwikkeld. Wel zullen in alle locs en treinstellen de platte MSTS-cabines door 3D-tegenhangers moeten worden vervangen. Het ziet er al met al naar uit dat het user interface van MSTS - zoals we dat kennen van de editors en van de simulator zelf - niet zal worden overgenomen. We zullen ons dus de TMTS-knoppen en toetscombinaties eigen moeten maken, maar dat is de prijs van de vooruitgang.Kijk tenslotte eens naar het plaatje hierboven dat TrainMaster bij train-sim.com/news online heeft gezet. Dat ziet er toch fantastisch uit, of niet? MSTS-fans, nog even volhouden, de nieuwe opvolger van MSTS, TrainMaster Train Simulator is onderweg! Dit artikel is eerder op 28/05/2005 gepubliceerd.

28 mei 2005

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden