...

Veel nieuws bij Kuju

Rail Simulator in aantocht Op de Engelstalige website van Kuju (met een nieuwe layout) www.railsimulator.com verschijnen de laatste weken steeds meer interessante aankondigingen. De belangrijkste daarvan is dat Electronic Arts, de opdrachtgever van Kuju de nieuwe Railsimulator (KRS) officieel zal annonceren op de Leipzig Games Convention. Wellicht zal er al een werkende versie van de opvolger van MSTS worden getoond. De complete website is nu ook in een Duitstalige versie te benaderen. Er is inmiddels ook een Nederlandse versie http://www.railsimulator.nl, maar die is nog niet compleet. Verdere nieuwtjes op dit gebied die wij voor jullie hebben verzameld volgen hieronder.Een werkende draaischijf zal standaard onderdeel uitmaken van KRS. Dat is goed nieuws voor de stoomliefhebbers onder ons. Tevens zal een werkende traverse (beter bekend als rolbrug) worden meegeleverd. Deze kom je ook vandaag de dag nog steeds veel tegen in fabrieken voor rollend materieel en in onderhoudswerkplaatsen. Een geweldige verbetering, waar we al jaren op hebben gewacht.Op dit moment weten we ook, dat KRS standaard met tenminste vier routes zal worden uitgeleverd: de S&DJR, een Britse historische route; Oxford-Paddington, ook Brits, maar eigentijds met de HST; een Duitse route van Hagen naar Siegen en tenslotte de East Coast Mainline, eveneens naar Engels voorbeeld.De Raildriver van TrainMaster, je weet wel, het knoppenkastje waarmee je electrische en diesellocs realistisch kan bedienen, zal direct in de simulatie kunnen worden ingeplugd. Bij MSTS moest je voor iedere activity een stukje software activeren voor dat je de Raildriver kon gebruiken, maar dat is straks verleden tijd.Het laatste nieuws betreft een feature die het mogelijk maakt om goederenwagens te laden en te lossen, bijvoorbeeld met containers of massagoed (ertsen, steenkool etc.) Bij Trainz is dat al lang gemeengoed, maar nu zal Kuju dit eveneens in hun simulator inbouwen. Een ander populair onderdeel van Trainz, de mogelijkheid om tijdens een rit van trein te wisselen, zal eveneens in KRS figureren.Ons lijstje met nog in te vullen wensen is al flink geslonken, maar het wachten is nu nog op informatie over Engelse wissels, een correct werkende voorste koppeling en een migratiepad voor de bestaande MSTS-content die met gMax of TrainSim Modeler is gebouwd. We kijken uit naar verdere aankondigingen. Tot nu toe schijnt Kuju op de goede weg te zijn. Dit artikel is eerder op 26/08/2006 gepubliceerd.

26 augustus 2006

...

Opvolger MSTS afgeblazen

TrainMaster uit de race De bange vermoedens die bij ons opkwamen toen TrainMaster enkele weken geleden aankondigde dat zij niet zouden deelnemen aan de E3 zijn deze week helaas werkelijkheid geworden: Trainmaster heeft het werk aan TMTS, een opvolger voor MSTS, voor onbepaalde tijd stilgelegd, zoals blijkt uit een aankondiging op de Traimaster website www.trainmaster.com/tmtsnews.htm. Deze dramatische beslissing is genomen terwijl men inmiddels al een jaar aan dit beoogde product heeft gewerkt, en er in was geslaagd om een aantal klinkende namen uit de trainsim-community aan te trekken, zoals Paul Gausden en Henk Plaggemars. De conclusie dringt zich op dat PI Engineering, het softwarehuis achter de merknaam TrainMaster, met een te optimistische kijk aan het project is begonnen. Ik neem aan dat pas tijdens de ontwikkeling van de simulator eerst goed duidelijk is geworden dat het allemaal veel langer zou gaan duren en veel meer geld zou gaan kosten dan aanvankelijk was begroot, tot een punt waarop het management het niet meer verantwoord vond om door te gaan en de stekker eruit heeft getrokken. De officiele lezing van Trainmaster voert als argument voor deze beslissing aan dat men zich volledig op de verdere ontwikkeling van hun professionele simulator voor de opleiding van machinisten wil richten en laat formeel de mogelijkheid open dat het project op enig tijdstip in de toekomst zal worden hervat. Wat ons betreft is dat een louter theoretische mogelijkheid. Wij trekken maar een conclusie: TMTS is exit. Net als Microsoft zal ook TrainMaster geen opvolger voor MSTS op de markt brengen.Dit betekent voor de MSTS-aanhangers dat nu alle blikken op Kuju gericht zullen zijn. Als de informatie klopt die nog steeds met een tweewekelijkse frequentie op de KRS-website www.railsimulator.com wordt vrijgegeven gaat daar de ontwikkeling van Kuju Rail Simulator (KRS) tot op dit moment nog steeds door. Het laatste nieuwtje is vooral van belang voor content bouwers: In samenwerking met Amibilis zal Kuju zal een plugin ontwikkelen voor 3D Canvas, zodat objecten die met dit ontwikkeltool zijn gebouwd naar KRS geëxporteerd kunnen worden. De vraag blijft nog steeds of en op welke manier een migratiepad zal worden geboden voor de bestaande MSTS-content die met gMax of TrainSim Modeler is gebouwd. Dit artikel is eerder op 26/05/2006 gepubliceerd.

26 mei 2006

...

TrainMaster niet op E3 / Kuju onthult 3D-cabine

Slecht nieuws op de website van Trainmaster www.trainmaster.com/tmtsnews.htm. Hoewel men al begin maart had aangekondigd dat Trainmaster de eerste resultaten van hun werk op het toonaangevende gaming event E3 in Las Vegas aan het grote publiek zou tonen heeft PI Engineering onlangs bekend gemaakt dat men afziet van deelname aan deze expositie. Ook op de jaarlijkse conventie van de NMRA zal Trainmaster ondanks aanvankelijke toezeggingen schitteren door afwezigheid. Als reden geeft men op dat er op dit moment heel veel tijd gaat zitten in hun professionele trainsimulator, die voor een consortium van Noordamerikaanse spoorwegmaatschappijen wordt ontwikkeld, en dat men geen tijd voor de genoemde evenementen kan vrijmaken.Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat TMTS geen prioriteit (meer) heeft. Dat is geen goede zaak, want dat betekent nog meer onzekerheid over de verschijningsdatum van een opvolger voor MSTS. Meer waarschijnlijk is echter - niet ongewoon in software-projecten - dat men bij de bouw van de simulator achter ligt op het schema en dat een werkende betaversie niet voor 11 mei 2006, de openingsdag van de E3, gereed zou kunnen zijn. Deze mogelijkheid brengt een nog onbekende releasedatum echter niet dichterbij, en ook van die gedachte worden we niet vrolijk. De jongste geschiedenis van MSTS heeft ons immers geleerd dat van uitstel afstel komt. En het lijkt erop dat de professionele simulator van TrainMaster het geld moet opbrengen voor de investeringen in TMTS.Meer positieve geluiden komen echter van Kuju. Op hun KRS-website www.railsimulator.com staat sinds kort een prachtig vormgegeven 3D-cabine van de HST, de Britse versie van Thalys. Bij Kuju gaan ze blijkbaar gewoon door met bouwen. En omdat een grote gaming club als EA er achter staat zullen ze bij Kuju waarschijnlijk geen problemen hebben met de financiering van het project.De race gaat verder, en het is duidelijk dat Kuju nu een voorsprong heeft genomen. We blijven de ontwikkelingen voor jullie volgen. Dit artikel is eerder op 28/04/2006 gepubliceerd.

28 april 2006

...

Volop actie bij Kuju en Trainmaster

Weer enkele puzzelstukjes onthuld Kuju gaat door met het vrijgeven van belangrijke en minder belangrijke aankondigingen op de website www.railsimulator.com zet en het lijkt het erop dat TrainMaster niet wil achterblijven, zodat de afgelopen weken behoorlijk wat nieuwtjes op ons af zijn gekomen.We kijken eerst even op de site van Kuju. Afgaande op het feit dat zij nu bijzonderheden over hun nieuwe World Editor vrijgeven mag je concluderen dat de simulatie al voor een belangrijk deel vorm heeft gekregen (deze World Editor is de opvolger van de MSTS Route Editor, gehaat door vriend en vijand vanwege zijn vele crashes en het spontaan optreden van onherstelbare problemen in de track data base, bij insiders ook wel bekend als Russisch roulette voor masochistische routebouwers). Wat opvalt is dat men deze World Editor vanuit de simulator kan aanroepen, waardoor je dus heel snel van spel- naar editmode kan overschakelen, en weer terug natuurlijk.Traimaster heeft intussen op www.trainmaster.com/tmtsnews.htm bekend gemaakt dat hun Engelse route gebouwd gaat worden door Making Tracks. Verdere bijzonderheden ontbreken, maar wel is een lang interview met de ontwikkelaars achter Making Tracks weergegeven. Ook andere TrainMaster partners komen in eerder op het internet gepubliceerde vraaggesprekken aan het woord, zoals Paul Gausden, bekend van zijn tool ShapeViewer, en Henk Plaggemars, die anders dan zijn Nederlandse naam doet vermoeden uitsluitend Engels spreekt omdat hij in Australië is geboren en opgegroeid. Pikant detail: Plaggemars is begin januari overgestapt van Auran naar TrainMaster. In het interview is zijn antwoord op de vraag waarom hij bij Auran is opgestapt veelbetekenend: De bedenker van Trainz en drijvende kracht achter Auran, Greg Lane, heeft dit bedrijf eind vorig jaar verlaten. Tenslotte zijn er weer een aantal fraaie screendumps bijgekomen. Vooral de GP diesel ziet er goed uit, je zou er zo mee weg willen rijden.Maar al met al weten we noch bij Kuju, noch bij Trainmaster nog steeds niets over een werkende draaischijf, een normaal functionerende voorste koppeling en de beschibaarheid van Engelse wissels. Maar wie weet wordt dat ook nog bekend voordat de nieuwe simulators worden uitgerold. Dit artikel is eerder op 09/02/2006 gepubliceerd.

9 februari 2006

...

Meer aankondigingen van Kuju en TrainMaster

Splitsing dreigt in TrainSim markt Doordat Kuju bijna iedere twee weken nieuwe aankondigingen op zijn site zet ziet ook Trainmaster zich genoodzaakt om met informatie naar buiten te komen. Zo heeft de laatste bekend gemaakt dat een van de standaardroutes die met TMTS meegeleverd zal worden gebaseerd zal zijn op het spoorwegknooppunt Cheyenne, waar de nadruk op rangeeropdrachten zal liggen. Je kunt daar meer over lezen bij www.trainmaster.com/tmts_route_cheyenne.htm. Als je deze link volgt: www.trainmaster.com/tmts_dev_movies.htm kun je een aantal screendumps bekijken en twee filmpjes afspelen.De belangrijkste aankondiging van Kuju heeft betrekking op het feit dat men German Railroads heeft weten te strikken voor het bouwen van een Duitse route voor KRS. Lees hierover meer op www.railsimulator.com/german-railroads.htm . Ook dat is goed nieuws, want German Railroads heeft voor MSTS een aantal fantastische trajecten gebouwd, met schitterend materieel. Denk maar aan routes als Entlang der Mosel en de Rollbahn 1963.Nu steeds meer ontwikkelaars van content een keuze maken voor een van de drie opvolgers van MSTS (ProTrain werkt al bijna een jaar samen met Trainz en heeft inmiddels een Duitse editie van Trainz 2006 uitgebracht) zal de trainsimmers community straks in drie delen uiteenvallen. Velen van ons zullen overstappen naar Trainz 2006, waarvan binnenkort een volledig Nederlandse versie zal verschijnen. Een ander deel van de MSTS-aanhang zal straks moeten kiezen tussen Kuju en TrainMaster. Een lastige keuze, die herinneringen oproept aan de tijd waarin modelspoorders zich moesten bekeren tot Märklin, Trix of Fleischmann. Ook voor ontwikkelaars van content kan dat nadelig uitpakken: routes moeten nu driemaal worden gebouwd om de trainsim-markt te bedienen. Dat kan tot gevolg hebben dat nieuwe routes minder snel zullen verschijnen.De spanning stijgt. 2006 belooft een interessant trainsim-jaar te worden. Dit artikel is eerder op 02/01/2006 gepubliceerd.

2 januari 2006

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden